Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wel niet nog een kindje?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
love

Wel niet nog een kindje?

Bericht door love »

hallo allemaal

ik weet niet of ik hier goed zit
Ik heb sinds 9 jaar de diagnose ms
we hebben een zoon van 7
en ik gebruik twee jaar het medicijn tysabri
een maand geleden de uitslag van de jaarlijkse mri scan gebkregen en deze was hetzelfde als het voorgaande jaar en gelukkig niet vr ergerd.
ik heb de rr vorm.
Nu is het zo dat ik heel graag een 2e kindje wil ik verlang hier zo ontzetted naar en wil er echt voor gaan .
Maaar een tijdje geleden ben ik hiermee bij mijn neuroloog geweest en werd een week later terug gebeld dat ik niet hoef te stoppen met de tysabri maar gewoon ermee doo mag blijven gaan tot het moment dat ik zwanger zou zijn :???:
Ik vind dit maar een vreemd iets . het heeft bij onze zoon namelijk 3 jaar geduurd voordat ik zwanger was . ( toen had ik nog geen medicijnen voor de ms )
vandaar dat de neuroloog wil dat ik door ga met de tysabri om dat ik hier best goed oop reageer.
wat vinden jullie
moet ik doorgaan met de tysabri of toch stoppen met de tysabri
en wel of geen tweede kindje
ik zit ff in een dylemma '
de wens voor een 2e kindje is ontzettend groot namelijk
wie oh wie kan me raad geven
ik ben trouwens 33 jaar .
dank jullie wel alvast
, dikke knuffel van mij
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik weet weinig van het effect van tysabri op een foetus, maar ik vind het wel een beetje raar. Vaak zijn ze juist supervoorzichtig en moet je maanden vantevoren stoppen met je medicijnen.

Is het een idee om een second opinion aan te vragen als je het niet eens bent met het advies van de neuro?
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb een keer een vrouw gesproken in mijn zkh die graag een kind wilde en niet wilde stoppen met Tysabri.

Mijn neuroloog wilde hier niet aan meewerken. Ze is toen tijdelijk naar het Radboud gegaan als ik het goed onthouden heb. Wel ook extra onderzoeken, zoals vruchtwaterpunctie.

Succes!
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Alleen jijzelf en je man kunnen dit bepalen en niemand anders. Dus als je het graag wilt, ga er dan voor.

Toen ikzelf voor de keus stond, liet ik me door mijn neuroloog leiden. Ik mocht niet stoppen met Avonex.

Inmiddels is ondanks de Avonex mijn RR overgegaan op SP en geen kind.

Maak niet dezelfde stomme fout die ik gemaakt heb.
Hilma

Bericht door Hilma »

Ik weet niet hoe actief de MS bij je is? Heb je al veel klachten? Zelf heb ik 3 kinderen, allemaal na de diagnose geboren, maar heb nog geen medicatie gebruikt. Vind het nogal wat om gewoon door te gaan met tysabri! Het is geen onschuldig medicijn! Had ook zeker een second opinion aangevraagd...
jeeniejane

Bericht door jeeniejane »

Mijn neuroloog vertelde mij, voordat ik tysabri ging gebruiken dat het [B]niet[/B] mag als ik op dat moment zwanger was of als ik de wens had om zwanger te worden.
Arual

Bericht door Arual »

Ik kreeg ook nogal wisselende adviezen over medicatie stoppen ruim voor de zwangerschap of juist als ik zwanger bleek te zijn.
Dit ging om medicatie mbt ms (Avonex) maar ook andere medicatie.
Ik vond dat verwarrend en heb een preconceptioneel gesprek aangevraagd bij de gynaecoloog en zij heeft daar toen uitgebreid naar gekeken en hebben we samen een plan van aanpak gemaakt.

De keuze of jullie voor een tweede kindje willen gaan kan niemand anders nemen dan jullie zelf.
Ik ben zelf 20 weken zwanger van onze tweede (gebruik helemaal geen medicatie meer sinds de zwangerschap van onze dochter van bijna 2) en ben ook sinds de eerste zwangerschap vrij stabiel qua klachten.

Ik mocht destijds (meer dan 3 jaar geleden) ook niet starten met tysabri als wij een kinderwens hadden maar ik weet niet of dat advies zo was omdat er nog erg weinig over bekend was of dat daar een specifieke reden voor was.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Mijn moeder kauwde graag papaverbollen. Daar droomde ze zo lekker van.

Het punt is : wil het kindje jou ook ?
Breng je het gezond ter wereld, kun je er voor zorgen tot hij zelfstandig is ?
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Ik kan maar een ding zeggen: maak een keuze in het belang van het kind en niet n.a.v. je eigen kinderwens.
Ga met zoveel neurologen/ gynaecologen praten als nodig is om een afgewogen keus te kunnen maken.
Het is moeilijk dus ik wens jullie veel succes en ik hoop dat het allemaal gaat zoals het voor jullie en het nog ongeboren kindje het beste is.:thumbup:
Nessa

Bericht door Nessa »

Wat mij betreft is niet relevant of het verantwoord is dat er een tweede kindje komt. Je hebt al een kind, weet wat er bij komt kijken en zal vast een goed afgewogen keuze daarin hebben gemaakt samen met je partner.

Wél zal je moeten kijken naar hoe de zwangerschap een zo gezond mogelijke start kan hebben.
Ik weet dat er verschillend wordt gedacht over wanneer je moet stoppen met welke medicatie. Het officiele advies is om drie maanden tevoren te stoppen. Maar de babies die werden geboren uit moeders die al zwanger bleken te zijn tijdens tysabrigebruik waren gezond. [url]http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/AAN/32411[/url].
Er valt dus misschien best wat te zeggen voor doorgaan met de infusen tot je zwanger bent.

Net als Arual heb ik een preconceptueel gesprek gehad met de gynaecoloog en met een verloskundige. Ik kan je dat ook echt aanraden. Het zal toch neerkomen op een weging van risico's: voor de baby bij doorgaan met tysabri en voor jou(w MS) als je stopt. Omdat je zoon 3 jaar op zich heeft laten wachten, is voorafgaand vruchtbaarheidsonderzoek ook het overwegen waard.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp