Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

lichtflitsen - wie herkent dit

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Blom

Bericht door Blom »

Ik herken alleen lichtflitsen, als van onweer of een lamp die aan en uit gaat. Dat had ik in mijn OZO periode vaak maar wel met heel veel hoofd/oogpijn aan één kant. Nu nog wel zo nu en dan.


Met mijn OZO ben ik bij de neuro en oogarts geweest, hij is zo weer over gegaan zonder medicijnen en nu nog heel weinig tot geen restschade. Alleen als ik heel moe ben speelt het oog weer een beetje op.

Nu heb ik het nog wel zo nu en dan even.
Ik kan het je verder niet uitleggen maar ik zou het even vragen/melden bij de MS verpleegkundige of neuroloog.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Ik had lichtflitsen en lichtstipjes toen ik vorig jaar een OZO had in mijn linkeroog. Als ik 's avonds het licht uitdeed en mijn ogen sloot, zag ik echt van alles en nog wat aan lichteffecten.

Helaas ziet het er nu naar uit dat ik een OZO aan het ontwikkelen ben in mij rechteroog. :(
Heb al vier dagen pijn in mijn oog en als ik naar rechts of links kijk doet het zeer. Zo begon mijn vorige OZO ook.

Ik heb net de poli neurologie gebeld en moet donderdag langskomen. Mijn beeld is nog niet gewijzigd, maar dat was de vorige keer ook pas na vijf dagen het geval...
Fratema

Bericht door Fratema »

jee, wat moet je dan lang wachten! Was dat vorige keer ook al niet zo, meen ik me te herinneren.

Hier belde ik donderdagochtend, half vijf zat ik bij de neuroloog voor een spoedconsult, de volgende dag aan de pred. Zo hoort het.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

@Fratema, vorige keer was ik wel snel bij de neuroloog, maar startte de predkuur te laat omdat het ziekenhuis bomvol lag met patiënten van een ziekenhuis in Amersfoort waar brand was geweest. Het was pure overmacht. Deze keer verwacht ik dat de kuur wel direct kan starten.

Als het zicht vandaag of morgenochtend afneemt, ga ik morgen de ms-vpk bellen of ik sneller kan komen.
Blom

Bericht door Blom »

@ Ruitje In mijn geval, november een jaar geleden, wilde de huisarts ook dat ik met spoed naar de neuroloog ging. Eerst zelfde dag maar is volgende dag geworden.
Daar aangekomen mocht ik van de oogarts een kuur, vooral voor de pijn die ik had (hoofdpijn, 6 weken constant)

De neuroloog liet de keuze bij mij. Ik ben nog altijd blij dat ik geen kuur heb genomen omdat de OZO die duidelijk aanwezig was wel gewoon weer weggetrokken is.

Ik weet niet of het verschild omdat ik in de RR fase zit.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Een predkuur voorkomt niet dat je slechter gaat zien, maar stopt de ontsteking. Vorig jaar merkte ik wel na twee dagen prednison dat de pijn verdween. Dat was al heel wat.

Een OZO moet verder gewoon herstellen. Je kunt inderdaad kiezen om geen kuur te nemen, maar ik wil graag dat de pijn snel stopt en de ontsteking wordt stopgezet.
Blom

Bericht door Blom »

@ Ruitje volgens mijn oogarts en neuroloog maakte het voor deze ontsteking niks uit maar wel voor de pijn.
Ik wilde ook de onsteking stoppen. Ik snap wat pred doet, maar dit zit niet in de hersenen en werkt anders volgens hun.

Zo is helaas de uitleg bij de verschillende neurologen en huisartsen en is er dus ook daarover geen duidelijke richtlijn.

Jij moet doen waar jij het beste gevoel bij hebt.
:knuffel:
Antoinette

Lichtflitsen

Bericht door Antoinette »

Lichtflitsen

Hallo Hoopvol,

Die lichtflitsen had ik een tijdje geleden ook heel erg. Net of er telkens iemand een foto van me maakte.

Mijn HA vertrouwde het niet omdat hij dacht aan loslating van het netvlies. Hij stuurde me nog dezelfde dag door naar de oogarts.

Zij constateerde dat die lichtflitsen veroorzaakt werden door krimping van het achterste vochtvliesmembraam waardoor je oog meer licht vangt. Iets wat kan voorkomen als je ouder wordt. Ik ben 60.

Het gaat niet over en het kan geen kwaad, volgens haar, maar op een gegeven moment raken je hersenen aan die flitsen ´gewend´ waardoor zij ze gaan negeren. M.a.w. ze zijn er nog steeds maar je hersenen geven niet meer het signaal door dat er is een lichtflits is.

Klinkt vreemd maar zo heeft zij het mij uitgelegd. En het klopt. Héél af en toe zie ik ze nog maar meestal niet.

Het had, volgens haar, niets met MS te maken, althans in mijn geval niet. Mijn neuroloog was dezelfde mening toegedaan.

Maar de ene klacht, of lichtflits, is de andere niet, dus, ik zou even contact opnemen met een oogarts en je ogen laten controleren als je het niet vertrouwt.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.
Blom

Bericht door Blom »

@ Antoinette, namens mij ook bedankt voor je info. Ik heb er ook iets aan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp