Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Invloed van het weer?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Bixi

Bericht door Bixi »

Dit heb ik gevonden over de invloed van luchtvochtigheid - het komt op neer dat er niet voldoende doorbloeding en afkoeling plaats vindt. .
Maar dat afkoeling -als het al koud is...?

The human body dissipates heat through perspiration and its evaporation. Heat convection to the surrounding air, and thermal radiation are the primary modes of heat transport from the body. Under conditions of high humidity, the rate of evaporation of sweat from the skin decreases. Also, if the atmosphere is as warm as or warmer than the skin during times of high humidity, blood brought to the body surface cannot dissipate heat by conduction to the air, and a condition called hyperthermia results. With so much blood going to the external surface of the body, less goes to the active muscles, the brain, and other internal organs. Physical strength declines, and fatigue occurs sooner than it would otherwise. Alertness and mental capacity also may be affected, resulting in heat stroke or hyperthermia.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Hier ook, weer tot 28C, lage luchtvochtigheid en ik voel me kiplekker.

Hoge luchtvochtigheid, ongeacht de temperatuur is 'killing' voor mij.
Vriesdagen met een zonnetje dus perfect.
Zomer in Italie, waar de luchtvochtigheid lager ligt ook.

Zomer in Nederland niet, regendagen ook niet.
Het gekke is, de sauna, ook Turks stoombad gaan goed. Whirlpool niet.
hans_k

Bericht door hans_k »

Nadat ik ook mijn vragen had over de invloed van luchtdruk op mijn welbevinden heb ik lange tijd geleden een goede barometer aangeschaft.
En hoewel mijn neuroloog er geen verklaring voor heeft weet ik het zeker: Hoe hoger de luchtdruk, hoe beter ik me voel.
Nu gaat hoge luchtdruk vaak gepaard met mooi zonnig weer en helaas kan ik weer niet tegen direct zonlicht op mijn hoofd, maar het dragen van een hoed is hiervoor de perfecte oplossing.:ogen:
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Heel interessant.
Ik vraag mij ook af welke factoren invloed hebben op mijn pijn en vermoeidheid.
Bixi

Bericht door Bixi »

[QUOTE=hans_k;1074810]Nadat ik ook mijn vragen had over de invloed van luchtdruk op mijn welbevinden heb ik lange tijd geleden een goede barometer aangeschaft.
En hoewel mijn neuroloog er geen verklaring voor heeft weet ik het zeker: Hoe hoger de luchtdruk, hoe beter ik me voel.
Nu gaat hoge luchtdruk vaak gepaard met mooi zonnig weer en helaas kan ik weer niet tegen direct zonlicht op mijn hoofd, maar het dragen van een hoed is hiervoor de perfecte oplossing.:ogen:[/QUOTE]

Ik heb dezelfde verschijnselen qua luchtdruk -met hogere luchtdruk voel ik mij duidelijk beter....

Onze bloeddruk is gerelateerd/ past zich aan de luchtdruk - en waarschijnlijk ook de druk en doorstroming van de liquor is anders etc...

Tweede opmerking is dat ik slecht tegen (lucht)vochtigheid kan en -bij de lagere luchtdruk regent het ook vaak.. Bij de hogere vochtigheid kan je moeilijker zweten, en als consequentie b.v.b. de overmaat van je gewenste lichaamstemperatuur kan je moeilijker kwijt...
Het probleem is dat ik mij ook bij de hoge vochtigheid en het regen slechter voel ook wanneer het oud is...
Misschien is de sleutel in de snelle verlies van de tmp. dan, dus tragere thermoregulatie zou dan een van redenen kunnen zijn...?

Ik ben overtuigd dat vochtigheid nog meer doet dan alleen maar de thermoregulatie (ongeacht dat het ook zeer belangrijk is!)...
Ik weet niet of de (elektrische) polariteit in de lucht verandert als het regent maar ik geloof dat op dat veld ook wat gebeurt...

Als iemand een goede bron kent over de elektriciteit en het weer/lucht - hoor ik het graag...
Klick

Bericht door Klick »

Het maakt mij weinig uit.. warm of koud.
Het valt mij op dat ik me op grijze dagen slecht voel.. bij regen ook..

Maar op mooie blauwe lucht dagen met een zonnetje (ook al vriest het of is het +35) voel ik me beter.

Het is de luchtvochtigheid echt ben er bijna van overtuigd :D
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik ga het bespreken met mijn neuroloog, mijn kennelijke
ongevoeligheid voor temperaturen van zo'n 32 graden. :???:
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Klick;1075339]
Het is de luchtvochtigheid echt ben er bijna van overtuigd :D[/QUOTE]

bij mij ook 9 van de 10x...

maar een hogere luchtluchtigheid is dan wel weer beter te verdragen bij koud dan warm weer, dat dan weer wel ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp