Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vraag zenuwen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
dientje

vraag zenuwen

Bericht door dientje »

ik zat zo te denken,..
ze hebben tegenwoordig allerlei soorten scans.

is er nou geen apparaat /scan waarmee je zenuwen in je hele lichaam kan bekijken, zo zie je bijv waar de schade zit, of dat het hersteld kan worden,....

en zo ja,..dan is het mij nooit verteld.

bestaat dat?
:???:
toinetje

Bericht door toinetje »

Geen idee... ik lees mee

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
dientje

Bericht door dientje »

ben benieuwd.............
roos30

Bericht door roos30 »

dat zal vast kunnen, maar je hebt er niet zo veel aan met MS. Je zenuwen zijn immers niet beschadigd. Veel klachten komen vanuit de hersenen, het is een centraal probleem, geen perifeer.

In je ruggenmerg zitten ook letsels, maar dat kan gewoon met een MRI scan in kaart worden gebracht, en wordt ook gedaan.

Echt adequate manieren om dit te herstellen zijn er nog niet, want men kan MS nog niet genezen.
dientje

Bericht door dientje »

ja dat weet ik,...
dat is bekend,..maar de meleynelaag waar ze het altijd over hebben,...die zou dunner zijn of eraf,...ik wil het wel zien waar.

dan kun je misschien zien of er verbeteringen komen of niet....

niet alleen in de hersenen of rug,..dat is bekend...ik wil alle zenuwen wel es zien.

anders kunnen ze het zelf ook niet weten de medische wereld.:ogen:

de welbekende witte plekjes heb je ook bij andere ziektes, en soms hebben ze die als de persoon gezond is...zegt dus niet veel.

maar het is blijkbaar een moeilijke vraag want ik krijg nog niet veel antwoord.

en anders is het een goed idee om zo,n scan te ontwikkelen:D
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Een mens heeft twee verschillende zenuwstelsels, namelijk het Centrale zenuwstelsel en het Perifere zenuwstelsel. MS zit alleen in het Centrale zenuwstelsel. Het heeft dus geen nut om alle zenuwen te scannen.

Met de gewone MRI-scan kun je het Centrale zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg, oogzenuwen) al scannen, hoewel de oogzenuwen wel moeilijker te zien zijn op de MRI.
roos30

Bericht door roos30 »

bedankt hanna, dat probeerde ik te zeggen.

maar de witte vlekken op de MRI zijn toch de littekens oftewel de beschadigde meyline plekken? Dus volgens mij bestaat het al hoor...
dientje

Bericht door dientje »

maar het verhaal over de zenuwen is als stroom, die het niet goed doorgeeft, dat de meyline weggaat of dunner wordt...

van je zenuwen,..van die draden dus,..in je lijf.

begreep ik.............
Nessa

Bericht door Nessa »

Bij MS verdwijnt inderdaad de myeline die rond de zenuwen zit.

Maar zoals Hanna al zei: dat gebeurt alleen bij de zenuwen in je centraal zenuwstelsel: hersenen en ruggenmerg. En die kan je op de MRI zien.

De andere zenuwen, zoals die bijvoorbeeld door je armen en benen lopen, worden niet aangetast door de MS.
dientje

Bericht door dientje »

oohhhh, dat dus, alleen je ruggemerg, en hersenen......is je centrale zenuwstelsel.

dat zorgt er dus wel voor dat je benen armen en andere dingen minder kan gebruiken, dus dan zou je denken ook de ( draden)
daar allemaal .:D

dus dat is gewoon goed.

leuk om te weten.

echt meer een hersenprobleem dus, en rug.

baal soms, dat ze nou gewoon de oplossing niet weten, t,is misschien heel simpel.

ze zijn al zolang bezig, zoveel jaar.

dr moet nu toch wel es wat uit de verf komen!.:moe:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp