Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Het zien maar niet zien!

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Genieten

Het zien maar niet zien!

Bericht door Genieten »

Vorig jaar november/december heb ik een behoorlijke shub gehad.

Vanaf die tijd heb ik moeite/last van mijn zicht dat uit zich in het niet

goed inschatten van diepte en het wel "zien" maar "niet zien" zo

omschrijf ik het maar altijd. Het is er altijd maar het is erger als ik

moe ben( wat ik dus helaas vaak ben), niet fit ben bij warmte,
drukke omgevingen met veel mensen.

In huis is het allemaal prima te doen, zodra ik naar buiten ga ervaar
ik het niet goed zien veel en vaak.

ook als ik me inspan na 20 minuten wandelen, dan lijk ik ook meer moeite te krijgen met het lopen zelf of een tijdje fietsen,

bij warme omgevingen. Winkelen is ook een ramp loop regelmatig

tegen iets of iemand op.

Ik ben al bij een oogarts geweest en er mankeert niets aan mijn

oogzenuw en mijn ogen. die zijn 100% goed, maar zo ervaar ik dat

dus niet.

ook heb ik erg veel last van de lichten en de zon, vaak een

zonnebril of hoedje of pet op.

Ik wordt er zo moe en onzeker soms van.

Het is alsof de wereld te snel gaat:(, het is een heel verhaal maar ik

vind het lastig om te omschrijven, dus vandaar dat ik me af vraag of

iemand het herkent en weet waardoor dit komt en het na een jaar

nog over kan gaan!

Goetjes:???:
Genieten

Bericht door Genieten »

ik wilde een nieuw bericht plaatsen maar heb iets verkeert gedaan maar kan het niet uit deze topic weg halen


ik zal een nieuwe plaatsen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Heb je wel eens een VEP-test gehad bij de oogarts?

Hoe heeft hij bepaald dat je oogzenuw 100% is?

Ik zie na een OZO ook slechter bij inspanning, warmte en dergelijke.

Ook dat 'de wereld te snel gaat' herken ik. Al wijt ik dat meer aan cognitieve problemen/ problemen met prikkelverwerking. Ook door de ms trouwens.
Genieten

Bericht door Genieten »

bedankt voor je reactie,


Een Vep test ik heb geen idee wat dat is hij heeft wel verschillende

testen gedaan en kon mij vertellen dat ik geen oogzenuwontsteking

had of dat er iets beschadigt is


Ik denk inderdaad dat het bij mij dan ook te maken heeft met mijn

prikkelverwerking en mijn cognitieve problemen!

hoe ga jij daar mee om?

Als iemand trouwens weet hoe ik mijn vraag kan verplaatsen naar een eigen topic nu zit ik in iemand anders zijn vraag mijn verhaal te doen!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb je even een eigen topic gegeven. ;)
toinetje

Bericht door toinetje »

Een VEP is een test met plakkertjes op je (achter) hoofd en waarbij je naar een scherm kijkt met zwart/wit vierkantjes. Ik werd door de oogarts voor een VEP doorgestuurd naar de neuroloog.

Ik heb op dit moment na een periode van verbetering, ook weer een terugval wat mijn zicht betreft.

Groetjes,

toinetje
renev

Bericht door renev »

Het feit om te weten dat je 'iets' mankeert bij het gebruik van je zintuigen mag misschien geruststellend lijken, maar het lost niets op.
Het leven daagt je uit om een strategie te bedenken waardoor je er mee kunt leven.
Zelf merk ik dat bewustzijn van het feit + de acceptatie ertoe leidt dat ik de lat minder hoog legt. Of in elk geval de tijd neemt bij het leveren van een prestatie. Topprestaties laten zich meten aan de hand van je eigen kunnen. Niet de van een ander.

Jij doet je best volgens je eigen maatstaf. Dat je daarbij af en toe een botsing hebt, is misschien vervelend, maar onvermijdelijk. Je kunt ook de hele dag in bed blijven, maar dan gebeurt er niets.
Hannahpannah

Bericht door Hannahpannah »

Ik herken er wel iets van denk ik, alleen omschrijf ik het gevoel alsof er niets doordringt. De dingen die ik zie dringen niet echt helemaal door.

Ook het ervaren van licht in mijn rechteroog is anders dan links. Het licht komt helderder binnen of zoiets. Je voelt eigenlijk niet dat je ogen hebt, maar mijn rechter oog voel ik wel zitten. Niet pijnlijk hoor.

Ik denk ook dat het bij de cognitieve klachten hoort van ms, niet echt een oog probleem dus. De test met plakkertjes op mijn hoofd was in orde, binnen de norm zeg maar. Wel rechts ietsje langzamer dan links.

Ik probeer er maar de humor van in te zien, wij zien gewoon de dingen net ietsje anders....
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Genieten;1030306]
Ik ben al bij een oogarts geweest en er mankeert niets aan mijn

oogzenuw en mijn ogen. die zijn 100% goed, maar zo ervaar ik dat

dus niet.
[/QUOTE]
probleem zit niet in de ogen maar in de informatieverwerking
coördinatie, evenwicht, reactie, inschattingsvermogen, ... dat soort onzin

heel mijn linkerkant is naar de kloten. loop ik ergens tegen is het ALTIJD met mijn linkerkant (been, schouder, arm,... ), reageer ik te traag, schat ik verkeerd in, altijd links :)
Genieten

Bericht door Genieten »

@ Renev : .

Bedankt voor je reactie, ik denk inderdaad dat je daar een punt hebt

het lost inderdaad waarschijnlijk niet veel op om te weten dat je iets mankeert bij het gebruik van de zintuigen.

Ik ben gewoon heel erg zoekende naar hoe ik hier het beste mee om kan gaan en dat is zeker een uitdaging.:D

Thuis in bed blijven is absoluut niet iets wat ik doe en zal doen alleen ik moet mijn lichaam nog steeds leren kennen, het 'overkomt' me gewoon soms nog te vaak.

Ook denk ik dat mijn lat nog vaak te hoog ligt, maar dat blijft gewoon nog uitvinden wat voor mij werkt.

Ik denk dat ACCEPTATIE hier in wel heel belangrijk is het is zoals het is.
ik vind vast mijn weg er in.


@Hannapannah:

Dat is het inderdaad hoe jij het omschrijft, [B]het dringt niet door[/B]!

En ik denk dat het helaas niet ligt aan mijn ogen( wat ik wel jammer vind omdat je daar vaak met een simpel hulpmiddel al weer een stuk verder komt)

Ik wil graag begrijpen waardoor iets komt en wat kan ik er mee, hoe leg ik het uit aan mijn omgeving als ik het zelf niet altijd begrijp!

Humor dat is zo belangrijk, ben zo blij dat ik dat er ook nog vaak van in kan zien.:haha:

@ 1207

Bedankt voor je reactie!

ook mijn linkerkant is mijn mindere kant, en dat tegen dingen aanlopen is soms wel lastig.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp