Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is ms altijd al zichtbaar op scans?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Silvester86

Is ms altijd al zichtbaar op scans?

Bericht door Silvester86 »

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 25 jaar oud. In augustus vorig jaar begon bij mij de klacht van vaag zien, ik ben naar de opticien geweest, maar de sterkte van mijn lenzen was goed. Toch zag ik heel erg wazig. Ik ben hier ook mee naar mijn huisarts geweest, maar die kon geen verklaring vinden. Ik heb ongeveer 2 maanden last gehad van wazig zien en nu af en toe nog.

In december kreeg ik ineens heel erg last van extreme vermoeidheid, uit een bloedonderzoek bleek ik een b12 tekort te hebben en hiervoor heb ik veel injecties gekregen. Ik ben 4 weken heel moe geweest en toen voelde ik me 2 weken weer helemaal goed. Dus ik dacht b12 heeft geholpen. Maar ineens kreeg ik weer last van extreme vermoeidheid en ik zit nu al weer 2 weken thuis. Af en toe heb ik last van tintelingen in mijn vingers en pijn in benen en/of armen. ook heb ik last van pijn in mijn zij/onderrug. De conclusie van de huisarts was, het b12 tekort is niet de oorzaak van jou vermoeidheid.

Ik ben weer naar mijn huisarts gegaan, deze kon mijn klachten niet verklaren en heeft me doorgestuurd naar een internist. Zelf zit ik aan MS te denken, maar mijn arts zegt dat dat niet kan omdat er 1,5 jaar geleden (toen had ik nog geen klachten) een ct scan van mijn hoofd is gemaakt en daar was niks op te zien.

Nu vraag ik mij af is ms ook op een ct scan te zien, is het al te zien als je nog geen (MS) klachten hebt? En ongeveer 4 jaar geleden is er een keer een mri scan van mijn ruggenmerg gemaakt (omdat ik spontane lekkage van het hersenvocht had) zou MS dan ook al zichtbaar moeten zijn geweest, terwijl ik toen nog geen klachten had in die richting?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want voor mijn gevoel moet ik eerder naar de neuroloog dan naar een internist.

Groetjes Esther
elroyv

ms

Bericht door elroyv »

ms

Esther,

Volgens mij, maar ik ben geen neuroloog uiteraard, is ms niet te zien mbv een ct scan.

Of het tegenwoordig ng steeds zo is weet ik niet maar 10 jaar geleden was een diagnose MS afhankelijk van meerdere factoren.

oligoclonale bandjes moeten voorkomen in het liquor (hersenvocht) en tevens moeten er leasies (littekens) zichtbaar zijn op een MRI van de hersenen.

Wanneer dit het geval is zal er een diagnose " waarschijnlijk ms" volgen.
De diagnose "Zeker ms" zal pas (kunnen)worden gegeven nadat er een shub(aanval) heeft plaats gevonden.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Bij ms wordt geen ct-scan gebruikt maar juist een mri-scan. Daarop zijn de laesies of actieve ontstekingen duidelijk te zien als die er zijn. Ze kunnen in je hoofd zitten, maar ook in je nek of rug.

Verder kan een lumbaal punctie nodig zijn om de diagnose te stellen.
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Bij mij is er zowel een MRI als een hersen CT-scan met contrastvloeistof gemaakt.

Dit gebeurde tijdens mijn eerste exacerbatie. Kreeg wel gelijk de diagnose "definitief MS".
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE]Nu vraag ik mij af is ms ook op een ct scan te zien, is het al te zien als je nog geen (MS) klachten hebt? En ongeveer 4 jaar geleden is er een keer een mri scan van mijn ruggenmerg gemaakt (omdat ik spontane lekkage van het hersenvocht had) zou MS dan ook al zichtbaar moeten zijn geweest, terwijl ik toen nog geen klachten had in die richting?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want voor mijn gevoel moet ik eerder naar de neuroloog dan naar een internist.[/QUOTE]


Hallo Esther,

Op een ct scan kun je niet zien of je MS hebt. Meestal is er op een MRI scan wel iets te zien als er MS klachten zijn.

Vanwege een vitamine B12 tekort ben ik ook eens bij een internist geweest. Hij praatte net als de huisarts de MS uit mijn hoofd. Ik voelde zelf wat anders en kreeg nog geen half jaar later de diagnose MS. Er is geen situatie hetzelfde, destijds trouwens ook meerdere keren bij een neuroloog geweest.

Jij kunt en naar de internist en/of naar een neuroloog, als jij denkt beter naar een neuroloog te kunnen gaan zou ik dat duidelijk aangeven bij de huisarts.

Nog even over vitamine B12, ik weet niet of je nog steeds injectie's krijgt maar het blijkt niet goed te zijn om daarmee te stoppen als je een duidelijk tekort hebt gehad. Klachten kunnen erger terugkomen.

Veel huisartsen zijn hiervan niet op de hoogte, ook bij het controleren van de waarde en de doseringen gaat het regelmatig fout.
[URL="http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm"]site over vitamine B12 tekort[/URL]

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Esther,

die CT-scan en die MRI van een tijdje geleden zeggen inderdaad niks.

vermoeidheid is een heel veel voorkomend probleem, bij allerlei ziektes, vandaar waarschijnlijk dat je huisarts je naar de internist stuurt.

Naast je vermoeidheid zouden je oogproblemen wel bij MS passen. De andere dingen als de tintelingen en de pijn... hiervandaan klinkt 't niet erg specifiek MS-achtig, maar het is vast ook moeilijk te omschrijven.

Wellicht weet je huisarts helemaal niet dat je oogklachten bij MS kunnen horen (pssst.. mijn huisarts destijds wist 't in ieder geval niet). Als je dat nog es samen met hem overlegt, kom je misschien ook samen tot de conclusie dat een neuroloog niet zo'n gekke keus is.

't is natuurlijk helemaal niet zeker dat hier MS uit zal komen! Wellicht is 't toch iets voor de internist, en hebben die andere problemen niks te maken met de vermoeidheid.

Sterkte ondertussen, en hou de lijn met je huisarts open!
Silvester86

Bericht door Silvester86 »

[QUOTE=Blom;827396]

Nog even over vitamine B12, ik weet niet of je nog steeds injectie's krijgt maar het blijkt niet goed te zijn om daarmee te stoppen als je een duidelijk tekort hebt gehad. Klachten kunnen erger terugkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.[/QUOTE]

Bedankt voor je reactie. Ik krijg nog steeds b12 injecties omdat die waarde echt te laag was.

Ik zal nog eens met mijn huisarts gaan overleggen.
M&MS

Bericht door M&MS »

Het wazige zicht kan heel goed een Oogzenuwontsteking (OZO) zijn geweest. Dit is vaak de eerste MS-klacht, maar je kan het ook ergens anders door krijgen.

Bij beginnend MS kunnen laesies wegtrekken, dus dat hoef je niet te zien.

Voor je ogen heb je een oogarts nodig. Voor MS een neuroloog.

Een internist is erg algemeen. Daar word je vaak naartoe gestuurd als een arts geen idee heeft wat je mankeert. Hij neemt je wel serieus.

Vraag anders aan de internist of hij je wil doorsturen naar een MS-neuro.
EgoWoman

Bericht door EgoWoman »

[quote=Silvester86;827442]Bedankt voor je reactie. Ik krijg nog steeds b12 injecties omdat die waarde echt te laag was.[/quote]Als je B12 injecties nodig hebt, is dat chronisch. Voor zover ik weet, heb je een probleem om B12 uit je voeding te halen door middel van je spijsvertering. Volgens mij kan dat niet spontaan genezen, maar dan heb je levenslang om de 3 maanden een B12 injectie nodig. Preparaten slikken kan niet om dezelfde reden: je neemt het niet op.

Hoe lang/vaak krijg je die injecties? Het is namelijk niet zo, dat je met een paar injecties weer de oude bent. Je lichaam heeft tijd nodig om de tekorten aan te vullen en de eventuele schade te herstellenals dat nog kan. Als je heel lang een B12 tekort hebt gehad, is het mogelijk dat je permanente schade hebt. Maar ik denk dat een neuroloog deze dingen beter kan onderzoeken.
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Vit. B12 tekort kan ook komen door:

Een verminderde inname van vitamine B12.
Dit komt met name voor bij alcoholisten en bij veganisten/vegetariërs (mensen die geen dierlijke producten/vlees eten).

En dan is het slikken van B12 wel een remedie.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp