Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe vaak MRI bij progressief ziektebeeld ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ellen Hamming

Robbie

Bericht door Ellen Hamming »

Robbie

Wat is intensief TW?? Of bedoel je:inclusief Terry Walsh. Ga het vragen??
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=Giechel;1042686]
Als je nieuwsgierig bent, zou ik zeggen: gewoon doen. Het is denk ik heel normaal dat we iets tastbaars willen zien.
)[/QUOTE]

Gisteren de controle MRI gehad, ditmaal alleen van nek (mijn grootste probleem gebied)
Ben inderdaad best nieuwsgierig, volgende week al bespreking uitslag...mooi vlot.

Even inhaken op de zinvolheid; mijn neuroloog vertelde mij dat wat ruggenmerg laesies aangaat, de ernst van de aandoening beslist niet altijd overeenkomt met de mate van klachten/beperking.

Tevens zei de arts dat ook al zie je soms laesies slinken of zelfs verdwijnen op MRI, het eerder aangedane weefsel alsnog voor storing kan zorgen :ogen:
Dat had ik niet eerder gehoord...
Wisten jullie dit ?
Robbie

Bericht door Robbie »

[QUOTE=Ellen Hamming;1042693]Wat is intensief TW?? Of bedoel je:inclusief Terry Walsh. Ga het vragen??[/QUOTE]

Ja
Ellen Hamming

Robbie

Bericht door Ellen Hamming »

Robbie

Okee. !! hahahhaa.;););)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Artemis-;1042704]

Tevens zei de arts dat ook al zie je soms laesies slinken of zelfs verdwijnen op MRI, het eerder aangedane weefsel alsnog voor storing kan zorgen :ogen:
Dat had ik niet eerder gehoord...
Wisten jullie dit ?[/QUOTE]

Nee, daar heb ik nooit over gehoord.
Sowieso snap ik het fenomeen van verdwijnende laesies niet goed.
Ik ga er maar van uit dat het net zo gaat als met verwondingen op de huid. Soms laat een wond een litteken achter, soms herstelt de huid zo goed dat er geen litteken achterblijft. Zo zal het met laesies misschien ook gaan?

Dat een verdwenen laesie toch nog klachten kan blijven geven klinkt wel raar. Misschien is het toch een kwetsbare plek die niet te zien is (met het blote oog), maar er wel is. Dan zou dat wellicht kunnen.

Zo is het misschien ook wel met neurologische klachten die niet te zien zijn op de scan. De scan is natuurlijk niet heel erg precies, en een heel klein laesietje kan best grote schade opleveren. Net als een grote laesie weinig schade op kan leveren. Het is maar net waar hij zit.

Mogelijk is dat in het geval dat je beschrijft ook zo?
Ik gok ook maar wat...
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Nou Hanna, volgens mij bedoelde de neuroloog, dat op het oog hersteld weefsel (op MRI), toch nooit helemaal meer 100% werkt in verhouding tot gezond/niet aangedaan weefsel...
Zij vertelde dat de structuur blijvend kan veranderen.

Over specifieke klachten zonder laesie op de bijbehorende plek in het SCZ; inderdaad, wanneer een MRI scanner doorgaans plakjes maakt van 3 mm (volgens Dr.Hengstman, online alhier), kan een laesie van 2 mm dus gemist worden.
benka

Bericht door benka »

2x tot diagnose, daarna nooit sinds 2004
Giechel

Bericht door Giechel »

Ja, Artemis, dat weet ik al een tijdje. Ook dat met nieuwe, myeline herstellende stoffen aangedane schade niet meer gerepareerd wordt, d.w.z. dat als je al lang MS hebt en daarvan schade hebt, dat ook met zo'n middel niet meer hersteld wordt.

Ben je er heel vroeg in je MS"carriere" bij, dan schijnt het soms wel te kunnen.
gebke

Ppms

Bericht door gebke »

Ppms

Ik heb nu 9 jaar zeer progressieve ms en ligt al 5 jaar op bed kan nog wel naar buiten maar dan liggend in mijn alex rolstoel

Die tijd wordt steeds korten nu iets meer dan 1 uur anders val ik gewoon in slaap

Maar we blijven positief niet meer naar buiten dan met rolstoel of bed op het balkon om mijn weerstand te houden anders is het snel over

Dus ga door en bouw veel weerstand op sterkte en groetjes Gebke
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Waarom zou men elk moment een MRI willen hebben vraag ik me af. Een toename van het aantal laesies zegt niets over je toestand dit moment.

Als er geen toename zou zijn maak je je blij omdat het "goed" met je zou gaan en als er wel laesies bijgekomen zijn zit je in de put omdat het slechter met je gaat.

Laat het gewoon los en leef met de dag en geniet van elk goed moment.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp