Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfkatheteriseren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jacky1963

Zelfkatheteriseren

Bericht door Jacky1963 »

Hallo allemaal.

Sinds januari heb ik problemen met de blaas, om de 10 minuten had ik aandrang om te plassen maar als ik ging zitten kwam er natuurlijk geen druppel. Ik dacht direct aan een blaasontsteking maar had geen pijn .

Naar de huisarts gegaan en na een kweek van de urine in het ziekenhuis kwam er uit dat het geen blaasontsteking was. De huisarts dacht aan een overactieve blaas en ik kreeg Detrusitol 2 mg (2 x per dag).

In de eerste instantie hielp dit goed maar in mei kon ik niet meer plassen, terug naar de huisarts en ik kreeg Detrusitol 1 mg ( 2 x per dag). Ietsje minder zwaar

De Detrusitol hielp tot augustus en toen kreeg ik weer die aandrang en kon de sluitspier niet ontspannen als ik dat wou, dus tientallen keren overdag en s'nachts naar de WC.

Via de huisarts doorgestuurd naar de uroloog, ik kwam binnen gaf me een hand, ging achter z'computer zitten , keek me niet aan en zei dat hij meer MS patienten had met blaasproblemen.

Ik dacht gelukkig is hij hiermee bekend, ik krijg een pilletje en het probleem is opgelost !

Zegt hij opeens, aan de klachten is niets te doen, je zal zelf moetn gaan katheteriseren, je wordt een dag opgenomen om dat te leren.
Daarna krijg je een blaasonderzoek en je krijgt bekkenbodemtherapie.

Omdat hij mij niet eens aankeek terwijl hij dit allemaal opratelde zag hij niet dat ik bijna moest huilen van de schrik.
Hij gaf me een hand en ik kon vertrekken !

De afspraken die moesten gebeuren kreeg ik direct van de assistente mee, de volgende dag begon een flinke hevige shub en moest ik de dagopname voor het leren katheteriseren afzeggen want ik moest van de Neuroloog 3 dagen aan een Prednison infuus.

Ik ben door dit alles geestelijk een beetje in de war, nu kom je weer tot de conclusie dat MS echt een :grrr: ziekte is !!!

Zijn er vrouwen die ook zelfkatheteriseren en wat is jullie ervaring ?

Geeft het geestelijk ook meer rust dat je niet steeds aandrang heb om te plassen !

Heel graag jullie positieve en negatieve ervaringen

Groetjes van Jacky
Knillis

Bericht door Knillis »

Hoi Jacky,

Ik katheteriseer sinds ongeveer een half jaar. Voordien oneindig veel blaasontstekingen en na onderzoek door de uroloog bleek er steeds urine achter te blijven in de blaas en daardoor onstaan ontstekingen.

Ben dezelfde middag dat ik de uitslag van alle onderzoeken kreeg op bezoek geweest bij de incontinentie verpleegkundige die mij heeft uitgelegd hoe ik mezelf kon katheteriseren.

Daarna heb ik het een keer moeten doen waarbij zij aanwezig was en aanwijzigingen gaf.

Dat was alle uitleg die nodig was. Ik ben er thuis mee aan de slag gegaan. In het begin was het een beetje zoeken (en ik zat nog wel eens verkeerd, dus kwam er niks :haha: ) maar nu gaat het als vanzelf.

Het gaat zelfs sneller dan dat ik gewoon ga plassen want dat duurt soms erg lang.

Inmiddels heb ik ook last van een hyper actieve blaas (soms) en daarvoor gebruik ik vesicare waardoor de blaaswand want minderactief wordt.

Ik vind het een geweldigde oplossing. Ben nu eindelijk van een boel ellende en pijn af en zo lang ik een redelijk goede handfunctie hou is het katheteriseren voor mij een prima oplossing.

Ik hoop dat jij ook snel wendt en er baat bij hebt zodat je het over korte tijd geen klachten meer hebt en het katheteriseren ook als positief kunt ervaren.

Veel sterkte!

Groetjes,
Nelleke
Marjan.

Bericht door Marjan. »

Ik heb me ook 3x daags moeten catheteriseren ivm retentieblaas.
Persoonlijk vond ik het een prima oplossing tegen die voortdurende aandrang om te plassen. Als ik de deur uitging even de blaas legen en dan voelde ik me zekerder.

Naast het voorschrift om te catheterisren ben ik begonnen met Emselex 15mg 1x daags en kreeg bekkenbodemtherapie.

na 6 maanden kon ik mijn blaas weer geheel zelfstandig legen, ben niet incontinent. Bij aandrang wel snel naar toilet, draag dagelijks tena lady mini maar plas nooit meer in m'n broek.
nu na 2 jaar nog steeds probleemvrij, heb geprobeerd de emselex 7,5 mg maar toen ging het meteen weer fout, m'n blaas verkrampt en wordt te klein waardoor ik steeds aandrang heb.

bekkenbodemtherapie heeft me erg geholpen, heb een foefje geleerd om de blaas goed te kunnen legen.
Brandje

Bericht door Brandje »

[QUOTE=Marjan.;818490].

bekkenbodemtherapie heeft me erg geholpen, heb een foefje geleerd om de blaas goed te kunnen legen.[/QUOTE]


Ik catheteriseer ook dagelijks, uiteindelijk een oplossing. Altijd die drang naar de toillet te moeten op onmogelijke momenten zijn verdwenen.
Ik had er ook veel moeite mee (mentaal) weer een stapje verder in MS wereld voor mijn gevoel maar uiteindelijk vind ik het een uitkomst. En voor ons vrouwen is het een fluitje van een cent. Voor onze mannelijke collega's is het iets anders.

Marjan zou jij dat trucje met ons willen delen wat jij bij de bekenbodumtherapeut hebt geleerd??

Groetjes,
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hey Jacky,

Ook ik katheteriseer en wauw wat vind ik het een uitvinding! Nu ben IK degene die beslist wanneer ik ga plassen. Geen ongemakkelijke situaties meer, geen natte broek meer, geen megaluiers meer.
Zelf plassen lukt niet meer.

Ik zit per ongeluk nog steeds weleens verkeerd met dat ding (speedycath mini geloof ik), meestal duurt de straal bij mij een seconde of 30. Als het langer duurt dan moet ik eigenlijk wat vaker katheteriseren.
Veel succes!
Marjan.

Bericht door Marjan. »

[QUOTE=Brandje;818505]
Marjan zou jij dat trucje met ons willen delen wat jij bij de bekenbodumtherapeut hebt geleerd??

Groetjes,[/QUOTE]


jazeker wil ik dat :)
rechtop toilet zitten, voeten op de vloer, knieen in hoek van 90 graden.
Beide handen op hoogte van blaas en dan met bovenlichaam naar voren en kracht zetten in de onderbuik.

Ik herhaal dit tot de blaas leeg is. Meestal kan ik ook al gewoon plassen zoals vroeger. Als ik door wat voor reden ook m'n plas lang heb opgehouden gaat het moeilijker, dan is de blaas erg verkramt en dan weet ik: over 10 minuutjes ga ik weer naar toilet.

Aan begin teste ik nog met catheter of blaas echt leeg was maar nu is dat niet meer nodig.

(Zij heeft eerst gevoeld hoe mijn spieren werken van onderen, heb geen kinderen gehad dus hoef niet bang te zijn voor een blaasverzakking)
Jacky1963

Zelfcatheterisatie

Bericht door Jacky1963 »

Zelfcatheterisatie

Hallo meiden,

Wat ben ik BLIJ met jullie positieve reacties !

Ten eerste omdat het niet zo moeilijk is als dat ik dacht en ten tweede
dat de mogelijkheid bestaat dat na een tijdje de blaas weer zelf kan aansturen.

Door jullie reacties voel ik me geestelijk echt al een heel stuk beter !

Die uroloog sprak tegen me (zonder me aan te kijken ) alsof het de normaalste zaak van de wereld was, voor hem zal dat wel zo zijn, maar voor mij was het echt een grote schok.:eek:

Door de MS voel je je al vaak door die moeheid een oude van dagen maar toen hij dat zei voelde ik me echt een oude taart !!:haha:

Maar door jullie uitleg en positieve beleving zie ik zelfcatheterisatie gelukkig nu wel zitten.

Nog 1 vraagje, is er 1 merk van die catheters of mag je kiezen uit diverse merken of kijken ze in het ziekenhuis welke het beste bij je "past":haha:

Vanmiddag moet ik naar de MS consulente en zal ik het ook eens met haar bespreken


Groetjes van Jacky
wilm

Bericht door wilm »

Doe het ook 3x pdag ivm blaasretentie,
heb dit geleerd van inc. verpleegkundige en dan moet je toch zelf oefenen, wat mij wel redelijk snel lukte.

Er zijn meerdere soorten catheters en is maar net welke voor jou het meeste geschikt is.
Heb een poosje de speedycath gebruikt, maar vond die niet erg handig (vond ze erg stug) en heb toen van inc. verpl. de Lofric Sense gekregen en vindt deze echt super en handig.

Wens je in ieder geval veel sterkte en succes
Jacky1963

Zelfcatheterisatie

Bericht door Jacky1963 »

Zelfcatheterisatie

Hallo meiden,

Heel erg bedankt voor jullie positieve reacties inz zelfcatheterisatie, voor dat ik vanmiddag naar de MS consulente ging had ik al diverse positieve verhalen van jullie gelezen

Toen voelde ik me mentaal al 100 % positiever !!

Vanmiddag met de MS consulente gesproken en heb gehoord dat ik echt
geen uitzondering ben met blaasproblemen, alle MS patienten met blaasproblemen hoeven natuurlijk niet allemaal te catheteriseren maar het komt tocht wel veel voor.

Ik ben er helemaal klaar voor ga binnenkort weer een afspraak maken op afd Urologie om eea op te starten.

Ik zit momenteel in een fikse shub dus ik wacht nog even dat alle andere klachten wat minder zijn

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt ik ga met een rustig gevoel slapen:)

Groetjes van Jacky
Annemiek

Bericht door Annemiek »

Ik gebruik de Speedicath- compact, die vind ik prettig in het gebruik.
Hij is net zo groot als een lippenstift en makkelijk in je handtas te stoppen.

[IMG]http://www.coloplast.nl/Products/sample ... 00x255.jpg[/IMG]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp