Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe vaak MRI bij progressief ziektebeeld ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ellen Hamming

Dannifan

Bericht door Ellen Hamming »

Dannifan

Ik denk,dat je gelijk hebt. at heb je er aan??
Artemis-

MRI vraag beantwoord door Dr.Hengstman...

Bericht door Artemis- »

MRI vraag beantwoord door Dr.Hengstman...

Ik denk onderhand dat jullie inderdaad gelijk hebben, dat herhaal MRI's weinig zinvol zijn ;).
Het schijnt zo te zijn, dat schade lang niet altijd goed zichtbaar is op MRI, zeker bij progressieve patiënten.

* Een reactie van neuroloog Hengstman via het 'zorgverleners topic':

[I]Beste Artemis,

op een MRI scan zien wij lang niet alles. Het is zeker zo dat een afwijking op de MRI in de loop van tijd wat minder duidelijk zichtbaar gaat worden, en soms zelfs gaat verdwijnen. Dit betekent echter niet dat er geen schade is. Op plekken in het ruggenmerg waar een afwijking gezeten heeft zal zeker nog schade aanwezig zijn.

Daarnaast is het ook zo dat er schade kan zijn op plekken die we op een MRI niet zien. Met name de axonale schade is veelal op de huidige MRI scans niet goed zichtbaar. Veel mensen met een progressieve MS kennen dit verschijnselen. Ze gaan toch in functioneren achteruit maar de MRI toont niet meer afwijkingen. Dit is dus een gevolg van verdere diffuse schade dat niet altijd op de MRI zichtbaar is.

met vriendelijke groet,

Gerald Hengstman, neuroloog
[/I]
Knillis

Bericht door Knillis »

Duidelijk dus een zelfde inzicht als mijn eigen neuroloog heeft.

Het was alleen niet tot me doorgedrongen dat dit een samenhang heeft met de fase waarin de MS zich bevindt en dat is bij mij SP.
Artemis-

Up voor MissGarfield...

Bericht door Artemis- »

Up voor MissGarfield...

[QUOTE=Artemis-;1043117]Ik denk onderhand dat jullie inderdaad gelijk hebben, dat herhaal MRI's weinig zinvol zijn ;).
Het schijnt zo te zijn, dat schade lang niet altijd goed zichtbaar is op MRI, zeker bij progressieve patiënten.

* Een reactie van neuroloog Hengstman via het 'zorgverleners topic':

[I]Beste Artemis,

op een MRI scan zien wij lang niet alles. Het is zeker zo dat een afwijking op de MRI in de loop van tijd wat minder duidelijk zichtbaar gaat worden, en soms zelfs gaat verdwijnen. Dit betekent echter niet dat er geen schade is. Op plekken in het ruggenmerg waar een afwijking gezeten heeft zal zeker nog schade aanwezig zijn.

Daarnaast is het ook zo dat er schade kan zijn op plekken die we op een MRI niet zien. Met name de axonale schade is veelal op de huidige MRI scans niet goed zichtbaar. Veel mensen met een progressieve MS kennen dit verschijnselen. Ze gaan toch in functioneren achteruit maar de MRI toont niet meer afwijkingen. Dit is dus een gevolg van verdere diffuse schade dat niet altijd op de MRI zichtbaar is.

met vriendelijke groet,

Gerald Hengstman, neuroloog
[/I][/QUOTE]


Enige uitleg over mogelijke axonale schade/ aantasting grijze stof;
Publicatie van het VU-mc:

[I]NPMS4 Axonale schade en neurodegeneratie in multiple sclerose
Doel onderzoek
*
[B][B]Axonale schade[/B] wordt gezien als de grootste oorzaak van chronische invalidisering in MS. [/B]
Het pathologisch mechanisme hierachter wordt nog niet begrepen.

In muizen is recent aangetoond dat experimentele autoimmuniteit tegen het proteine neurofilament light(NF-L) spastische verlamming, axonale schade en neurodegeneratie veroorzaakt.
In dit model worden vaak [B]grijze stof laesies [/B]gevonden zoals deze ook bij MS gezien worden. *

Hierbij worden ook immunoglobuline deposities gevonden in neuronen en axonen zoals in de grijze stof laesies.
T cel infiltraten in de hersenen van muizen geïmmuniseerd met NF-L zijn zeldzaam.
Mede doordat NF-L reactieve T cellen geen ziekte kunnen doorgeven in muizen is onze hypothese is dat autoimmuniteit, met name autoantilichamen tegen axonale componenten zoals NF-L, een rol spelen bij de neurologische schade in MS. *

Onze doelen zijn:
- *************** vaststellen of in neuronen en axonen van MS antilichamen aanwezig zijn
- *************** onderzoeken of in MS laesies neuronale/axonale antigenen in macrofagen aanwezig zijn
- *************** d.m.v. meten van het aantal lege myeline schedes onderzoeken hoeveel axonen degenereren voordat myeline schade optreedt.
*[/I]
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

Ja, ik heb het er met mijn neuro ook over gehad, dat lang niet altijd alles zichtbaar is op de MRI.

Wat betreft de herhaling van MRI. Als geen diagnose hebt, dan vind ik het zelf wel logisch dat je zo nu en dan een MRI hebt. Je wil immers antwoorden.

Ik kan me helemaal voorstellen (denk ik), dat als je wel een diagnose hebt, je het wel best vindt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp