Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Keuzes maken wat je wel of niet doet.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
lean

Bericht door lean »

:kus: goh ruitje ,ook ik lig veel op bed omdat mijn benen niet willen en ben doodmoe en geen energie voor iets te ondernemen
mezelf verzorgen en koken is vaak nog teveel
ook jij sterkte met alles
liefs lean
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

@lean, dan zitten we in hetzelfde schuitje. Jij ook sterkte.

Ik heb vanmorgen telefonisch overleg met de ms-verpleegkundige gehad. Zij overlegt morgen met de neuroloog over een mogelijk predkuur van 3 x 1000.

Morgenmiddag hoor ik of de neuroloog mij eerst nog wil zien of dat de kuur direct wordt ingepland.

Gisteren ging de fysio mijn spierkracht meten van bovenbenen en bovenarmen (quadriceps en biceps). Mijn benen bleken maar ietsje beter dan mijn armen, terwijl de benen veel hoger zouden moeten scoren. Ik zit nog maar op een derde van de kracht die ik gezien mijn leeftijd zou moeten hebben.
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"][I]Over keuzes gesproken..[/I]

Vandaag besloten dat ik de dingen anders aan ga pakken. Ik ga minder gebruik maken van het openbaar vervoer en voor het eerst gebruik maken van de regiotaxi (WMO-pas) of de Valys.

Zo kan ik mijn energie sparen voor de dingen die er toe doen.


(Vandaag met de bus op stap geweest. En met overstappen en al, heeft het me bakken met energie gekost. Dat ga ik dus anders doen.. vooral op de dagen dat ik niet zo in de ruime was, kuch energie, zit.)

Groet,
E.R. (Sinds enkele weken in het bezit van een WMO-vervoerspas.)[/COLOR]
Giechel

Bericht door Giechel »

wat Eve schreef had ikzelf kunnen schrijven.
het is precies hoe ik het doe/ervaar.
lean

Bericht door lean »

hallo allemaal
hebben jullie dat ook dat het de ene dag redelijk gaat met lopen
en de andere dag is t weer niks ,pijn en stijve benen :(
Eef1986

Wel of geen medicijnen

Bericht door Eef1986 »

Wel of geen medicijnen

Hallo allemaal,

Ik ben 26 en heb 3 weken geleden te horen gekregen dat ik MS heb, het gaat bij mij behoorlijk snel achter elkaar allemaal.
Ik heb ook pijn maar de neuroloog zegt dat dat niet van de MS is??
Ik merk vooral dat ik heel erg moe ben en goed moet nadenken voor ik wat zeg en woorden door elkaar haal.

Ze willen in het ZH dat ik zo snel mogelijk met de medicijnen begin, ik zie dit niet zo zitten omdat ik uit mijn omgeving daar hele uitlopende verhalen over hoor.
Wie kan mij tips geven?

Alvast dank!
Groetjes Eef
Eef1986

Bericht door Eef1986 »

@ lean ja dat herken ik wat jij schrijft.

Groetjes Eef
lean

Bericht door lean »

ook ik heb moeite met denken soms moet ik lang nadenken wil ik op het woord komen en ik vergeet alles
Ditte/Astrid TB † okt. 2012

Bericht door Ditte/Astrid TB † okt. 2012 »

Ik weet sinds 2008 dat ik progressieve ms heb, had al langer klachten. Je mag echt helemaal zelf weten of je medicijnen neemt. Ik neem helemaal niets, ook nooit gedaan. Natuurlijke afkeer van synthetische medicatie.. Maak je eigen keuze.

Lees de ervaringen,. van mensen die gebruiken of niets gebruiken. Er is het geneesmiddelenbulletin van jun 2008, een compeelt onderzoek naar alle ms medicatie, door 2 artsen. Conclusie: er bestaat geen enkel onderzoek wat aantoond dat de ms medicatie de prognose wezenlijk beinvloed.
Er zijn wel ernstige bijwerkingen, oa leverfalen.

Er zijn verschillende sites met info over voeding, terry wahls, best-bet diet,weston price (mijn favoriet) enz.

Verdiep je hier eerst in, voor je een keuze maakt. Bedenk in ieder geval dat het jou keus is en niet die van de dokter/ms verpleegkundige. Het is jou lichaam en gezondheid.
lotje

Bericht door lotje »

[QUOTE=Ruitje;824465]

Ik heb het idee dat alleen mijn hoofd (denken) nog het beste werkt. En daarom wil ik ook niet denken aan medicatie die me duf zou maken of minder alert. Als ik dat zou krijgen is dat voor mij een ramp. Ik wil helder blijven. Anders heb ik niks meer wat ik nog kan.

En zo worstel ik maar door met de achteruitgang. :([/QUOTE]


@Ruitje,

Hier hetzelfde w.b.t het hoofd (denken).
Naar mate het lichaam steeds minder 'actief' begint te worden lijkt het wel
of het 'denken 'meer actiever en creatiever wordt.

Iets waarin ik nog mijn 'weg' moet vinden en mezelf moet leren 'aanpassen' aan deze verschuiving van een passief lichaam naar een actieve geest.
Het verzetten tegen de achteruitgang van het lichaam blijkt steeds weer onnodige negatieve energie :moe:

Ook mijn SP-MS is en blijft progressief, ermee om gaan is een levenskunst op zich! Het is niet anders......


Vandaar dat ook ik geen medicatie wil die mijn 'nog heldere geest' duf en suf maakt.Ik reageer toch al zeer heftig op medicatie, zolang het niet noodzakelijk is wil ik het niet!

Een VRIJE GEEST in een gevangen lichaam geeft mij toch dagelijks een stimulans om de levenslust in ere te houden :)
En wanneer ooit het (MS)schip strandt,daar wil ik me niet mee bezig houden.

Nu is nu.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp