Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Plegridy

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Wendy1976

Plegridy

Bericht door Wendy1976 »

Hallo,

Is er hier ook iemand die van de Avonex over is gegaan naar Plegridy spuiten?

Vanavond spuit ik mijn 2de spuit Plegridy alleen. De 1e keer heb ik onder begleiding van verpleegkundige gedaan.

Het spuiten zelf ging stukken beter als de Avonex pen. Daar ik nu geen naald erop hoef te draaien, en geen knop achter op de pen in hoefde te drukken.

Dat was namelijk de laatste tijd steeds moeilijker voor mij bij de Avonexpen. Vandaar eigenlijk de overstap.

Verder reageerde ik erg goed op de Avonex, en was ik er gelukkig niet al te ziek van. En had ik ook geen last van spuit plekken.

Van de 1ste Plegridy spuit had ik echter wel een spuitplek, die pas na bijna ander halve week weg was. Buiten de plek had ik iets meer last van griep verschijnselen. Maar dat kon ik goed opvangen met paracetamol.

Het spuiten zelf, de pen is wel heel fijn moet ik zeggen. Je hoef er geen naald meer op te zetten, en als je hem op de huid zet hoef je alleen maar door te drukken tot de pen niet meer klikt en dan is het al klaar.

Ben benieuwd naar andere die dit ook zijn gaan gebruiken, en wat hun ervaringen zijn.

Groeten Wendy.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Wendy,

sorry, ik heb geen ervaring met Plegridy. Wel heb ik een hele tijd Avonex gespoten. Het fijne daarvan vond ik dat het in de spier gespoten werd, waardoor je geen spuitplekken kreeg.

Een ander voordeel van in de spier spuiten is dat er veel minder kans is op het vormen van antistoffen. Die antistoffen verminderen de werking van het spul. Mensen die rebif of betaferon spuiten worden daar met enige regelmaat op gecontroleerd.

Nou ja, lang verhaal... tot m'n verbazing heeft de farmaceut voor Plegidry een onderhuidse injectie gekozen, met een kortere naald dus, maar wél kans op spuitplekken (zoals bij alle andere spuitmedicatie tegen MS), én voor zover ik 't snap ook nog es meer kans op antistoffen.

Dus... gooi maar in m'n pet. Ik spuit tegenwoordig niet meer, maar zou persoonlijk niét overstappen van Avonex naar Plegidry. Begrijp ik goed dat jij vooral overgestapt bent doordat je de Avonex-spuit niet meer goed kon hanteren? Da's natuurlijk wél een serieus probleem :(.
Wendy1976

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Sara,

Dank je wel voor je reactie.

Vanwege het erg veel moeite hebben van het indrukken van de knop op de Avonexpen, ben ik in goed overleg met de neuroloog over gegaan naar de Plegridy.

Ik wil namelijk graag zelf spuiten en niet dat iemand anders dat voor me gaat doen. Dit wil ik pas als het echt niet meer anders gaat.

groetjes Wendy.
mischa

Bericht door mischa »

Ik heb geen ervaring, maar zou ook graag willen overstappen van avonex naar plegridy. Heb eind volgende maand een afspraak bij de neuroloog en ga hem er zeker naar vragen.

Een keer in de twee weken prikken zorgt hopelijk ook voor maar eens in de twee weken een belabberd dagje.
Ik krijg ook zelf de avonexpen/spuit niet ingedrukt.

Spuitplekken zie ik ook wel tegenop, maar met de avonexpen heb ik al twee keer een peesplaat geraakt. Ook heel vervelend. En heel vaak blauwe plekken door raken van ader. :( En elke week griep.

Hopelijk zijn er mede-forummers die ook hun ervaringen met plegridy hier willen delen.
Tamaartje

Bericht door Tamaartje »

Het ziekenhuis waar ik kom zet niemand over Plegridy. Ook nieuwe ms patienten zullen zij niet adviseren om te beginnen aan Plegridy.
Behalve wanneer iemand er met nadruk om vraagt.

Dit om de redenen die Sara aangeeft.

Ik heb zelf Avonex gespoten, naar tevredenheid. In 2011 begonnen en in januari van dit jaar pas weer een opstoot gehad.

Helaas moest ik stoppen.

Het niet kunnen indrukken van de knop heb ik ook gehad. Echter bij was het puur psychisch. Bang voor de 'klap' van de naald in mijn been, terwijl ik die amper voelde.
Weinig bijwerkingen en geen spuitplekken.

Het griepgevoel zal ook bij de Plegridy aanwezig zijn. En de kans op spuitplekken maakt dat ik niet had overgestapt als ik voor de keuze stond.
mischa

Bericht door mischa »

[QUOTE=Tamaartje;1015242]Het ziekenhuis waar ik kom zet niemand over Plegridy. Ook nieuwe ms patienten zullen zij niet adviseren om te beginnen aan Plegridy. Behalve wanneer iemand er met nadruk om vraagt.

Dit om de redenen die Sara aangeeft.[/QUOTE]

Zou het dan alleen om antistoffen gaan? Ook bij avonex krijg je nu een test op antistoffen.
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik lees mee! Ik ben gestopt met Avonex vanwege psychische problemen. Net als Tamaartje bang voor de 'klap'. Kreeg de knop gewoon niet ingedrukt.

Nu ben ik over naar Tecfidera. Maar omdat mijn gevoel zegt dat dat voor mij niet het juiste middel is, zouden de neuroloog en ik in september een overstap naar Plegridy (en spuiten door de huisarts) gaan bespreken. Maar als ik dit zo lees... dan nog maar eens goed over nadenken.
Wendy1976

Bericht door Wendy1976 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik wil toch nog even melden dat, het in goed overleg is gegaan tussen mij en mijn neuroloog, ms-verpleegkundige dat ik over ben gestapt naar de Plegridy.

Vooral daar dat de Avonexpen mij steeds meer moeite kost om in te drukken. Niet vanwege de schrik van de klap van de spuit. Daar had ik geen moeite mee.

En ook omdat de Plegridy net als de Avonex een interferon is, en wordt geleverd door dezefde firma. Zoals Sara mee aangaf.

Omdat ik al een interferon gebruikte kon ik dan ook over stappen naar de Plegridy andes niet. Ze adviseren het ook niet aan nieuwe patienten hier in het ziekenhuis.

Maar dachten met mij mee, omdat ik steeds moelijker de handelingen van naald op spuit zetten, en knop indrukken zelf kon doen. En daar ik dit dus toch graag zelf wil blijven doen. En toen kwam toevallig het nieuwe medicijn Plegridy te spraken.

Over de antistoffen begreep ik dat je deze bij de Avonex ook hebt.

Heb gisteravond mijn 2de Plegriy zelf gezet, en dat ging goed. Voelde mezelf vanmorgen een beetje brak, maar met een 1000gr paracetamol inname is het goed te doen geweest.

Het valt me tot nu toe mee moet ik eerlijk zeggen. Ik voel me hetzelfde als met de Avonex spuiten zetten.

Heb van de 2de spuit Plegridy maar een minimale spuitplek. Heb voor en na het spuiten de plek gekoeld met een ijsblokje. Stond als tip in de brochure van Plegridy zelf.

Wat ik fijn vindt aan de Plegridy tot nu is de makkelijk handteerbare pen, en dat het maar om de 2 weken hoeft.

Jammer dat er nog geen mensen zijn die het ook zijn gaan gebruiken. Hoop dat er toch nog iemand reageert met ervaring van Plegridy spuiten.

Groeten Wendy.
doenja

Bericht door doenja »

Hoi Wendy,

Ben plegridy ongeveer 4 jaar geleden al gaan gebruiken in het kader van een trial.
Heb fase 3 en 4 van het onderzoek doorlopen. De soms vuurrode plekken zijn bij mij na al die jaren gebleven.
Had in het begin héél veel last van griepverschijnselen maar heb nooit Avonex gebruikt dus was ik helemaal nog niet de stof gewend
. Heeft bij mij wel erg lang geduurd voor ik eraan gewend was.
Heb ook helemaal in het begin psychische klachten gehad maar die zijn inmiddels allang verdwenen.
Ben al met al erg tevreden over het middel.

Groetjes!
Wendy1976

Bericht door Wendy1976 »

Hallo Doenja,

Bedankt voor je bericht. Fijn om te lezen dat je goede ervaringen hebt met het gebruik van Plegridy.

En dat je er bij vermeld dat je in het begin ook psychische klachten ondervond, en deze afgenomen zijn.

Ik merk namelijk dat ik sinds de start met Plegridy ook minder slaap nu en meer moe ben daardoor. Maar waarschijnlijk ook doordat ik niet zeker weet of ik op de Plegridy goed reageer net als bij de Avonex.

Half juli moet ik weer terug naar de Neuroloog, en zal het er dan ook eens over hebben. Maar ik wil ook de Plegridy wel een kans geven. En bij de Avonex had ik in het begin ook de twijfel of het is zou doen.

Maar fijn om te weten dat jij er goede ervaring mee hebt.

groetjes Wendy.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp