Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

griepprik

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik heb de oproep nog nooit gehad en al zou ik hem krijgen; ben niet van plan die prik te halen. Ik heb er weinig vertrouwen in dat je er wat mee opschiet...maar dat is ieder voor zich zoals met zoveel dingen :)
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Nessa;1059681]Ik krijg de oproep en ik ga hem ook halen.

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat een infectie er best fors inhakt Vooral als er koorts aan te pas komt, gaat mijn conditie gillend achteruit. De griepprik is geen garantie dat je de griep niet krijgt, maar het is iig wel kansvermindering. En van de prik zelf heb ik weinig last.

Ik vind de griepprik dus een kleine moeite om een hoop potentieel leed te voorkomen.[/QUOTE]

Precies mijn ervaring en mijn gedachtegang :).
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Bedankt voor de herinnering ;) ; ik zal de huisarts eens bellen of ik dit jaar wel vanzelf de oproep krijg.

Ook bij mij kan koorts erg heftige, en blijvende gevolgen hebben. Daarom pak ik toch maar die prik.
elsepels

Bericht door elsepels »

Ik heb er voor bedankt.
Een griepprik kan ervoor zorgen dat het imuunssysteem negatief getriggerd wordt (Woorden van een vooraanstaand neuroloog) en kan dus een schub uitlokken.

De prik is sowieso voor 1 griepsoort, en er is toch echt meer dan 1 soort griepvirus.

Maar ieder moet zijn/haar eigen gevoel hierin volgen en doen Waar hij/zij zich goed bij voelt.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik kreeg de oproep jáááren geleden toen bij mij lichte astma werd geconstateerd. Heb hem 2 keer gehaald en heb nergens last van gehad. Ik heb vervolgens aangegeven dat ik geen interesse heb in de griepprik, dus kreeg ik ook geen oproep meer.

Nu ik de diagnose MS heb krijg ik ook geen oproep.
Er zijn verschillende meningen. De ene arts zegt dat ik het beter wel kan doen, de ander zegt dat het nergens voor nodig is.

In ieder geval heb ik nog nooit in mijn leven echt griep gehad (veel mensen verwarren een zware verkoudheid met griep, maar dat is toch echt wat anders), dus ik heb geen idee wat dat met me gaat doen.

Voor nu voel ik me fit genoeg en hoop ik voldoende weerstand te hebben en niet vatbaarder te zijn dan gezonde mensen. En MS of niet: griep hebben is vreselijk. Zelfs iemand zonder MS kan dan nauwelijks op z'n benen staan.

Als ik ooit een keer de griep krijg, kan ik daarna misschien beter beoordelen of ik alsnog de griepprik wil. Vooralsnog kies ik er voor om hem niet te nemen.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Jrs77;1059698]Bedankt voor de herinnering ;) ; ik zal de huisarts eens bellen of ik dit jaar wel vanzelf de oproep krijg.[/QUOTE]

Als het goed is krijg je automatisch een oproep want in principe horen mensen met MS bij de doelgroep.

Ik krijg hem al zeker 18 jaar zonder problemen, soms een pijnlijke arm op de plek van de prik maar meestal valt dat reuze mee.

Toen ik de diagnose MS kreeg vond mijn neuroloog het niet nodig dat ik een griepprik ging halen en dat heb ik dus niet gedaan. Voor die tijd 10 jaar daarvoor een keer flink de griep gehad maar daarna nooit meer.

Helaas kreeg ik 19 jaar geleden op tweede kersdag plots zo vreselijk de griep dat mijn man de dag na de kerst de huisarts heeft gebeld en die kwam. Ik was zó vreselijk ziek, kon vrijwel niet meer op m'n benen staan.

Er viel weinig tegen tegen te doen, longen werden goed in de gaten gehouden om longontsteking vroeg te ontdekken en ik moest het uitzieken.

Na een weekje ging het langzaam weer beter maar het heeft erg lang geduurd voordat ik weer goed op de been was.

Huisarts zei toen direct "vanaf volgend jaar krijg jij de griepprik, deze ellende moet je niet nog eens willen".

Ik ben er dus tot nu toe blij mee. Gewoon verkouden worden is sl geen pretje maar griep krijgen brrrr liever niet meer. :nerveus:
Fratema

Ik krijg hem ieder jaar en

Bericht door Fratema »

Ik krijg hem ieder jaar en

nooit problemen nadien gehad

en nooit griep :joepie:
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knillis;1059703]Als het goed is krijg je automatisch een oproep want in principe horen mensen met MS bij de doelgroep.[/QUOTE]
Vorig jaar behoorde ik bij mijn huisarts niet tot de doelgroep; waarschijnlijk hadden ze daar alleen 65+ binnen geplaatst. Toen heb ik er maar zelf om gevraagd (en geen problemen mee gehad). Net gebeld; ik ben toegevoegd aan 'de doelgroep'.

Na heftige koorts door een blaasontsteking, nog voor mijn diagnose, loop ik erg slecht. (Waarop de diagnose volgde) Ik ben daardoor doodsbang voor een nieuwe koortsaanval, en als ik ook maar iets kan doen om het te voorkomen zal ik het niet nalaten.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Knillis;1059703]Als het goed is krijg je automatisch een oproep want in principe horen mensen met MS bij de doelgroep.
[/QUOTE]

uit nieuwsgierigheid vraag ik me wel af wie dat dan "bepaalt/regelt".

zoals ik al aangaf; persoonlijk zou ik hem niet halen, maar ik heb überhaupt nog nooit een oproep gehad ook, dus is het dan iets dat je HA of je neuro aan zou moeten geven?
Sara

Bericht door Sara »

Voor MS geldt een 'specificiteit 2' voor de griepprik.

Daar bedoelt het Nederlands Huisartsengenootschap mee dat 't voor sommigen, maar niet persé voor iedereen met MS nodig is om gevaccineerd te worden tegen griep.

Hier de tabel met alle ziektes waarvoor een griepprik nuttig/nodig kan zijn: [url]https://referentiemodel.nhg.org/sites/d ... laar_1.pdf[/url]

En hier de uitleg van die 'specificiteit'.

[url]https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... epselectie[/url]

De huisarts bepaalt wie hij/zij oproept voor een griepprik.

Als je zo ernstig MS hebt dat bijvoorbeeld hoesten slecht lukt is het belangrijker om te proberen griep te voorkomen dan bij iemand die redelijk fit is. Maar er ís dus ruimte voor overweging.

Verschillende huisartsen denken er verschillend over, maar verschillende neurologen ook. Ruimte dus om zélf de beslissing te nemen :). Ik neem aan dat iedere huisarts gewoon meewerkt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp