Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Uitslag mri, vol vragen ???

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Liselotje

Uitslag mri, vol vragen ???

Bericht door Liselotje »

Ik hoop dat jullie als ervaren deskundige me kunnen uitleggen hoe het volgende kan ???

Ik heb in december een klein schubje gehad en behandeld met een predkuur. na 2 dagen merkte ik al veel verschil.

Nu heb ik verleden week een mri van het hoofd en vandaag de uitslag.
Het is vergeleken met mijn laatste mri uit zomer 2009 stabiel??? Geen actieve leasies, of veel plekken bijgekomen, terwijl ik normaal altijd vol actieve leasies zat..had letterlijk een kop vol.

Ook waren er geen black holes te bekennen..

Dus nu aan jullie de volgende vraag: hoe kan ik schub hebben gehad, terwijl c.a. 3 weken later er geen actieve leasie te bekennen is?

En ik ben sinds 2009 toch wel wat achteruit gegaan met lopen, terwijl mri stabiel zegt? hoe kan dat?

Ik heb natuurlijk gevraagd of ik nog niet sec.prog was, maar neuroloog zei dat hij daar geen echte aanwijzingen voor zag op de mri..hoe kan je dat zien dan?

Moet/mag ik nu gewoon super blij en opgelucht zijn, of is het toch minder positief als dat stabiel klinkt?
shanay03 † 11-09-2013

Bericht door shanay03 † 11-09-2013 »

de mri geeft vaak geen duidelijkheid .

daarom is het ook niet nodig om steeds mri te maken behalve als je tysabri krijgt

het kan namelijk ook anders om. dus veel actieve leasies maar geen zichtbare uitval of schade .

sterkte
M&MS

Bericht door M&MS »

Laessies kunnen vervagen. De pred heeft goed werk gedaan en je eigen hersenen ook.

Black holes zijn afgestorven delen. Meestal verdwijnen die niet. Had je black holes, dan?
Liselotje

Bericht door Liselotje »

@m&ms,

Nee, black holes heb ik nog nooit gehad. Neuro zei nu specifiek, ik zie ook nog geen black holes..

Wel oude leasies die vervaagd waren.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Was jouw schub niet op je benen? Dat zie je dan namelijk waarschijnlijk niet op een MRI van het hoofd...
Sylvia1

witte en grijze stof

Bericht door Sylvia1 »

witte en grijze stof

Liselotje, het aantal (actieve) witte plekken zegt eigenlijk weinig over de activiteit van de ziekte. Veel witte plekken, weinig klachten. Weinig witte plekken, veel klachten. Het komt allemaal voor.

Jarenlang is gedacht dat MS een ziekte is van de witte stof. Inmiddels is duidelijk dat MS ook een ziekte is van de grijze stof. De grijze stof zie je niet op een MRI-scan.

Misschien kan iemand anders vertellen hoe ze veranderingen in de grijze stof wel zichtbaar kunnen maken, want dat weet ik niet. Met een speciaal soort MRI-scan?
gerda L

Bericht door gerda L »

[QUOTE=leeuwtje-nl;825727]Was jouw schub niet op je benen? Dat zie je dan namelijk waarschijnlijk niet op een MRI van het hoofd...[/QUOTE]

dit snap ik ff niet........

waar je je shub ook heb dit zie je alt op een MRI van het hoofd
soms kan 1 of 2 leasies al veel problemen geven zoals bij mij........

ik had problemen met de benen .blaas en darmen
dus een verscheidenheid van klachten en dit was heel duidelijk te zien op de MRI


soms nemen ze ook een gedeelte van je rug mee,want er kunnen ook leasies zitten in je ruggenmerg
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=gerda L;825774]dit snap ik ff niet........

waar je je schub ook heb dit zie je alt op een MRI van het hoofd
soms kan 1 of 2 leasies al veel problemen geven zoals bij mij........[/QUOTE]

In mijn geval had ik een heftige schub aan beide benen, maar dat was op de MRI van het hoofd niet te zien. Alleen op die van het ruggenmerg. Er werd mij toen verteld dat mijn schub kwam door de ontstekingen in de rug.

Lage schubs waren volgens mijn neuro vooral te zien in het ruggenmerg, hoge schubs in het hoofd.

Maar wellicht dat dit dan weer bij iedereen anders is??
gerda L

Bericht door gerda L »

das inderdaad bij iedereen anders , niemand is hetzelfde
en de uitleg van de neuro's zijn ook nogal eens verschillend
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp