Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Oogzenuwen ontstekingen weer beter ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Livia

Bericht door Livia »

Ozo gehaald vorig jaar begin oktober. Sinds juni 2015 is m'n zicht zo goed als weer hersteld. Heeft dus ook echt lang geduurd.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Helaas minder goed nieuws van mijn kant.

Rechts een OZO gehad, deze was voor 70% hersteld.
20 jaar later links een OZO, deze is maar voor 40% hersteld en kreeg er bovenop nog een OZO op rechts.

Zie daar nu ook nog maar 40-60 % door. e.e.a. hangt af van hoeveelheid licht, statisch of bewegend beeld en hoeveel contrast er is.

Wel een prednisonkuur gehad, maar in hoeverre dit heeft geholpen om niet helemaal blind te zijn, durf ik je niet te zeggen.

Dit was trouwens in 2011. Geen verbeteringen meer gehad na die tijd.
jolanda54

Bericht door jolanda54 »

Vraagje wat zien jullie? En wisselt de scherpte ook steeds? Bij mijndachten ze ook OZo maar toch klein infarctje.Alhoewel ik nogvsteeds twijfel omdat met douchen veel erger word en na inspanning veel donkerder.Ik zie heel wazig, bijna geen kleur, flitsjes en geen contrast herkennen jullie dit.
marjapuppit

Bericht door marjapuppit »

Hoi,
Ik heb de diagnose MS gekregen na een OZO in maart 2012....tot op heden geen herstel van het zicht.
Zie met mijn rechteroog nog zo'n 40%, linkeroog niet aangetast.

Gelukkig heeft mijn linkeroog een deel van het verlies van zicht van het rechteroog overgenomen.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

[QUOTE=jolanda54;1028834]Vraagje wat zien jullie? En wisselt de scherpte ook steeds? Bij mijndachten ze ook OZo maar toch klein infarctje.Alhoewel ik nogvsteeds twijfel omdat met douchen veel erger word en na inspanning veel donkerder.Ik zie heel wazig, bijna geen kleur, flitsjes en geen contrast herkennen jullie dit.[/QUOTE]

Qua zien hangt heel erg af van de situatie: of iets beweegt of stil staat én hoeveel contrast en licht er is.
Bij zonlicht zie ik meer, dan bij regenachtig weer. Ik ben compleet nachtblind geworden.

Teksten kan ik nog wel vergroot lezen, mits de combi goed contrasterend is. Zwart wit wel, lichtgrijs op bijv. lichtblauw absoluut niet. Ook dan niet in grote letters.

Grote tekstvlakken niet, dus kranten e.d. alleen nog maar digitaal omdat ik het kan uitvergroten. Gezichten herkennen is moeilijk, omdat ik delen van het gezicht niet meer zie.

In winkels is het lastig, de schappen kan ik niet lezen, het kost me een paar seconden om scherp te stellen, dus dingen te herkennen.
Boeken lees ik via een ereader met vergrootte letters. Maar langer als een half uur hou ik niet meer vol.

PC is extra groot ingesteld en extra licht.

Qua beeld kun je het beste vergelijken met een legpuzzel. Delen hiervan zijn weg gehaald/ontbreken. Hoe ik mijn hoofd ook draai, of mijn ogen, daar zie ik niets. De delen die er wel zijn, daar zie ik, zoals hierboven genoemd.

Maar wat ook meespeelt is bijv. vermoeidheid, of het drukke beelden zijn. Fel licht is ook lastig (zonnige dag in zuid Europa, op een locatie met veel wit), stroboscopen helemaal erg (complete verblinding)

Kleuren zijn a.d.h.v. de situatie soms vlakker, soms juist scherper.

Wat wel raar is, ik ben ook flink bijziend. (-11 & -7,5) en variofocus, maar als ik mijn bril afzet, kan ik, mits voldoende contrast, van heel dichtbij hele kleine lettertjes lezen.
jolanda54

Ozo

Bericht door jolanda54 »

Ozo

Links zie ik 120 procent.Rechts denk ik 50 procent maar die twee ogen kunnen helemaal nog niet samenwerken.ook dikke mist rechts als ik gedouches heb nog veel erger.Gaan die wel samenwerken?
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Je ogen gaan zichzelf echt wel aanpassen, de vraag alleen is in hoeverre. Helaas kan ik je dat niet zeggen, dat is bij iedereen verschillend.
Mariette68

Bericht door Mariette68 »

Ik kreeg in juli een oogzenuwontsteking, begin augustus is de diagnose MS gesteld en heb ik een prednisonkuur gehad.

Het begon bij mij rechteroog gekke vlek, alsof je een bril ophebt met een vuiltje erop....dat was vrijdags.

vervolgens ging mijn linkeroog ook raar doen...huisarts,meteen doorgestuurd naar oogcentrum, diverse onderzoeken maar geen afwijkingen te zien, wel zichtverlies geconstateerd.

Door de oogarts na 3 weken doorgestuurd spoedspreekuur oogheelkunde AMC, niks te vinden, meteen mri...en voila...spoedeisende hulp,neuroloog, de diagnose was gesteld.

Veel witte plekken in mijn hoofd en meerdere actieve ontstekingen waaronder die op de oogzenuw.

nu is mijn linkeroog geheel hersteld, wel slechter gaan zien dus bril met sterkte nodig...maar mijn rechteroog is bagger. Afgelopen dagen meerdere keren in het ziekenhuis geweest oa voor de oogarts...

ik kwam voor het eerst bij haar en zij constateerde een holling in mijn oogzenuw ( wat zij nu dus met haar onderzoek door het oog kijkend gewoon kon zien). Dat is dus iets nieuws...

Ik begrijp dat een holling kan komen door hoge oogdruk ( glaucoom) alleen dat heb ik nooit gehad en ook nu was de druk normaal...

Mijn rechteroog betert ook niet,maar wordt ook niet slechter.

Vanmorgen een mri gehad als vervolg op de 1e in het AMC, dit keer in Hoorn....en dinsdag afspraak met de neuroloog ( maandag nog eens naar de oogarts voor een gezichtsveldonderzoek)

Dan hoop ik ook meer te weten wat ik zou mogen verwachten.....omdertussen lees ik mee met jouw onderwerp ;-)

Waar ik overigens wel heel veel last van heb is buitenlicht....zonnebril is onontbeerlijk.
toinetje

Bericht door toinetje »

Ik DACHT geleidelijk aan te herstellen maar heb nu een terugval. Zicht weer aanzienlijk minder, kleuren verliezen hun intensiteit en weer dat jeuken achter het oog.

Het herstel dat er was is nergens meer te vinden.

Ik hoop dat jij goed hersteld. Kan lang duren!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=jolanda54;1029535]Links zie ik 120 procent.[/QUOTE]

Hoe kun je 120% zien? Volgens mij is 100% toch echt altijd het maximum..... Zelfs als je oog zou compenseren kun je toch nooit méér gaan zien dat je altijd al deed?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp