Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Zonnetje79

.

Bericht door Zonnetje79 »

.
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Dat denk ik wel, misschien heb je wel een lichte oogzenuwontsteking gehad en heb je daar restklachten van.
Dan is aan het oog niks mis maar zijn de zenuwen achter het oog aangetast.
Zou ik zeker eens naar laten kijken.
Ik heb daar nog steeds last van en zelfs op de mri was niks meer te zien maar de oogarts kon wel zien dat ik wat kleur verloren ben in de lichtkegels.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Er kan eventueel een [URL="https://www.neurologie.nl/publiek/patie ... ologie-vep"]VEP onderzoek[/URL] gedaan worden. Door in het oog te kijken, ziet een arts alleen het voorste deel van de oogzenuw, hij/zij kan niet de hele oogzenuw zien.

De neuroloog kan dit onderzoek trouwens ook aanvragen.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Dat kan een oogarts wel als hij de juiste onderzoeken doet. Puur alleen in het oog kijken geeft, voor zover ik weet, geen 100% zekerheid.

Als de zenuw wat verder naar achter beschadigd is, ziet 'ie dat niet, of als de beschadiging maar klein is, schijnt dat ook niet altijd zo zichtbaar te zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

Toen ik blind was geworden aan het linker oog ben ik door de huisarts direct doorgestuurd naar de oogarts.

Die heeft in het oog gekeken en zei direct "dit ligt niet op mijn terrein, ik stuur u door naar de neuroloog".

Ik was zo verbluft dat ik niet vroeg waarom. De neuroloog vertelde wel meteen dat ze dachten aan een OZO en MS en een MRI en lumbaalpunctie noodzakelijk was.

Pas toen daar niets uitkwam en ik ook inmiddels weer gewoon zag werd gezegd dat het een OZO was geweest. Er werd toen niet bij verteld dat 50 % van de mensen die een OZO krijgen later MS ontwikkelen en dat was maar goed ook.

Vier jaar later had ik MS.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Bij mijn eerste hele lichte ozo zag ik vlekken in mijn gezichtsveld. De neuroloog heeft toen met zo'n letterkaart een test gedaan (1 oog afdekken en letters lezen), en ik zag volgens hem nog 100%. Dat klopte ook, ik moest alleen wel om de vlekken heen kijken, zeg maar. Ik zag dus wel nog alles, maar moest er wel veel meer moeite voor doen.

Dit bleek uiteindelijk via een VEP toch een kleine ozo te zijn geweest, maar dan zonder zichtsverlies. Heb er verder ook geen kuur voor gekregen, dat was volgens de neuroloog pas raadzaam bij meer dan 50% zichtsverlies.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp