Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe gaan jullie om met warmte/ de zon?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Hoe gaan jullie om met warmte/ de zon?

Bericht door Klick »

Mag ik vragen hoe jullie omgaan met warmte/ de zon?

Zit er voor jullie verschil tussen de warmte hier (NL) en de Franse/Spaanse warmte?

Hebben jullie tips:D?

Ik heb nog geen airco.. Ik weet nog niet hoe mijn lijf nu (met ms) omgaat met warmte..
Voorheen was ik echt een zon liefhebber ik hoop zo dat ik er nog tegen kan.

Wat Zijn eigenlijk de klachten als het mis gaat door warmte?
Of is dat ook voor iedereen anders:???:

Zit een beetje te twijfelen voor het boeken van de zomervakantie vandaar
Anet

Bericht door Anet »

Ik hou niet van in de zo'n zitten, dus zoek
Ik altijd de schaduw.
Als het me te warm is, dan maak ik een bad met koud water (+- 20 graden en ga daar als het me allemaal te warm wordt in zitten. Ik kan nog in en uit bad, dus goed opgelost zolang het nog gaat.
Sara

Bericht door Sara »

Ha Klick,

mijn persoonlijke ervaring is dat ik van in de zon zitten erg moe word, en vermoeidheid is ook in het algemeen m'n -met-stip-op-één-belangrijkste MS-klacht. Bewegen in de zon of warmte geeft mij minder problemen.

Als het echt te warm wordt, helpt een flesje water waarvan ik wat in m'n nek kan gooien, en/of een hoedje of petje. Ik heb ook wel es een nek-koeler of een koelvest gebruikt. Dat laatste trouwens zonder goed resultaat :). Binnen werkt een doodgewone ventilator voor mij voldoende.

Als je het altijd fijn gevonden hebt om naar een warm land op vakantie te gaan, zou ik dat niet meteen opgeven, hoor! Voor veel mensen geldt inderdaad dat ze met de vaak drogere warmte in vakantielanden minder problemen hebben dan met de klamme zomers in Nederland.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Het klopt dat sommige (veel) mensen met MS klachten krijgen bij warmte. Maar hóe warm dat verschilt per mens. Maar er zijn ook nog veel mensen die helemaal geen last hebben van de warmte (ik zelf bijvoorbeeld).

Als je tot nu toe nog geen last hebt gehad van bijvoorbeeld warm douchen, dan hoef je je waarschijnlijk ook geen zorgen te maken voor het bezoeken van een warm land.

Ik zou gewoon lekker gaan. En mocht je er wel last van krijgen, dan merk je dat vanzelf. De klachten zullen dan meteen verminderen als je weer afkoelt.

Ik zou me niet van tevoren zorgen gaan maken. Dan beperk je jezelf nog meer dan de ziekte al doet. Gewoon lekker genieten van de zon!
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik voel me opperbest bij het huidige weertype! Heerlijk zonnetje, er direct in gaan zitten "bakken" heeft nooit tot mijn mogelijkheden behoord want ik heb een erg lichte huid, dus verbrand super snel.

Maar de warmte, lekker onder een flinke parasol, doet mijn lijf goed.

Ik weet dat ik bij een kleine groep MS'sers behoor die warmte (tot op zekere hoogte) erg fijn vinden maar dit weer heeft Nederland niet zo erg vaak, dus ik geniet er zo veel als mogelijk van.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Voor mij is het heel simpel, het mag het hele jaar vriezen! Zodra de temperatuur boven de 24 a 25 komt ben ik waardeloos.

Ik heb een warmte intolerantie en mag niet in de zon zitten, geen sauna, geen warme douche en gewoon de warmte vermijden dus.

Jij komt er vanzelf achter hoe je lijf reageert op warmte, er is geen zinnig woord van te zeggen vooraf maar je komt er vanzelf achter als het warm gaat worden.
benka

Bericht door benka »

ik overweeg een airco van 1300 euro om deze zomer door te komen.
vakantie vaker naar t noorden
belladonna

Bericht door belladonna »

Je leven veranderd heel sterk in jouw hoofd.
Ik vermoed dat jij het nog niet zo lang weet.
Maar besef je wel dat je al jaren ms hebt, alleen wist je het niet.

Je leert je nieuwe lijf vanzelf weer beter kennen.

Boek gewoon de vakantie die je altijd gedaan zou hebben.
Nu kan het nog, wanneer je nog weinig beperkingen hebt.
Over een paar jaar weet je het dat niet, niemand weet dit.

Durf te leven !

1 tip van mij, zorg dat je de eerste dagen NA je vakantie heel kalm aan doet, dus niet direct in de alles moet nu schoon druk druk druk modus.
Dit is bij mij toen afgestraft, Hi hi , weer van geleerd.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

warmte + hoge luchtvochtigheid nekken mij.

het weer van gister (tegen de 20 graden en wind) kan ik nog wel hebben. Maar ik heb al meer last van mijn benen (meer zenuwpijn) en vermoeidheid.

zelf ben ik in de ochtend vaak wel buiten en in de zon (afhankelijk van hoe ik me voel en hoe warm het daadwerkelijk is). Maar ivm vele moedervlekken en al diverse weggehaald, mág ik niet eens lang in de zon.

sowieso vertrek ik rond het middaguur naar binnen. Daar is het vooralsnog koeler en voor mij beter uit te houden.

opspelende klachten (in mijn geval dus zenuwpijn, vermoeidheid en mijn door ozo-aangetaste oog) zijn voor iedereen heel anders en zul je helaas echt zelf je weg in moeten vinden.

succes
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik heb ook warmte intolerantie. Resultaat dat ms klachten direct verergeren maar zodra ik in koelte ga zitten ook direct weer weg trekken!!.

De mate van verergering hangt af van luchtvochtigheid en mijn eigen conditie op die dag.

Ijsjes,koud drinken helpt wel iets
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp