Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hypergevoeligheid been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Stefan

Hypergevoeligheid been

Bericht door Stefan »

Kon hier nier direct een topic over vinden.

Sinds ongeveer een dag of twee merk ik dat vrij plotseling mijn linkerbeen "gevoeliger" is geworden.

Geen pijn of jeuk, maar als ik mijn been aanraak is het gevoel dat ik krijg een stuk intenser dan normaal. Toen de kat me net kopjes gaf tegen mijn been moest ik hem echt terugtrekken omdat het te veel kietelde.

Tot dus ver heb ik alleen een verlies van gevoel in mij lichaam ervaren, niet een toename. Maar ik ga er wel van uit dat het met MS te maken heeft?
lydje

Bericht door lydje »

Ik heb het niet bij een been, maar het gebied onderbuik/onderrug is heel gevoelig. Doet niet echt pijn, maar wel een naar gevoel, insmeren met zonnebrand op die plekken door iemand anders bijvoorbeeld is dan ook niet echt fijn.
Sara

Bericht door Sara »

Stefan, het komt me bekend voor.

M'n tweede schub, pakweg 16 jaar geleden, zorgde ervoor dat ik nog moeilijk schoenen kon verdragen. Buiten droeg ik ze noodgedwongen, maar op m'n werk, en thuis natuurlijk, had ik ze uit. Gelukkig had ik geen representatieve functie :D.

Gelukkig is het bij mij overgegaan. Het gevoel in m'n benen is niet helemaal normaal, maar overgevoeligheid heb ik niet meer gehad, gelukkig :). Ik vond 't héél bedreigend, dat sterk veranderende gevoel in m'n benen, herinner ik me wel. Gelukkig loop ik nog steeds héél behoorlijk!
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb al een tijdje een soort prikkeling (brandnetelgevoel) onder de linkervoet bij zachte aanraking. Heel vervelend.

Bij lopen merk ik niks.

Ik heb het zelf niet gekoppeld aan een shub, maar dacht aan een dunne vezelneuropatie, maar wat de oorzaak daarvan is weet ik niet.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik had het ook op mn benen. Zelfs zacht over mijn been aaien, was een heel naar gevoel.

Het is gelukkig na een paar weken weg gegaan. Sindsdien niet meer gehad.
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mijn neuro valt dat soort "klachten" onder de gevoelsstoornissen. Het kan ontstaan in een shub en er blijven vaak wat restverschijnselen over.

Ik heb het gehad in mijn handen. Als ik door m'n haar ging voelde dat aan als een bos trouw. Ook de wol die ik bij het breien door m'n handen liet gaan voelde aan als een dik stuk stugge touw.

Soms heb ik er plots weer last van en na korte of langere tijd zwakt het weer af.

Ook m'n benen "voelen (vaak) verkeerd". Zo heb ik tricot onderhoezen op het bed. Als die een poosje gebruikt en regelmatig gewassen zijn zie je de stof wat gaan "pillen".

Vannacht wat het weer raak. Het onderlaken voelde aan alsof het bed vol met zand lag. Vanochtend heel vroeg heb ik het bed afgehaald en in laken binnenstebuiten weer op bed gemaakt. Dat "voelde" al een stuk beter.

Mijn man kijkt me dan aan vraagt zich af waar ik het over heb. Ik denk dat mensen die dit niet kennen het ook een "raar" verhaal vinden. Ik voel me net de prinses op de erwt ;)

Ik denk dat ik toch maar beter kan overgaan op katoenen lakens, die hebben die eigenschap niet.

Normaal is er redelijk goed te leven met dit soort overdreven "prikkels" maar soms steekt het zo gemeen de kop weer even op dat het zelfs echt pijnlijk wordt, ook als je een wat strakke lange broek draagt.

Nu heb ik op dit moment dus wederom een blaasontsteking en juist tijdens een dergelijke periode van niet goed in het vel zitten (figuurlijk dan :D) krijg ik last van overgevoelige huidreacties.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Knillis;1019443]
Ik voel me net de prinses op de erwt ;)
[/QUOTE]

Haha, mijn vriend noemt mij altijd al zo. Ik ben altijd wel een 'miep' geweest wat dat betreft. een aanraking kietelt al gauw en ieder kruimeltje, pilletje, naadje voel ik op mijn onderlaken of in mijn kleding ofzo.

Maar nu heb ik inderdaad met periodes dat dat op sommige lichaamsdelen erger is.
Normaal heb ik al gauw koude voeten en slaap ik dus vaak met sokken aan in bed. Maar met periodes kan ik die sokken niet goed verdragen. Die lijken dan veel te strak te zitten (soms ook als ik ze niet eens aan heb:haha:) en ik ben me er heel erg bewust van dat ik ze aan heb. Dan gaan ze dus meteen uit.
Gelukkig heb ik het vooral bij mijn voeten/onderbenen en niet ergens anders.

Dus ja, inderdaad een MS-kwaaltje.
Artemis-

Sensibele gevoelsstoornis...

Bericht door Artemis- »

Sensibele gevoelsstoornis...

Heb eveneens geregeld irritatie van kleding, lakens en schoenen.
Waarbij er gradatie is; soms amper last, soms heel erg aanwezig.

Erg opvallend; mijn bril kan ik niet velen op mijn neus en achter de oren, constant doe ik deze op en af, of scheef op m'n hoofd.
Wordt er soms kierewiet van..:moe:

Ook onder de douche, wanneer ik op mijn stoeltje zit en de waterstralen naar beneden kletteren op mijn benen voelt het doof en irritant aan.

Of wanneer de hond langs mijn benen gaat, wanneer iemand mij even aan de arm wil wrijven/vastpakken, schrik ik vaak van de aanraking...net alsof die prikkel overdreven hard binnen komt...:ogen:

Zo bestaan er nog meer gekke gevoelsstoornissen; koude plekken, hete plekken, kriebelend beestjes gevoel, schaafwond gevoel etc...
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik bedenk me ineens dat het "doorvoelen" ook vaak verstoord is bij mensen met dementie. Dat doorvoelen dat is eigenlijk het gevoel uit kunnen schakelen van zaken die je altijd wel voelt. Bijvoorbeeld een bril op je neus, de schoenen aan je voeten, je horloge.

Normaal gesproken voel je die dingen niet meer. Maar bij mensen met Alzheimer is dat op een gegeven moment een probleem. Er verandert iets in de hersenen, waardoor ze dat gevoel niet meer uit kunnen schakelen.

Misschien is het bij MS ook zo dat de hersenen dat doorvoelen niet meer aankunnen en je je dus bewust wordt van de dingen die je eigenlijk onbewust niet meer hoort te voelen.

Maar het lijkt me ook wel logisch dat het een zenuw-storing is bij MS. Bij mij is het in ieder geval niet constant, dus zal het wel met de zenuwgeleiding te maken hebben.
Knillis

Bericht door Knillis »

:o sorry, even off topic

Ik heb dat met geluid Hanna. Normale omgevingsgeluiden irriteren mij heel erg. Een ruisende snelweg in de verte gaat bij mij zo overheersen dat ik met de deur dicht binnen ga zitten inplaats van in de tuin.

Een radio op de achtergrond stoort mij enorm. Kan dan vaak niet eens meer een behoorlijk gesprek voeren.

Vroeger konden ze me midden op de kermis een verslag laten uitwerken, kon mij afsluiten voor de wereld om me heen.

Ik heb dus best vaak oordopjes in omdat ik anders "gek" wordt van de geluiden om me heen.

Maar ik neem aan dat dat iets anders is als een gevoelsstoornis dus nu weer terug naar het doel van dit topic " hypergevoeligheid van het been".
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp