Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfkatheteriseren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

Op mijn katheters staat ch 14, zijn 20 cm lang en 4.7 mm dik.

Je zou anders ook nog eens kunnen vragen of je het thuis op je eigen toilet ook mag aanleren met hulp van een wijkverpleegkundige?

Ik heb geen enkel idee of zoiets zou mogen van de zorgverzekeraar, maar dat lijkt mij ook een mogelijke oplossing.

Wat ik me nu bedenk is dat er dacht ik hier op het forum ooit eens iemand die ook zelf katheteriseert geschreven heeft dat ze op een of andere slimme manier een spiegel zo kon vastzetten op/aan het toilet of lichaam dat ze heel goed kon zien wat ze deed.

Heeft iemand die hier meeleest enig idee wie dat geweest kan zijn?

Ik zal nog eens gaan zoeken!
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Ik heb geen idee wat je bedoelt Knilles maar ik heb een scheerspiegel van de hema en kan deze onder de wc bril plaatsen en kan zo duidelijk zien wat ik doe.
Knillis

Bericht door Knillis »

ik geloof dat ik dat van jouw beenspiegel ooit al eens ben tegenkomen op het forum. Maar als die specifiek van jouw katheterleverancier komt zal zoiets waarschijnlijk niet te koop zijn.

Maar wellicht is een scheerspiegel van de hema wel het proberen waard?
crootje

Bericht door crootje »

Waarom zou een wc niet geschikt zijn? De gewone toiletten thuis zijn ook geschikt toch?

Ik ga zelf altijd helemaal achterop zitten, tegen de klep aan zeg maar. Een spiegel gebruik ik niet (meer). Alle spulletjes kan ik kwijt op de badrand zodat ik het binnen handbereik heb. Ik katheteriseer met de speedicath comfort plus. In het begin deed bij mij vooral het eruit halen pijn, maar naar mate ik het meer ontspannen kon gaan doen verdween dat.

Ik heb in het ziekenhuis gewoon op een gewone toilet geoefend, wel in een speciaal kamertje op de poli urologie.

Ik kende het vanuit mijn werk, ben verpleegkundige, maar om het bij jezelf te gaan doen is toch even een drempel. Gelukkig ging het bij mij al vrij snel goed.

Als je er zoveel last van hebt en er zijn zo snel even geen oplossingen voorhanden, of je ziet het echt niet zitten, dan zou ik er even mee stoppen tot je je arts gesproken hebt. Het moet niet zo zijn dat het een issue wordt waar je iedere keer giga tegenop gaat zien! Hoe meer gestressd jij ervoor bent, hoe moeilijker het ook gaat!
deeske

Bericht door deeske »

bedankt voor jullie reactie`s

ik heb gisteren ook overgeslagen en wil straks nog een op mijn gemak proberen..

was net even gaan tanken van te voren goed geplas en ik sta daar en ja hoor mijn broek nat....

hoe kan het nou zijn dat ik het niet meer op kan houden.??????
is dat door begin katheteriseren of gewoon weer iets abnormaals...
zucht

ik probeer dadelijk nog en anders ben ik er klaar mee en spreek ik volgende week de arts ma eerst...
deeske

Bericht door deeske »

na een aantal dagen niet te hebben doen katheteriseren lijkt het weer na "normaal" ritme te gaan ..

vandaag bij de uroloog geweest en advies blijft echt doorgaan met katheteriseren ... bloeden kan zou door goed oefenen vanzelf minder worden en dat ik vaker aandrang heb en niet op zou kunnen houden zou door irritatie kunnen komen ...

dus gewoon doorgaan de fysio was maar een extra aanvulling maar had het idee dat hij er niet zo in geloofde..

voor de aandrang (gevoel) wat te mindere heb ik tabletten voor geschreven gekregen solifenacine 5mg hoop dat het wat voor me doet !!!

iemand ervaring met deze tabletten ??
weet niet precies wat ik ervan kan verwachten.....
Knillis

Bericht door Knillis »

Hier vind je denk ik de nodige informatie m.b.t. Vesicare. (Solifenacine).

[url]http://www.msweb.nl/forum/showthread.ph ... ieve+blaas[/url]

Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
Ik heb ook een periode Vesicare gebruikt (en ook nog wat andere soortgelijke middelen) maar heb inmiddels geen alleen nog maar af en toe wat klachten op dat gebied.
deeske

Bericht door deeske »

is het een middel dat je een tijdje slikt of dat je altijd moet blijven gebruiken ??
dat is me niet helemaal duidelijk ...
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Ik gebruik al een paar jaar naat volle tevredenheid vesicare! Heel fijn om nu niet steeds aandrang meer te hebben!

Katheteriseren doe ik ietsje korter, ik kan helemaal niet meer zelf plassen.
Veel succes ik hoop dat je gauw op de juiste manier leert katheteriseren.
Knillis

Bericht door Knillis »

Deeske,, of je Vesicare altijd moet blijven gebruiken hangt af van de klachten die je hebt en zal voor iedereen anders uitpakken.

De voortdurende aandrang was helemaal weg toen ik een klein jaartje Vesicare gebruikte. Mijn maag vond het niet zo'n fijn middel en begon te protesteren.

Omdat ik dat erg storend begon te vinden ben ik gestopt met de Vesicare. De klachten van aandrang kwamen niet meer zodanig terug dat het storend was dus ben ik helemaal gestopt.

Door consequent drie tot vier maal per dag te katheteriseren blijft het goed gaan dus hoef ik geen Vesicare meer te gebruiken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp