Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Sacrale Neuromodulatie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Tommie

Sacrale Neuromodulatie

Bericht door Tommie »

Ik ben benieuwd of er een ms patiënt is die ervaring heeft met Sacrale neuromodulatie en wat die ervaring daarmee dan is?

Zijn de blaas en darm problemen opgelost daardoor?
joge

Bericht door joge »

Nee. Maar het lijkt op stimulatie van de Nervus Vagus. Daar heb ik ooit een topic over geopend: gebruik de zoekfunctie en zoek op 'dysautonomie".
Robbie

Bericht door Robbie »

Sara

Bericht door Sara »

Tommie,

er zijn al wel eerder vragen op 't forum gesteld, maar ik heb nog nooit van iemand met daadwerkelijk ervaring hiermee gelezen. Dat wil niet zeggen dat die er nú niet is, maar erg vaak wordt het schijnbaar nog niet gebruikt.

Ik las wel [url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24217590[/url] (Engels): het lijkt een serieuze optie bij incontinentie voor ontlasting.

Ook bij retentie van urine wordt het wel gebruikt, maar het lijkt me persoonlijk dat daar ook wel andere - minder ingrijpende - maatregelen eerst uitgeprobeerd worden.

Hier vind je (ook Engels, en behoorlijk medisch) iets over voor welke klachten het vaker wel of juist niet werkt: [url]http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/33469.pdf[/url]
Tommie

Bericht door Tommie »

Jammer dat er geen praktijk ervaringen zijn met Sacrale

Neurostimulatie.

Inmiddels ben ik doorverwezen naar het Erasmus voor

Sacrale Neurostimulatie en ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.
Tommie

Sacrale Neuromodulatie bij overactieve blaas

Bericht door Tommie »

Sacrale Neuromodulatie bij overactieve blaas

Inmiddels ben ik zover dat ik momenteel een week het Interstim apparaatje bij me heb en uitprobeer of dit voldoende werkt om mijn overactieve blaas te sussen. Daarnaast zou het mijn darmen weer controleerbaar moeten maken.

Ik ben blij dat het Eramus ziekenhuis het, ondanks de ms, bij mij heeft willen proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Nu eerst maar even een weekje ervaring daarmee opdoen!
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik hoop voor je Tommie dat het werkt. Laat je hier nog horen hoe je bevindingen zijn?

Niet dat ik al toe ben aan iets dergelijks maar ik ben al wel enige tijd bekend met blaas en darm problemen maar die zijn nog in de hand te houden op dit moment.

Sterkte!
Tommie

Heel jammer ...........

Bericht door Tommie »

Heel jammer ...........

Helaas is mijn overactieve blaas niet goed genoeg tot rust gekomen nadat ze de neuromodulatie hadden opgestart. Ik heb een week lang met 2 naalden in de buurt van mijn heiligbeen rondgelopen met daaraan een (uitwendig) kastje gekoppeld. Dat kastje regelt de hoeveelheid stroom die je wilt ontvangen en dat kan je zelf regelen.

Het ging wel beter hoor, ipv 15 keer plassen hoefde ik maar 10 keer per 24 uur naar het toilet. De urge incontinentie bleef even vervelend als altijd. De hoeveelheid die ik plaste was tussen de 50 ml en 130 ml en op 2 momenten in die week was dat 200 ml.

Dit resultaat was niet goed genoeg om het apparaatje te implanteren.

Nu hebben we afgesproken dat ik 2x per dag ga katheteriseren om de vele blaasontstekingen te voorkomen. Ik plas telkens niet helemaal leeg en door te katheteriseren is dat 2x per dag wel het geval.

Ik hoop maar dat dit geen extra blaasontstekingen veroorzaakt.
Nu slik ik al geruime tijd een onderhoudsdosering Nitrofurantoine met daarnaast probiotica.
Natuurlijk wil ik graag van de antibiotica af maar dat durf ik niet meer te proberen. Door het katheteriseren moest ik er toch voorlopig mee doorgaan.

Volgende week krijg ik uitleg hoe ik het katheteriseren het beste kan aanpakken.

Heeft er iemand ervaring met katheteriseren en blaasontstekingen? Kan ik beter wel of niet katheteriseren met als doel zo weinig mogelijk blaasontstekingen zonder antibiotica?
martijsc

Tommie advies met catheteriseren

Bericht door martijsc »

Tommie advies met catheteriseren

Tommie even advies met catheteriseren. Ik zelf gebruik enkel nog een katheter om te plassen. Zonder komt er niets uit. Tenzij me blaas vol zit en dan loopt het er gewoon uit.

1) zorg dat je minimaal een fles water per dag drinkt.
2) was je handen regelmatig
3) Ik gebruik een urine afvoerende catheter met geintegreerde zak. Dan hoe je niet meer op de pot te richten als je bezig bent. Scheelt een hoop.

Ik zat zelf ook 10 keer of vaker op de wc kwam dan niets uit. En als ik dan een catheter in bracht liep er zo 500 ml uit. Ik had de eerste 6 jaar met catheteriseren regelmatig een blaasontsteking. Lees iedere 4 weken. Nu ik standaard 2 flessen (3 liter) water koud heb staan in de ijskast is mijn laatste blaasontsteking 6 maanden geleden.
Knillis

Bericht door Knillis »

Jammer Tommie dat het je niet voldoende helpt.

Dus nu proberen met catheteriseren. Ik catheteriseer zelf ook al een paar jaar. Ooit begonnen met twee per dsg, 's morgen na het opstaan en 's avonds voor het slapen gaan.

Inmiddels is dat gemiddels zo'n drie tot vier keer per dag geworden. Ik plas ook niet voldoende leeg (soms) en heb heel veelvuldig blaasontstekingen o,a, als gevolg daarvan.

Nu is het voor vrouwen toch wat makkelijker om een catheter in te brengen dan voor mannen maar vrouwen hebben ook meer kans een ontsteking op te lopen.

Momenteel gaat het wat dat betreft best goed. Alleen heb ik 's morgens tot nu toe wel heel erg veel urine in de blaas (en dat terwijl ik in de nacht altijd zeker 1 x naar de wc ga).

Ik heb 's morgens meestal zo'n 1000 cc urine :o. De rest van de dag normsle hoeveelheden van zo'n 400 cc.

Het catheteriseren zo schoon mogelijk proberen te doen (handen goed wassen e.d.) en inderdaad minstens twee keer per 24 uur zodat je blaas tenminste twee ter per dag leeg is, meer kun je denk ik niet doen.

Succes, ik hoop dat dit uiteindelijk ook voor jou verbetering brengt.

Heb je ooit medicatie tegen een overactieve blaas geprobeerd?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp