Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Branderig gevoel in de benen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gaab

Branderig gevoel in de benen

Bericht door Gaab »

Hoi,

Wie heeft er ook (regelmatig) last van een branderig gevoel in de benen?

Is dat iets om me zorgen over te maken? Heb het nu zo'n 4 dagen.

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb het ook wel eens.
In juli nog zo'n anderhalve week gehad. Alsof mijn huid verbrand was door te lang zonnen. Ik ging er voorzichtiger van lopen, maar ik merkte dat het niet meer of minder pijn deed dan wanneer ik gewoon liep.

In de afgelopen jaren heb ik ook meerdere malen gehad dat mijn been gevoelig was. Kan het gevoel niet zo goed omschrijven.
Ik heb ooit een flinke ontsteking in mijn voet en onderbeen gehad, die begon met dit gevoel. Later voelde ik dit dus weer opkomen, maar werd het geen ontsteking. Een soort zwaar gevoel in mijn onderbeen, ook wel warm of wat branderig. Het gevoel alsof er stroop door mijn aderen ging.

En het voelt ook wel alsof mijn sok te strak zit, ook als ik helemaal geen sokken aanheb. Ik kan in zo'n periode ook meestal niet zo goed sokken verdragen, maar schoenen kunnen weer prima. :???:

Nu ik weet dat ik MS heb, kan ik dat gevoel plaatsen. Ik associeer het nog steeds met die ontsteking van mijn voet en onderbeen, omdat het ontstaan daarvan eigenlijk het zelfde voelde.

Het is even uittesten wat voor jou prettig is. Als je het ontziet, of juist niet: maakt dat verschil? En helpt koelen misschien? Ik merk bij mij dat het de ene keer anders is dan de andere keer, dus telkens weer even op onderzoek uitgaan wat het beste werkt.

Hoe lang het duurt is helaas moeilijk te zeggen. Bij mij is het meestal na 1 tot 2 weken wel over, maar MS bij iedereen anders.
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Heel herkenbaar bij mij vooral in de onderbenen. Soms is het een periode heel erg aanwezig en dan weer minder. Ik voel het maar doe er niets aan. Dus niet koelen of wat dan ook. Ik heb inmiddels 10 jaar ms en maak mij er niet druk om.
Yarrah

Bericht door Yarrah »

Heb ik ook eens gehad 8 jaar geleden..... GRUWELIJK!!!!! Veel pijn gehad. Ik wist destijds niet dat ik MS had. Ook niet eens mee naar de huisarts geweest.... Ohja, toch wel toen ik een verklaring moest hebben om mijn reis naar canada te anuleren. Maar die heeft verder geen vragen gesteld.
Het heeft 1.5 jaar geduurd. En tot nu toe niet weer teruggekomen. Afkloppen, want ik weet nu dat ik MS heb.
Knillis

Bericht door Knillis »

De voorkant van mijn benen en de achterkant van de linker bovenarm branden altijd. Ook de bovenrug voelt aan alsof het vel er afgeschaafd is.

Overdag stoort het minder omdat je dan wat afleiding hebt maar eenmaal op bed lijkt het erger te worden maar dat komt echt doordat je tot rust komt en de afleidende prikkels afwezig zijn.

Ik gebruik Lyrica 150 mg 's avonds ter vermindering van de pijn.

Sinds ik daarbij CBD olie gebruik voor de nacht slaap ik nu wel weer goed in en slaap ook door zonder wakker te worden van de pijn.

Ik moet inmiddels wel rekening houden met mijn kleding broekspijpen en mouwen moeten voldoende ruim zijn. Nauwsluitende kleding geeft verergering van de pijn.

Bepaalde medicatie tegen zenuwpijn is eigenlijk het enige dat de reguliere geneeskundde hier tegen kan bieden maar je moet er mee oppassen want je lichaam went er aan en dus moet je steeds meer gaan gebruiken, iets dat ik beslist niet van plan ben te gaan doen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Knillis;1027503]
Ik moet inmiddels wel rekening houden met mijn kleding broekspijpen en mouwen moeten voldoende ruim zijn. Nauwsluitende kleding geeft verergering van de pijn.
[/QUOTE]

Ik heb het ook op mijn buik gehad (gevoel alsof het vel er af was) en daar kon ik juist niet tegen loszittende kleding. Een t-shirt dat er iets tegen aan kwam deed pijn. Een corrigerende slip maakte dat ik er veel minder last van had. Met mijn benen is dat juist andersom. Dan heb ik last van mijn sokken, die naar mijn gevoel te strak zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik blijf me verwonderen Hanna over de zo veel verschillen in het "beleven" van allerlei klachten voortkomend uit storingen in het zenuwstelsel.

Zo onverklaarbaar voor ons "leken". Zo val ik om als ik mijn sta en mijn ogen sluit, weet 's nachts soms niet waar een arm of been ligt en nog wat van die "rariteiten".

De brandende pijn is langzaam gekomen en erger geworden maar ik hoop dat het nu een beetje blijft zoals het is want zoals het nu is kan ik er redelijk mee leven met een klein beetje hulp van medicatie.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

branderige benen zijn bij mij eigenlijk altijd aanwezig. Dus het hoort bij mij onder de noemer; ik merk het elke dag, maar niemand die dat aan mij ziet. Maar het is wel de ene dag heftiger dan de andere dag. Soms heb ik er niet echt erg in.

De afgelopen dagen behoorlijk veel last gehad, naar mijn idee omdat we al dagen een hoge luchtvochtigheid hebben. Dat is 1 van de weinige dingen waar van ik vrij zeker kan zeggen dat dat invloed heeft op mijn lijf...maar een ander heeft dat dan totaal weer niet.

Blijft bizar hoe de verschillen kunnen zijn (en inderdaad; hoe iedereen het beleefd of omschrijft ;) )
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Heel herkenbaar, ik doe maar alsof het er niet is. Dan is het minder erg, ben het onderhand zo gewoon. Vochtig weer is ook niet best.
Gaab

Bericht door Gaab »

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het meerdere keren op een dag, zowel bij staan als bij zitten en liggen. Ik heb het sinds een week en voor het eerst.

Het komt dus aanvalsgewijs en het voelt niet branderig op de huid, maar alsof er kokend heet bloed doorheen stroomt.

Houd iemand van jullie ook een logboek bij voor het herkennen van schubs? Heeft iemand nog tips daarvoor?

Dat klachten 48 uur minimaal moeten aanhouden weet ik al, maar noteer je ook steeds wanneer het afzwakt en weer erger wordt?

Bij mij lijkt het erop alsof de klachten langzaam aan meer worden en verergeren, terwijl de neuro voor een officiele diagnose zit te wachten op nog 1 criterium in tijd of plaats.

Wat nu als ik PP MS blijk te hebben, zou dat dan niet ook zichtbaar moeten worden op de mri's?

Groet,
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp