Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Pijn achter oog - OZO ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Melster

Bericht door Melster »

Had m ook aan beide ogen, maar geen pijn gelukkig.. Sterkte iig!
Luca76

Bericht door Luca76 »

beide ogen+pijn herkenbaar...na een 6mnd zijn o.a. mijn kleuren nog niet oké..

sterkte
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=Puck;827223]Hoi M&MS, dank voor je reactie!



De OZO aan beide kanten had ik in 2004 (inderdaad vrij zeldzaam, maar ik had 'm..), en daarbij had ik juist géén pijn. Alleen een hele snelle vermindering van visus, die deels helaas nooit meer is hersteld.
Nu heb ik, in tegenstelling tot toen, pijn, en alleen in het linkeroog.



Daar volg ik je even niet...
Wat bedoel je met 'dan ook'?
Ik zie het verband niet met de zin ervoor...
En, sowieso, zoals ik al schreef: de pijn is *niet* kloppend, maar juist constant. Dat spreekt een migraine toch juist tegen?

Hoop nog even van je te horen!

HartGr,

Puck[/QUOTE]

De pijn die je bij een OZO kan hebben (hoeft dus niet) is een snerpende pijn bij beweging van je ogen.

Aangezien dat wel lijkt, maar niet volledig overeenkomt met jouw pijn lijkt het mij beter passen bij een migraine die zich ook zo kan uiten.

Overigens heb ik ook een OZO gehad, maar dan aan 1 oog, de visus ging heel snel achteruit tot 1% en het is nooit teruggekomen. Ik herinner mij de pijn en die wil ik nooit meer voelen.
jeeniejane

Bericht door jeeniejane »

Zo leer je nog eens wat:D.

Omdat ik het lang niet heb willen weten heb ik me nooit zo erg verdiept in de "ziekte" :o :o

Nu lees / leer ik steeds meer dingen en beginnen steeds meer "kwaaltjes" een naam te krijgen.

Na het lezen van OZO weet ik nu dat die verschrikkelijke pijn achter men oog dus ook echt wel serieus iets is geweest en ik hoop dat noooooit meer mee te maken:(
Ferdi

Bericht door Ferdi »

beste Puck,

ik heb deze pijnen al vanaf 1997 na een aanval in de hersenstam.
Al jaren worstel ik met deze fijndrukkende knijptang pijn.

Soms lijkt het als of een duim in je oog wordt geduwd en steeds dieper.
Langzaam word het steeds erger totdat je op je bed gaat kronkelen van de pijn
en dan ga je overgeven.

keer op keer.

In het MS centrum vertelden ze mij dat dit erge zenuwpijnen zijn.

ik ben er zelfs voor na een pijnpolie in het Radboud geweest,
met alle gevolgen van dien.
Maar dat is een lang verhaal wat ik jaren geleden hier heb geschreven.

Wat mij [U]eerst [/U]had geholpen
was om 2 para codeiines in te nemen.
-meestal liet ik ze eerst 5 minuten smelten in een glasje water-.
Want als je een grootverbruiker bent
krijg je last van je maag als je ze in eens zo inneemt.

Maar je krijgt hier wel harde ontlasting van, als je het vaak gebruikt.


[U]Een ander medicijn [/U]is Ergocaffeiine (zetpil).
Gebruik daarnaast ook meteen de zetpil: Domperidon.
dat is een zetpil tegen de misselijkheid.
Mocht je daar last van hebben als de pijn je gek maakt.

Want als je ook nog moet spugen als de pijn extreem is achter
je oog, lijkt het als of je oog er uit knapt.

Dan pak ik een washand die ik nat maak met koud water,
en dan uitknijp.
dan pak ik 3 ijsklontjes uit de diepvries en deze 3 stop ik
in een boterhamzakje met en dubbele knoop erin.

Dit ijszakje stop je dan in de natte washand.
Meestal heb ik standaard een boterham zakje met ijs,
in de vriezer al klaar liggen.

als de ijsklont goed diep in de washand valt,
kun je de was hand dubbel vouwen.

Dan ga je liggen op bed met de washand op je oog.
begin eerst met het omgevouwen deel op je oog,
anders kan het te koud zijn voor je oog.

ga dan liggen en wacht de werking van de 2 paracodeiines
of de ergocaffeiine + domperidon zetpil rusttig af.
voel de kou door je oog als een weldaad.

als je geluk hebt zwakt de pijn na een uur wat af.

ik heb deze pijn ook hoog in mijn nek,
net onder mijn hoofd.
dan gebruik ik een coldpack opgerold in een handdoek,
en dan wel 1 laagje handdoek aan de bovenkant,
waar je nek op rust op je kussen.

succes en sterkte.

ik heb het drie keer per week en soms heel soms zit er een week pijnvrij tussen.
ik hoop dat dat vaker zal gebeuren na jaren en jaren deze nare pijn.

dus:
2 paracodeiines

of een 1caffergotzetpil + 1 domperidon zetpil

Ik vul de natte washand met ijsblokjes in een boterhamzakje
met dubbele knoop.
(dit voorkomt dat je na een uur liggen onder het ijswater terechtkomt.).

Maar dit is slechts een advies.
Maar ik schrok van je beschrijving van deze pijn die ik zo ken.
emseflems

Bericht door emseflems »

pijn in ogen heb ik ook, in allebei. Heel erg last van het licht (gordijnen dicht en zonnebril op). VEP gehad, was goed, oogarts bezocht, die 'iets' zag. Andere oogarts bezocht die zeker iets zag in beide ogen. Is geen OZO. Ze denken nu aan het herpesvirus, maar dat zou t ook weer net niet zijn. Maandag naar t oogziekenhuis.

Kortom: laat je goed onderzoeken zodat je indien mogelijk de juiste medicatie/behandeling krijgt.

Sterkte!
EgoWoman

Bericht door EgoWoman »

Heb ooit ook een OZO gehad die ook met pijn begon. Als ik mijn oog stijf dichtkneep deed het pijn. En ook met uiterst links en rechts kijken (oogbal draaien) deed het pijn. Ook geen kloppende of stekende pijn. Meer een zeurende pijn. Verder ook geen hoofdpijn.

Bij mij was toen in 1 week het licht uit mijn oog. Dat begon met een wittige waas.

Na een pred.kuur is het grotendeels hersteld. Het is wel altijd mijn slechte oog gebleven.
Puck

OZO it is, then

Bericht door Puck »

OZO it is, then

Lieve Allemaal,
heel hartelijk dank weer, voor alle reacties!

Leeuwtje en Sara: van de kuur en de neuroloog en de huisarts - dat was inderdaad ook mijn afweging. Huisarts voor de diagnose 'neuologisch of niet', neuroloog als ik een kuur wil, en kuur zelf persoonlijke afweging.

Ik ben vrijdag naar de huisarts geweest, omdat de pijn nog steeds af en aan kwam en ik dus in elk geval wilde weten of het niet iets anders dan de MS kon zijn.
Huisarts zei: ja, je hoort wel dat MS ook oogklachten kan geven, maar dat is dan nooit met pijn.
[I]Zucht.... *[/I]
Maar er was geen roodheid te zien, niets in het oog; pupilreactie was goed, etc etc - dus haar uiteindelijke diagnose was toch: 'vermoedelijk MS-gerelateerd'.

Nog even leestest gedaan, en dat was enigszins teleurstellend - want ik dacht eigenlijk dat het alleen maar pijn was, waar ik last van had: toch linkeroog van 25 naar 15 procent visus, rechteroog van 40 naar 25%.

Teleurstellend, maar niet dramatisch.
Kan je ook iets als 'een lichte oogzenuwontsteking' hebben?
Nou ja, vast wel; als ik me bedenk dat sommige mensen alleen maar tijdelijk geen kleuren meer zien, anderen een deel van het gezichtsveld missen, weer anderen, zoals Cora :( , die voorgoed maar 1% zien.

Maar goed, terzake: keus ligt nu dus bij mij (een redenatie waar de huisarts overigens de ballen van snapte; blijkbaar te kalm en koel, of te nonchalant ofzo. Zij was gek genoeg veel 'drammeriger' en paniekeriger, met 'zo snel mogelijk de neuroloog inlichten' enzo).

Als het bij die 15% blijft, dan hoef ik geen kuur. Als hij ineens nog veel verder daalt, dan wschl wel, en dan trek ik alsnog aan de bel bij de neuro.
Als hij belt voor de uitslag van de EEG (want [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=29688"]die toestand[/URL] hadden we ook nog...), dan zal ik het in elk geval noemen.

Nogmaals, zeer hartelijk dank voor jullie hulp en advies en steun!

[I]* (en ik snap best dat huisartsen, met een vóórkomen van 1 op 1000, niet alles van MS weten, maar af en toe een opfriscursusje op dat gebied zou zó fijn zijn, gewoon om je in elk geval niet tijdens een consult te hoeven ergeren...)[/I]

HartGr,

- Puck
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor je update, Puck! Ik had pijn en geen zichtsverlies of roodheid. En toch werd een ozo vermoed... Dus volgens mij kan het wel degelijk. Succes met je afwegingen, ik zou zelf ook niet snel een kuur nemen, mara dat is natuurlijk bij iedereen anders...

Goed om het wel even te noemen, als je je neuroloog toch binnenkort aan de telefoon hebt!
Veraa

OZO

Bericht door Veraa »

OZO

Hoi hoi,

omdat dit al een bestaand topic is over OZO's, dacht ik dat ik hieronder mijn vraag maar stel.

Op 22 jan jl is mijn schub begonnen. Snel daarna kreeg ik ook last van mijn ogen. Beide oogzenuwen waren ontstoken.

Nu zie ik wel alles, maar ver weg niet meer. Een verkeersbord kan ik op 10 m afstand niet meer lezen, terwijl ik dat voorheen op 100 m wel kon. Gek genoeg, dit heb ik niet in de auto.

Van de week ben ik dus een stukje gaan fietsen en merkte dat mijn visus achteruit ging na een kwartier.

Komt dit iemand bekend voor? Dit beïnvloedt zó mijn humeur :(

Tevens loop ik ook vanaf wakker worden t/m half 10 's avonds met een zonnebril op. :boos:

Verder heb ik nog een vraag...
Zoals ik zei is 22 jan. mijn schub begonnen.
op 17 feb heb ik een prednisolonkuur gehad.

Ik heb 5 'uitvallen' gehad. Nu vroegen wij ons af of dit een
'lichte', 'reguliere' of 'zware' schub is geweest.

De ms-verpleegkundige wil niet vergelijken en ik wel.
Later vergelijk ik mijzelf wel met mijzelf:p
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp