Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

help ineens in het misschien MS circuit

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ivanka

Bericht door Ivanka »

Dank jullie wel voor alle reacties. Gisteren dus bij de neuroloog geweest. En gelukkig, geen MS. Ruggemerg was schoon en punctie ook.

Maar dus nog wel een half blind oog. De neuroloog adviseerde mij contact weer met de huisarts omdat die dus alle klachten beter kan overzien.

Zelf ben ik gaan nadenken en mede dankzij jullie forum erachter gekomen dat veel van mij klachten waarschijnlijk worden veroorzaakt door mijn B12 tekort.

Daar wordt ik al een tiental jaren voor geïnjecteerd 1x per twee maanden. Mijn bloed wordt geregeld gecontroleerd.
Dankzij dit forum begrijp ik dus dat deze referentiewaarden niet kloppen als je injecties krijgt en daardoor dus nog steeds een tekort kan zijn.

Maandag afspraak bij de huisarts en zal dit zeker gaan bespreken. Wellicht met vaker injecties dat de klachten zullen verbeteren. En hopelijk dat oog ook.

Heel veel dank tot zover. Ik denk dat ik nog wel eens langskom. Groetjes en sterkte allemaal!
Robbie

Bericht door Robbie »

Ivanka,

Ik ben heel blij voor je, ik hoop dat je klachten kunnen worden verholpen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Gefeliciteerd Ivanka!
Goed nieuws!
Geniet er van!
Ivanka

b12

Bericht door Ivanka »

b12

Hallo allemaal, ik wilde jullie allemaal heel erg bedanken. Dankzij dit forum ben ik toch heel goed geholpen. Ik heb weleens waar geen MS.

Maar in de tijd dat ik wachtte op uitslagen van de neuroloog ben ik dus gaan lezen op dit forum. En er achter gekomen dat mijn b12 injecties en de bloedwaarden verkeerd geïnterpreteerd werden. Ben hiermee naar de huisarts gegaan die zeer geïnteresseerd was en haar medewerking verleende om de injecties te verhogen naar 1x per week in plaats van 1x per twee maanden.

Nu twee maanden verder gaat het veel beter en zijn een hoop klachten verbetert. Ik heb sinds twee jaar gevoel in mijn voet, niet meer dag en nacht moe en mijn ijzer is eindelijk ook goed. Kreeg voorheen ijzerinfusen. Mijn oog zal waarschijnlij half blind blijven vsnwege een bloedvatinfarct. Maar dst is iets waar ik mee kan leven. Dus nogmaals heel veel dank! En iedereen veel liefde en geluk gewenst!
toinetje

Bericht door toinetje »

Goed nieuws!
Floris

Bericht door Floris »

Wat een goed nieuws! Sterkte en heel veel succes verder.

:)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Weer een kwestie afgewikkeld. Volgende graag.....
Gaab

Bericht door Gaab »

[QUOTE=Ivanka;1023829]Zit toch nog even met een vraag. Heb vrijdag een week geleden die lumbaalpunctie gehad. Ik kreeg enorme hoofdpijn zaterdagavond. Dat bleef zo. Nu ben ik erg gewend aan hoofdpijn vanwege migraine. En kan ook wel wat hebben. Het bonkte enorm maar was er niet misselijk van. Maar was wel allesoverheersend.

Goed, sinds vandaag zakt de hoofdpijn wat. Maar mijn vraag is hebben jullie bij een lumbaalpunctie ook zo'n last van je geheugen gehad.

Ik heb sinds die punctie problemen met woorden vinden. Ik praat alsof ik een dubbele tong heb soms. En moet voortdurend naar woorden zoeken. Ik heb het idee ook dat informatie in slowmotion verwerkt wordt. Gister zei mijn man wat en zeker een minuut later begreep ik zijn woorden pas en kon ik antwoord geven.

Met lezen van dingen ook zo. Ik moet alles twee of drie keer lezen. Ik zie en herken de woorden wel maar de betekenis van het geheel dringt in vertraagde vorm door.

En dit is allemaal sinds die punctie. Is dit toeval, komt het door de hoofdpijn? Iemand ervaring met dit?

Ik zit er echt erg mee want ben iemand die altijd veel denkt en bezig is met lezen, dingen leren enzovoort. Nu is dat allemaal verstoord. Ik kan niet eens een goed gesprek voeren.

Snap nog steeds niet hoe zo'n klein beetje vloeistof weghalen zoveel gevolgen kan hebben. Of is dit iets anders?[/QUOTE]

Ivanka,

Ik heb in januari direct na mijn uitval van mijn rechterbeen ook een lumbaalpunctie gehad en kreeg twee dagen daarna zulke ernstige klachten (alsmaar toenemende druk in het hoofd, waardoor rechtop zitten, staan of lopen niet meer kon en nekkramp die uitstraalde tot in de kaken en beide armen) die ook in lighouding alleen maar verergerden.

Bij mij is toen na (minimaal 5 dagen) een blood patch geplaatst, waarbij het gat waardoor de liquor weglekte gedicht werd met mijn eigen bloed.

Het blijkt ook dat neurologen vaak prikken met grotere naalden dan anesthesiologen. Dus eigenlijk zou je de lumbaalpunctie beter door een anesthesioloog kunnen laten doen onder echogeleide, omdat de kans op een lek dan veel kleiner is.

Mijn lumbaalpunctie bleek helaas dan ook mislukt te zijn (te bloederig), waardoor er geen waardebepalingen voor MS mee kon worden gedaan. Wel kon men er nog andere ziekten mee uitsluiten, w.o. Lyme.

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is waarom men voor het stellen van een definitieve diagnose de lumbaalpunctie weigert te herhalen.

Groet,
Mariette68

Bericht door Mariette68 »

[QUOTE=Riwidi;1023596]
Ik ben nu overigens 75 kilo afgevallen , dus niemand kan meer beweren dat ik te dik en te lui ben ;)

Riwidi[/QUOTE]

Chapeau!!!
Ivanka

Bericht door Ivanka »

Geen idee hoe ik moet citeren daarvoor ben ik tekort op dit forum. Maar DANNIFAN: heel veel dank dat je mijn lichamelijke klachten inclusief het de rest van mijn leven met een half blind oog te moeten leven af doet als een kwestie!!!
Ik ben altijd erg beleeft en dankbaar geweest en vind dit een zeer kwetsende opmerking.
Enfin, evengoed iedereen nogmaals dank en sterkte met hetgeen u verder moet doormaken. Veel liefs en goedheid van mij!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp