Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zware, vermoeide benen.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Esther08

Zware, vermoeide benen.

Bericht door Esther08 »

Hallo allemaal,

Even een vraag;
Ik he na de kerst een aanval gehad met gevolg een arm die niet meer wilde, dubbelzien en moeilijk lopen. 3 dagen stootkuur prednisolon gehad. Mijn ogen zijn weer helemaal hersteld, mijn arm redelijk en mijn benen niet echt. Ik dacht aanvankelijk het gaat wel redelijk, liep niet vlot maar ik liep. Sinds een week heb ik hele vermoeide, zware benen. Lopen gaat erg moeizaam maar staan ook. Dat kan ik niet te lang.

Ik heb constant last van prikkelingen met name benen en rug vanaf mijn ribben. Ook mijn linkerarm die gelukkig redelijk hersteld is. Maandag moet ik naar de neuroloog en ms verpleegkundige. Uiteraard ga ik dit met hun bespreken maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie ook medicatie gebruiken tegen de zware/vermoeide benen.

Ik ga volgende week ook starten met het nieuwe medicijn Zinbryta (daclizumab) Hopen dat dit mij gaat helpen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Esther08,

Vervelend dat je nog steeds naweeën ervaart van die schub. Het kan érg lang duren voor je lichaam weer hersteld is, en sommige restverschijnselen zullen helaas niet verdwijnen.

Ik hoop voor je dat je nog verder herstelt, het kan echt. Misschien dat je volgende maand tot je verbazing merkt dat je ongemerkt al weer meer kunt dan nu.

Het verschijnsel "lamme benen" komt bij veel ms'sers voor.
Persoonlijk heb ik veel baat bij magnesium. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar het maakt altijd nét dat ik minder last heb dan als ik het niet gebruik. ;)

Heb in de loop der jaren wel eens gehad dat ik even zonder zat, en na een dag of drie niet slikken, merkte ik toch echt dat m'n benen pijnlijker en vermoeider waren en dat ik weer kramp kreeg 's nachts... Dus dan toch maar weer twee keer per dag zo'n pil d'r in. :cool:

Ik gebruik altijd de simpele pilletjes van de Aldi, niks geen dure fratsen, zolang dit werkt, vind ik het prima.
Want waarom €30,- uitgeven als een potje van een paar euro net zo effectief is?

Misschien dat je iets aan deze tip hebt.
aikw

Bericht door aikw »

Waardeloos die benen. Ik heb helemaal geen zin meer om op te staan. Zie er al tegen op dat ik naar de wc moet.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Sharon

Bericht door Sharon »

Ik herken de zware en vermoeide benen helaas ook.
Net als Suzan gebruik ik magnesium, dat geeft wel enige verlichting.

Doornaast heb ik veel last van spasticiteit, daar gebruik ik medicijnen voor. Die doen echter weinig voor dat zware gevoel in mijn benen en armen.

Overigens merk ik dat het zware/vermoeide gevoel erger wordt als ik te veel doe.

Zoals Suzan al zegt, kan het lang voordat een lichaam weer hersteld is. Ik hoop dat je weinig rest klachten overhoudt van deze schub en wens je alvast heel veel succes met de start van Zinbryta.
belladonna

Bericht door belladonna »

Heb je geen blaasontsteking?
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik heb ze nu inmiddels 11 jaar en is sindskort van alleen 's nachts naar ook overdag gegaan in vlagen.
Ik had begin december ook een schub waarbij mijn benen werden uitgeschakeld zeg maar. Ik heb toen 5 dagen een predkuur gehad en ik loop sinds een aantal weken pas weer full power. Geef het de tijd en de kans.
Ik dacht gezien de heftigheid van mijn laatste schub dat ik het echt kon shaken deze keer. Lopen was bijna onmogelijk en de trappen waren geen optie meer. Werd er verdrietig van. Na zo'n electro test bij de neuroloog bleek dan ook dat de communicatie met de benen zeer slecht was. Ging wekenlang door en toch stond ik gisteren met mijn kinderen in jumpsquare op de trampolines te springen!
Wat ik dacht voor eeuwig verloren te hebben kwam alsnog beetje bij beetje terug. Voel nu nog steeds dat mijn benen steeds weer wat meer kracht terug krijgen en ben er natuurlijk enorm dankbaar voor.
Ik geniet zo veel als ik me zo kan voelen en even schub vrij ben. Restschade is altijd de vraag. Zo is mijn balans/evenwicht echt helemaal weg en duizeligheid altijd aanwezig. Gisteren kwamen ze ook weer spelbreken maar ik geef niet op 😉.

Hoop dat je benen herstellen en idd magnesium kan je helpen als je toch wat restverschijnselen in je benen overhoudt. Heel veel sterkte ermee.
Esther08

Bericht door Esther08 »

Bedankt voor jullie reactie's! Ik zal magnesium gaan halen, baat het niet dan schaad het niet ;)

Gisteren een gesprek gehad met de neuroloog en ms verpleegkundige. Ik ga niet aan de Zinbryta. De bijwerking die het meeste problemen geeft zijn de leverwaardes en daar ben ik gevoelig voor. Ik zou dan de eerste zijn daar die ermee behandeld wordt en dat durven ze nog niet ivm de bijwerking. Ik ga deze week starten met de Aubagio.

Wat betreft mijn benen kreeg ik idd te horen dat het nog iets kan herstellen maar het wordt niet meer zoals het was. We gaan er maar vanuit dat het wat beter gaat worden.
Artemis-

Magnesium citraat

Bericht door Artemis- »

Magnesium citraat

@Esther, er bestaan diverse vormen magnesium.
Voor het tegengaan van kramp in de benen schijnt 'citraat' de best opneembare vorm te zijn.

Ikzelf gebruik magnesiumcitraat van het merk NOW.
2x 200 gram dagelijks.

Er loopt in 'anders bekeken' ook een goed draadje over magnesium.
Wellicht heb je hier iets aan?
Knillis

Bericht door Knillis »

Het is te hopen Esther dat je benen na verloop van tijd toch weer beter gaan meewerken, wellicht door Magnesium citraat te gebruiken.

Mocht je blijvend hinder ondervinden bij het lopen dan zou je je neurloog eens kunnen vragen naar het medicijn Fampyra.

Een medicijn speciaal ontwikkeld voor MS patiënten met als doel het lopen te verbeteren.

Er loopt in MS regulier een topjc over Fampyra, daar vind je de ervaringen van gebruikers.

Sterkte en hopelijk snelle beterschap!
Esther08

Bericht door Esther08 »

Ik heb net vanmiddag magnesium bij de kruidvat gehaald en toevallig citraat :) Hoe snel kun je er iets merken dat het wat doet met je?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp