Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Schub door stress of tijdelijke verergering door stress

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Haantje79

Schub door stress of tijdelijke verergering door stress

Bericht door Haantje79 »

Hallo iedereen,

Afgelopen dinsdag ben ik betrokken geweest bij een aanrijding, ik heb hier een zeer naar tafereel mogen aanschouwen van een gewond persoon. Dit en de nasleep geeft natuurlijk veel stress.

Nu merk ik dat mijn linkeroog verslechterd, ik heb hier al eens een ozo tot helemaal blind aan gehad. Ook heb ik al dagen een dof drukkend gevoel op mijn hoofd en duizeligheid bij te snel bewegen. Ik heb ook lichte coordinatiestroornis.

Nu vraag ik mij af of je van stress ook een tijdelijke verslechtering kan krijgen zonder dat het een schub is, en dat dat weer snel over is.

Ik ben hier benieuwd naar omdat een nieuwe schub weer extra schade geeft maar een tijdelijke verslechtering alleen overbelasting van al reeds aangetaste zenuwbanen is,en niet voor nieuwe schade zorgt.Of denk ik nu verkeerd? Net zoals bij een verslechtering door griep of ongesteld zijn.

Ik weet dat ik mjn ms verpleeg kan bellen maar das pas maandag, heeft iemand ervaring met stress en directe klachten verergering?
Groetjes Bessie
Knillis

Bericht door Knillis »

Lastig om te beoordelen helaas. Ik kan na een stressvol "iets" ook last hebben van tijdelijke verergering van reeds bestaande klachten, inderdaad net als bij griep/verkoudheid etc.

Maar je zou ook best (puur toevallig) last hebben van een beginnende schub of oogzenuwontsteking. Soms ontstaat een schub ook na een stressvolle periode maar in jouw geval lijkt mij dat persoonlijk wèl heel erg snel.

Helaas heb ik er niet voor gestudeerd en durf ik je er geen uitspraak over te doen.

Als je klachten blijven en/of erger worden kun je inderdaad maandag het best contact opnemen met je neuroloog of de verpleegkundige.

Als je echt gierend achteruit gaat kun je natuurlijk ook altijd bellen met de huisartsenpost.

Sterkte en beterschap.
Haantje79

Bericht door Haantje79 »

Knillis bedankt voor je antwoord,

Inderdaad moet ik wachten hoe het zich ontwikkelt maar das altijd moeilijk als je iets mankeert, dan wil je meteen antwoord en dat kan gewoon niet altijd. En dat weet je wel, maar toch :p ongeduldig....

Groetjes Bessie
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik ben na een zeer stressvol jaar helenaal doof geworden aam een kant. :weetniet:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat kan heel goed, Haantje! Vervelende ervaring heb je gehad zeg, ik hoop dat je het een beetje los kunt laten. Maar net als bijvoorbeeld een tijdelijke verergering van oude klachten bij koorts, kun je dat ook hebben bij een stressvolle gebeurtenis.

Natuurlijk kàn het ook een nieuwe schub zijn, al dan niet getriggerd door stress, maar dat zou dan wel toevallig zijn. Ik had veel stress met het UWV, en later met een verhuizing. Ik had meteen overal last van waar ik ooit een schub mee had gehad.

Als de stress weg ebt en je je weer wat rustiger voelt worden, zouden de klachten ook minder moeten worden. Ik zou zeggen: geef het een weekje de tijd. Als je klachten dan niet minder zijn, zou ik even aan de bel trekken. Succes!
Haantje79

Bericht door Haantje79 »

Bedankt voor jullie antwoorden,

Ik ben weer een btje gerustgesteld want het zijn volgens mij inderdaad oude klachten die weer opspelen, ik heb geen dingen waar ik nog nooit eerder last van heb gehad.

Groetjes bessie
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp