Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vocht vast houden

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Leo2

vocht vast houden

Bericht door Leo2 »

Ik heb de laatste maanden erg veel last van vocht vast houden in armen, benen en buik. Volgens mij ben ik hierdoor flink aangekomen maar kan me niet wegen omdat ik niet kan staan maar ik merk het aan mijn kleren en mijn horloge bandje wat ik steeds moet laten verlengen.
Ik heb van mijn huisarts plastabletten gekregen maar deze helpen totaal niet.
Wie heeft hier hier ook last van en weet er een oplossing voor?
benka

vocht

Bericht door benka »

vocht

vocht leidde mij naar steunkousen.
oorzaak lijkt t zitten in de rolstoel de hele dag
Leo2

Bericht door Leo2 »

Steunkousen heb ik al jaren.
Dat het zitten in de rolstoel tot vocht in de benen leidt begrijp ik maar nu heb ik de laatste maanden ook veel last in de armen/handen en buik en snap niet hoe dit kan maar nog belangrijker hoe kom ik er van af?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Uhm... Als voetreflexmasseuse weet ik dat je via voetreflexmassages vocht kunt afvoeren. Ik zou je dus voetreflextherapie kunnen aanraden, maar ik heb geen idee hoe je hier tegenover staat... Het is maar een tip! :)
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Hallo Leo, gebruik jij medicijnen (bijv Lyrica?) of andere
Leo2

Bericht door Leo2 »

Ik gebruik een hele waslijst met medicatie:
oa:

baclofen
nexium
reflux tabletten (voor chronische blaasontsteking)
diclofenac
calcium tabletten
duspatal
actonel
furosemide

daarbij nog veel laxeermiddelen:

magnesiumoxide
lactulose
xpreap
zemelen
metamusil
pruimen

dat is het ongeveer zo.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Hallo Leo, dan zou ik je medicatie bijsluiters eens doornemen, misschien dat er 1 bij is die vocht vasthouden veroorzaakt.
Misschien dat je net een nieuw medicijn bent begonnen. Prednison en Lyrica zorgen ook voor vocht vasthouden, en zo zijn er vast nog meer

En is je bloeddruk nagekeken, te hoog kan ook vocht vasthouden veroorzaken. En anders zou ik me toch na laten kijken wat er aan de hand is, hier moet je niet mee door gaan.
Snowym

Bericht door Snowym »

Al eens aan een internist gedacht? Als je geen nieuwe medicatie bent gaan gebruiken lijkt dit me de juiste weg.
patricha

Bericht door patricha »

Hey Leo
Volgens mijn wil de Diclofenac nog wel eens zorgen voor vocht vast houden en hoge bloeddruk.

Groetjes Pat
Knillis

Bericht door Knillis »

Als een mens zichtbaar vocht aan het vasthouden is duidt dat toch duidelijk op een verstoord proces in het lichaam.

Vind het wel erg makkelijk van een huisarts om zo maar in het wilde weg plastabletten voor te schrijven. Er zal toch allerleerst een oorzaak gezocht moeten worden?

Vocht vsthouden kan b.v. een teken zijn dat er sprake is van "hartfalen", het hart pompt niet hard genoeg om voldoende vocht te kunnen afvoeren. Maar er zijn heel veel meer oorzaken te noemen.

Of je moet terug naar de huisarts voor onderzoek of hij moet je dooverwijzen naar een internist. Het lijkt me niet verstandig om in jouw geval zelf maar wat te proberen.

Eerst een oorzaak vinden en daar dan gericht iets aan doen lijkt me veel beter.

Sterkte!
Nelleke
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp