Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfkatheteriseren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

Als het goed is kan het katheteriseren vlak voordat je gaat slapen je enorm helpen een goede nachtrust te hebben.

Inmiddels katheteriseer ik zeker 4 x per dag maar soms ook vaker maar in de nacht hoef ik er nu nog maar 1 x uit in plaats van 3 of 4 keer terwijl ik dan slechts kleine hoeveelheden urine kon uitplassen.

Ik hoop dat het voor jou ook de oplossing is om beter door te kunnen slapen.

Succes vandaag in het ziekenhuis. Het is even wennen dat katheteriseren maar na verloop van tijd wordt het een erg eenvoudige handeling die er gewoon bij hoort.

Inmiddels gaat katheteriseren bij mij sneller als zelf gaan plassen s;)
Merce

Bericht door Merce »

In het ziekenhuis de lofric sense geprobeerd. Dat ging in 1x goed. Wel had de verpleegkundige de knijpbeweging gemaakt om het glijmiddel te activeren. Ik had zelf niet hard genoeg geknepen.

Ik moest de katheter er vrij diep inschuiven voor er urine kwam. Mijn plasbuis is dus waarschijnlijk te lang voor de lipstickachtig kleine kathetertjes. Thuis merkte ik dat ik nog steeds wel aandrang bleef houden.

Voor mee naar huis wilde ik de qufora onestep graag proberen. Die is kant en klaar met glijmiddel. Ik vond dat lange wiebelige end lastiger in te brengen maar het gaatje vinden ging wel goed. Zonder spiegel uiteindelijk want wat een gehannes is dat. Mijn blaas reageerde wel gelijk geïrriteerd op deze katheter. Een half uur tot een uur last van krampen gehad. En de hele nacht aandrang. 5x eruit om te plassen.

De verpleegkundige heeft beide katheters besteld voor mij maar de qufora mogen wat mij betreft in de gesloten doos blijven en terug naar de winkel. Die ga ik echt niet meer gebruiken.

Heeft iemand nog tips voor een handige maatbeker die vanaf kleine naar grotere hoeveelheden milliliters aangeeft?

In het ziekenhuis had ik bij 3 verschillende metingen 100 ml in mijn blaas. Gisteren was het maar een zielig beetje wat er uit kwam. Ik wil het dus gaan meten en bijhouden.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb toen ik de katheter instructie had vast een pak lofric mee maar ook een spiegel (heb ik nooit gebruikt want vond ik erg onhandig) en een opvangbak die je onder de toilletbril in je wc kunt hangen zodat de urine direct in de opvangbak komt zodat je precies kunt aflezen wat de hoeveelheid is maar bovendien ook hoe het er uit ziet

Troebel zien en stinken duidt voor mij op een blaasonsteking zodat ik een ab kuur kan gaan gebruiken.

Eigenlijk heb ik nooit anders gebruikt dan de lofric en ik vind ze heel erg fijn en zou ook geen andere willen.

Als je pas katheteriseerd is het normaal dat je blaas wat gaat protesteren maar dat moet eigenlijk als snel beter worden en daarna merk je er niets meer van.

Mijn opvangbak is na een jaar 0f 4 gescheurd aan de bovenkant en dus was ik op zoek naar een nieuwe. In het ziekenhuis waar ik de eerste kreeg kennen ze hem niet. Ik heb ze wel gevonden op internet maar dat was alleen voor de groothandel. Maar ja waar haal je ze fan vandaan? Ik zou het niet weten.

Je kunt natuurlijk ook (maar misschien moet je eerst wat handiger worden in het katheteriseren) gewoon de kaheter met een vinger dichthouden en die vinger pas weghalen als je er een gewone plastic maatbeter (groot formaat) onder houdt.

Ik hoop dat uiteindelijk de lofric toch geschikt is voor je want de meeste andere soorten die ik wel eens geprobeerd heb puur uit nieuwsgierigheid waren inderdaat veel te “wiebelig” door hun lengte.

Sterkte en blijft het niet goed gaan dan gewoon de verpleegkundige weer bellen. Je moet eerst maar denken van alle begin in moeilijk!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp