Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Van geen meds, naar Rebif en weer terug...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

@ Remko: is dat iets wat je via je neuroloog moet regelen? Ik wil dit namelijk heel graag laten controleren, maar ben het in het laatste consult vergeten te vragen. Of is het iets wat je ook op eigen houtje bij je huisarts kunt navragen? Bedankt!
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

@Leeuwtje: bij mij hebben ze bloedgeprikt voor alle waarden. Mijn vorige meting in juni mistten er nog een paar, anders was die ook nog goed geweest. Volgens mij gaan ze dat na 3 maand opnieuw doen.

@Remko: het is zeker geen lekker goedje, dat zei de bedrijfsarts ook al.

Gister weer contact gehad met de msvp vanwege het dubbelzien en vanochtend via een interne doorverwijzing bij de optometrist terecht gekomen. Ze heeft veel testjes gedaan (vermoeiend!!) en haar conclusie: het komt wel van de MS.

Volgens haar is de plek van ontsteking die te zien was op de MRI ook de plek voor de aansturing van de oogspieren en daarvan is er nu eentje aangedaan, waardoor ik dubbelzie.

De neuroloog zou het niet zijn opgevallen, omdat het niet duidelijk te zien is. Maar goed, als hij me nou had geloofd en me gewoon eerder had doorverwezen...

Volgens de msvp zou, als de oogarts zou zeggen dat het wel door de MS kwam, het advies zijn om toch wel aan de pred te gaan. Ik ben wel benieuwd, heb nog geen telefoontje gehad: ik vraag me ook af of het bijna 5 weken na de eerste klachten nog wel effect zal gaan hebben en twijfel dus of ik het wel moet doen.

Voor nu heb ik in ieder geval een prisma-stickertje op mijn bril die het schele oog corrigeert voor veraf, dus hoera: ik kan weer redelijk tv kijken! :D
Helly

Bericht door Helly »

de pred kuur heeft vooral effect op de ontsteking als die nog actief is wordt die door de pred gestopt. De rest moet je lichaam helaas zelf doen.

Ben benieuwd of ze je vandaag dan gaan bellen! en je moet natuurlijk ook voor je zelf bepalen of je wel of geen kuur wil.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

De MRI is 3 weken oud nu en volgens de neuroloog was de ontsteking toen al aan het doven.

Maar pred versnelt toch het herstel Hellen: moet de ontsteking nog actief zijn om te kunnen herstellen...? :???:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Volgens mij remt Pred ontstekingen. Dus voor een ontsteking die niet meer actief is, heeft Pred niet zoveel zin meer. Maar houd me er niet aan vast!!
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=leeuwtje-nl;873538]Volgens mij remt Pred ontstekingen. Dus voor een ontsteking die niet meer actief is, heeft Pred niet zoveel zin meer. Maar houd me er niet aan vast!![/QUOTE]
Zo klinkt ie erg logisch! :)

Maar als de ontsteking over is, kan het (natuurlijke) herstel nog wel doorgaan, toch?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

De ontsteking geeft een litteken, en dat kan restschade geven. De Pred helpt je lichaam om de ontsteking zo snel mogelijk weg te halen, maar het lichaam kan het in principe ook zelf, alleen duurt het dan langer. Als de ontsteking 3 weken terug al aan het doven was, denk ik niet dat Pred nog heel veel kan doen.

Maar de oogarts heeft toch juist weer iets nieuws gevonden? Of gooi ik nu echt alles door elkaar??
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Het is ook ingewikkeld, al die meningen van iedereen die elkaar tegenspreken.

De neuroloog zei dat het niet van de ontsteking kon komen die op de MRI te zien was: de optometrist zegt nu, nadat ze de analyse van de MRI had gelezen, van wèl. Volgens haar zitten de zenuwen voor de oogspieren (gedeeltelijk) in hetzelfde gebied.

Ik denk dat het dubbelzien er misschien al wel de hele tijd was, maar dat de duizelingen zo hevig waren (want dat waren ze!) dat ik die problemen met het zicht helemaal niet doorhad.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Snap het een beetje... Maar de vraag blijft natuurlijk of een kuur nu wel of geen zin heeft. Lastig hoor!!
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Nuja, ik vind het ook wel weer bijzonder dat er toch nog weer niemand gebeld heeft. Van mij hoeft het ook niet meer, eigenlijk.

Waar ik wel mee wil starten is die Rebif, maar ook daarvan heb ik nog niks gehoord.
Ach ja, morgen weer een dag. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp