Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

struikelen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sylvia1

hakken optillen i.p.v. tenen

Bericht door Sylvia1 »

hakken optillen i.p.v. tenen

Ik tilde ook mijn voeten niet ver genoeg op en daardoor struikelde ik wel eens; ik heb op die manier vorige winter zelfs een arm gebroken.

Dan dacht ik ook: ik moet mijn voeten beter optillen. Ik slingerde vervolgens mijn voeten verder vooruit.

Mijn fysio vroeg mij een keer of ik aan mijn tenen of aan mijn hakken dacht bij het optillen van mijn voeten. Na even denken wist ik dat ik meer aan mijn tenen dacht en zeker niet aan mijn hakken.

Mijn fysio gaf mij toen de tip om te proberen mijn hakken verder op te tillen. Dat werkt voor mij.

Ik struikel nu eigenlijk bijna nooit meer. Ik moet wel opletten als ik moe ben. Dan probeer ik me weer te concentreren op het optillen van mijn hakken.
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik struikelde 2 weken geleden 3 x in ca 100m. Dat was duidelijk een schub. Ik struikel nu alleen als ik te ver loop, en til mijn voeten niet goed op, met gevolg dat mijn tenen blijven hangen achter een stoeptegel.
M&MS

Bericht door M&MS »

Ik struikel ook geregeld.

Iedereen kan struikelen, maar als het komt door MS dan gaat het vaak om een sleepbeen, dus dat je niet goed in staat bent je pootje op te tillen.

Het zal dan vaak de zelfde kant zijn.

[B]Liselotje[/B] Als je alleen last had van struikelen en niet van andere klachten, dan is het meestal geen schub. Dan is het een bijverschijnsel.
EgoWoman

Bericht door EgoWoman »

Struikelen zonder vallen...dat is mijn specialiteit. :huh:

Hoe ik dat iedere keer weer voor elkaar krijg, weet ik ook niet. Ik heb 1 knie die "wappert" zoals ik dat noem en til ook mijn voeten niet meer ver genoeg op. Met het gevolg dat ik op de meest gekke en onverwachte plekken nog net niet val :eek:.

Dan kan ik me nog net corrigeren en wordt het op de meest gekke momenten een soort huppeltje ofzo.
meindert

Bericht door meindert »

[COLOR="Blue"]
mijn specialiteit is vallen zonder te struikelen

zoals vandaag
en helaas kon ik niet meer overeind komen ondanks de "schuttershouding"
(bij Fysio geleerd)
omdat ik ff totaal verlamd was
[/COLOR]
diorama

Bericht door diorama »

Dankje wel voor jullie antwoord...

Volgens de neuro heeft het inderdaad met MS te maken. Hij zei dat ik een afspraak moest maken met de kinesist en daarna, binnen drie maanden zien we wel.

We zien wel zeker?

Het is wel zo dat ik niet durf te wandelen omdat ik denk dat ik dan ga struikelen en vallen :moe:
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Fijn dat je duidelijkheid hebt, Diorama. Ik zou trouwens proberen om wel te blijven lopen: rust roest.

Die fout heb ik twee jaar geleden gemaakt. Doordat ik niet meer genoeg bewoog, hielden veel spieren ermee op.

Dan ben je nog veel verder van huis. Loop anders wat langzamer zodat je je beter kunt concentreren op het lopen. :knuffel:
diorama

Bericht door diorama »

Sylvia1,

Ik heb in die 13 jaar dat ik MS heb nooit problemen gehad met lopen. Nu plots wel en het doet wel raar .... Ik ben het niet gewoon hé.

Maar je hebt gelijk, moet actief blijven. Ik ga ook één keer per week naar de Zumba, hopelijk kan ik dat blijven doen :)
Liselotje

Bericht door Liselotje »

[QUOTE=M&MS;821514]Ik struikel ook geregeld.

Iedereen kan struikelen, maar als het komt door MS dan gaat het vaak om een sleepbeen, dus dat je niet goed in staat bent je pootje op te tillen.

Het zal dan vaak de zelfde kant zijn.

[B]Liselotje[/B] Als je alleen last had van struikelen en niet van andere klachten, dan is het meestal geen schub. Dan is het een bijverschijnsel.[/QUOTE]

@m&ms,

Ik struikelde juist die 3 x toen ik onderweg was van parkeerterrein naar eeste hulp inz een schub ;)

Had sleepbeen, minder kracht, door knie heen zakken, klapvoet etc..Dat struikelen was een gevolg daarvan
Sharon

Bericht door Sharon »

Hebben jullie ook weleens een vreemde stand van de voet.
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat mijn voet naar binnen staat. Dus mijn tenen wijzen dan naar de enkel van de andere voet.

Dit gebeurt bij lang lopen maar ook bij vermoeidheid.
Ik ga er dus volledig vanuit dat het een Ms klacht is maar herkennen jullie dit ook?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp