Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe gaan jullie om met warmte/ de zon?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Fia

Bericht door Fia »

Hier ook last van de warmte. Klachten zijn dan vooral moeheid of moeilijker lopen. Vooral bij temperaturen van hoge twintig of zeker dertig.

Gelukkig zijn manlief en zoonlief nooit te beroerd om af en toe een ijsklontje of koud water in mijn nek te gooien.:D En dat scheelt dan.

Deden ze ook bij de bruiloft van mijn schoonzus in Italië met 36 graden. Was heerlijk die kou dan ff. Andere gasten moesten wel om het enthousiasme van mijn zoon lachen en waren verbaast dat ik het niet erg vond:haha:

Toen daar de zon onderging en het afkoelde ging het gelijk stukken beter. Niet alleen met mij trouwens iedereen vond het eigenlijk te warm, mijn zwager liep zich rot te zweten in zijn pak.

Maar gewoon lekker de vakantie boeken die je wil en Genieten. Je hoeft nergens last van te krijgen (bij mij speelt dit nog geen 5 jaar, terwijl ik de diagnose 15 jaar heb.)

BTW wij gaan binnenkort naar de spaanse zon, heerlijk. Vorig jaar ook gedaan, maar toen hadden we precies een hittegolf te pakken:(. Dat was jammer...maar hier in nl was ook een hittegolf, nou dan heb ik hem liever daar:D

Liefs,

Fia
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=belladonna;1044464]Je leven veranderd heel sterk in jouw hoofd.
Ik vermoed dat jij het nog niet zo lang weet.
Maar besef je wel dat je al jaren ms hebt, alleen wist je het niet
.[/QUOTE]

Dat is zo! Zo had ik het nog niet gezien.. Ik weet het net een paar maanden..
Zow dat duwtje had ik even nodig!
Bedankt allemaal! Ik heb Spanje geboekt :cool::cool::cool:
Nu kan het nog en als het Niet meer kan Dan wil ik het ondervinden :cool::haha::cool::cool::cool:
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Klick;1044472]Dat is zo! Zo had ik het nog niet gezien.. Ik weet het net een paar maanden..
Zow dat duwtje had ik even nodig!
Bedankt allemaal! Ik heb Spanje geboekt :cool::cool::cool:
Nu kan het nog en als het Niet meer kan Dan wil ik het ondervinden :cool::haha::cool::cool::cool:[/QUOTE]

ook de tijd van wennen en je weg vinden is voor iedereen anders...komt tijd, komt raad...en vast een fijne vakantie!
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Gisteren was het hier een graad of 25. Toen heeft mijn man mij moeten dragen

In de avond ging het weer beter.

Dus voor mij is dit warme weer geen aanrader.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=belladonna;1044464]
Maar besef je wel dat je al jaren ms hebt, alleen wist je het niet.

.[/QUOTE]

Ehh zo was het misschien voor jou, maar niet voor mij. Bij mij begon de warmte-intolerantie pas toen de shubs echt begonnen. Dat was halverwege mei, dus ik had dat eerste jaar echt geen idee wat me allemaal overkwam.

@ klick: wat iemand eerder zei klopt wel: als jij geen last hebt van lang heet douchen hoef je je geen zorgen te maken.

Anders ook niet trouwens. Het is onhandig en vervelend, maar dat is wel meer met ms. Koelen helpt goed. Vooral mn hoofd koelen merk ik. Kop onder de koude kraan. Je hebt ook speciale koelpetjes, daar heb ik er 1 van.

Ik ga ook nog gewoon naar de sauna. Vind ik heerlijk. Ik zwalk met wazig zicht de sauna uit en na het dompelen gaat het weer goed.

En anders lekker in het zwembad/de zee drijven! Fijne vakantie!
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Het fenomeen van Uhthoff is het verergeren van de neurologisch symptomen van multiple sclerose en enkele andere neuropathien door een verhoogde lichaamstemperatuur die veroorzaakt wordt door lichamelijke inspanning, warm weer of een warm bad.

Het fenomeen werd in 1890 voor de eerste maal beschreven door Wilhelm Uhthoff
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Anderen kunnen je wel zoveel mogelijk tips geven. De beste ervaringsdeskundige ben je zelf. Voor niemand is MS hetzelfde.

Vorig jaar ben ik naar Turkije ( Antalya) geweest en het jaar ervoor in Spanje (Barcelona) en dat in de maanden augustus en september.

In de Alpen voel ik me het best. Lekker in de sneeuw. ;)
Henny

Bericht door Henny »

Ik kan gelukkig nog heerlijk genieten van de zon. Lig nu in bikini in mijn tuintje.

Tot vorig jaar wist ik helemaal niet dat warmte flink effect kan hebben op een lijf met MS. Na een bezoek aan de sauna zocht mijn man op Google waar die vermoeidheid van mij in die dagen erna toch kwam. Ik heb daarna de sauna nog wel bezocht maar gewoon niet de aller heetste genomen.

Zomervakantie in Frankrijk ook gewoon geboekt. Met de wens de prachtige klim naar de watervallen te doen. Ook al is het het enige wat mij die twee weken wellicht zal lukken. Ik verheug mij op een ligbed met boek, wijntje en stokbrood 🍷☀️

Graag doe ik alles wat ik hiervoor ook deed alleen een flinke tand minder. Ik probeer te genieten van de dingen, ook al is alles minder ver...minder lang...

Maar goed, ook ik heb pas een half jaar de diagnose (ppms) dus weet niet wat me allemaal te wachten staat. Ik probeer geen zorgen voor morgen te hebben maar dat lukt lang niet altijd. Wel wil ik de dingen zelf een kans geven en ervaren want iedereen ervaart zulke andere klachten.

Sterkte voor wie last van dit weer hebben 😘
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Toeter;1044479].

@ klick: wat iemand eerder zei klopt wel: als jij geen last hebt van lang heet douchen hoef je je geen zorgen te maken.
[/QUOTE]

grin...niet mee eens; onder de warme douche moet je me uit sláán...maar hogere temperaturen en (zomer)zon, nee dank u ;)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=AngelNoa;1044517]grin...niet mee eens; onder de warme douche moet je me uit sláán...maar hogere temperaturen en (zomer)zon, nee dank u ;)[/QUOTE]

Zo zie je maar: 1000 gezichten van ms!

Maar krijg je dan ook alleen bij warm weer verergering van je ms-klachten?

Ik vind douchen ook heerlijk, maar op een gegeven moment krijg ik toch echt slappe benen en wazig zicht. En ik voel me moe.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp