Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heeft een goed bed effect op pijn bij MS?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Froukje

Heeft een goed bed effect op pijn bij MS?

Bericht door Froukje »

Beste lezer,

Sinds een tijdje word ik bijna elke ochtend wakker met een pijnlijk en vermoeid lijf. Laatst tijdens een weekendje weg merkte ik dat ik minder vermoeid en bijna pijnloos wakker werd. Ik bedacht dat dit wellicht te maken kon hebben met het bed waar ik in sliep. Mijn vraag is daarom ook: kan een beter bed en eventueel dus betere nachtrust effect hebben op mijn klachten? En als dit zo is naar wat voor bed kan ik dan het beste gaan kijken? Is hier ooit onderzoek naar gedaan?

Vriendelijke groet,
Sanne
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Even up ivm verhuizing naar regulier. ;)
Klick

Bericht door Klick »

Kan je niet echt adviseren maar het klinkt wel logisch dat een goed bed beter is voor je.

Het is heel persoonlijk wat goed is voor je lijf.
Ik zou, als ik jou was, informeren naar de bedden die ze daar hebben waar je geweest bent.
Als je nu een ouder en misschien niet zo een goed bed hebt.. zou ik zeker overwegen een nieuwe te kopen..
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik denk zeker dat dat effect heeft.

Hoe beter het bed bij je past, hoe minder last je zult hebben van je klachten. Of dat nou MS klachten zijn of andere klachten.

Ik heb altijd wel last gehad van mijn rug. Heb meerdere matrassen geprobeerd (en vergeet de lattenbodem niet, die is ook belangrijk). Uiteindelijk eentje gevonden waardoor ik veel minder last heb.

Laat je goed informeren en kijk of je wat kunt uitproberen. Al is het maar door eens een matras van iemand anders te lenen, of ergens te logeren ofzo.

Je hebt nu de ervaring na 1 nacht in ene ander bed. Misschien goed om te bedenken wat er verder allemaal nog anders was. Was je echt ontspannen tijdens dat weekendje weg? Dat kan ook meespelen. Of had je bijvoorbeeld alcohol gedronken, wat ontspande? Dat kan allemaal meespelen.

Waar je rekening mee moet houden is denk ik heel persoonlijk. Ik hoor vaak mensen klagen over een harde matras, maar daar heb ik juist het minste last van.

Ik heb wel eens een traagschuimmatras (Nasa) geprobeerd, maar dat was een ellende. Het wordt aangeprezen als "vormt zich naar het lichaam" enzo. Dat klinkt leuk, maar het betekende voor mij dat ik maar moeizaam uit mijn eigen gevormde kuil kon komen. En juist voor mijn pijnklachten is het fijn om regelmatig van houding te wisselen.

Het is denk ik een kwestie van wat dingen uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt.

Succes ermee.
Sara

Bericht door Sara »

Een goeie, maar moeilijk vraag, Froukje.

Dat je tijdens het weekend weg fitter wakker werd, kan vast ook nog aan andere dingen liggen. Misschien ben je meer ontspannen, had je meer tijd om te slapen of heb je meer (of minder) bewogen gedurende de dag?

Ik vind 't één van de moeilijkste aankopen, een bed. Bij sommige winkels mag je 't thuis uitgebreid uitproberen, maar aan de andere kant worden de goedkope ikea-matrassen altijd heel goed getest door de consumentenbond.

Zelf ben ik blij dat ik een elektrisch verstelbaar (auping)bed heb, maar vind 't eigenlijk toch aan de harde kant. Daarom weer een topper erop. Dat helpt al wel een beetje. Bij periodes ervaar ik 't als comfortabel, maar andere tijden twijfel ik toch weer. Ik word vaak wel stijf wakker, maar ja, ik ben dan ook bijna 60 :).

Kortom... het blijft best ingewikkeld.
Klick

Bericht door Klick »

Stevig hard bed..hier ook favoriet.. denk doordat je minder energie nodig bij omdraaien ofzo
Knillis

Bericht door Knillis »

Een goed matras (en lattenbodem) zijn denk ik wel erg belangrijk om zo comfortabel mogelijk te liggen waardoor je zo goed mogelijk uitrust.

Maar welke matras met name dan geschikt is, dat blijft steeds erg moeilijk.

Bovendien is een goede matras best duur en doordat ik vrij veel op bed lig is het matras na een jaar of 4/5 echt op.

Ik heb mijn matrassen probleem een poosje terug voorgelegd aan mijn ergotherapeute en zijn gaf mij de naam (website) van een leverancier van medische matrassen die filialen door het hele land heeft. Jij zou ook eens kunnen overleggen met een ergotherapeut.

Je mag daar een matras 2 weken uitproberen en als hij niet bevalt gaat hij terug en wordt er gekeken welk exemplaar dan eventueel in aanmerking komt.

Ik wil daar binnenkort eens een kijkje gaan nemen.

Ik wil je de website wel doorgeven maar dan via een privé bericht. Maar ik kan jou pas een privé bericht sturen als je 5 berichten op het forum hebt geplaatst. Maar mocht je het t.z.t. ontvangen dan geef je het maar even aan.

Ik hoop dat je een ergens een geschikt matras kunt vinden.
roos30

Bericht door roos30 »

Ik ben er van overtuigd! Dacht altijd dat ik goed sliep, totdat er een nieuw bed kwam
belladonna

Bericht door belladonna »

Een goede ( nacht) rust is voor mij erg belangrijk.
Slaap ik slecht dan komt er geheid meer spanning in mijn lijf.
Vooral nek + schouders en benen (pijnlijk)

Wij hadden eerst een waterbed, sliep verrukkelijk,
maar door de warmte voelde ik me steeds slechter.
Boxspring erin, ging direct stukken beter met me.

Veel succes met jouw zoektocht.
Molly74

Bericht door Molly74 »

Waarom krijg ik bij dit topic steeds het gevoel dat het eigenlijk om een onderzoek of enquête gaat in plaats van om een oprechte vraag? De TO blijft opvallend stil na één bericht en de wijze van vragen, inclusief de titel...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp