Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

S'ochtends opstartproblemen. Bekend?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Herkenbaar, maar dan niet lichamelijk.
Mijn hersenen moeten echt eerst wakker worden voor ik iets kan doen.

"Vroeger" had ik een uur nodig om me te douchen, aan te kleden en te eten. Momenteel is dat 2 uur en een kwartier. Als ik wakker word ga ik eerst een half uur zitten. Gewoon staren. Soms heb ik de televisie aan (ontbijtnieuws, zonder geluid), maar meestal weet ik daarna helemaal niet wat ik gezien heb.

Lichamelijk heb ik nog weinig klachten. Ik ben wel erg stijf als ik opsta, maar na wat beweging is dat over. De pijn in mijn benen verdwijnt ook deels als ik in beweging kom.

Ik merk ook dat mijn MS zich vooral cognitief uit. Ik ga liever 2 uur lang wandelen dan een half uur zittend een gesprek voeren. Van dat laatste ben ik dan echt moe, van dat eerste niet.

Ik ben minder gaan werken en kan gelukkig een half uur later beginnen op mijn werk. En daarmee moet ik dus de wekker eerder zetten. Zo heb ik het opgelost.
Ik kan er van balen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik blij ben dat ik mezelf niet meer hoef te haasten 's ochtends. Dan begin ik een stuk beter gehumeurd op mijn werk.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Opstartproblemen zijn me helaas niet onbekend.
Ik heb een hele periode gehad,waarbij het totaal aantal uur dat ik nodig had aan slaap alleen maar bleef oplopen,ongeacht hoe vroeg of laat ik naar bed ging ik had minimaal een 'x aantal' uur slaap nodig.

Het was op een gegeven moment zo erg,dat ik gewoon niet bij positieve kwam en mijn ogen kon openhouden en als ik probeerde op te staan dat ik gewoon terug op bed viel.
In het voorjaar en de zomer slaap ik altijd met het raam open waardoor mijn gordijn ook open is. Het kwam op zonnige dagen dikwijls voor dat ik wakker werd met een schijnende zon op me. Gedurende die weken,maanden, merkte ik dat het totaal aantal uren aan benodigde slaap langzaam begon terug te lopen en ik ook uitgeruster opstond.

Dit zette me aan het denken...vitamine D neem ik al dagelijks in een hoge dosis,dus het leek me sterk dat mijn positieve vooruitgang daar nog mee had te maken.
Toen stuitte ik op verschillende artikelen over rood licht(therapie) en in de ochtend en namiddag bestaat zonlicht vnl uit rood licht spectrum,dus ik dacht dat dit misschien een mogelijk missend stukje vd puzzel was.
Sinds een week ben ik in bezit van een infrarode warmtelamp, die ik 's ochtends als ik op bed lig even op me laat schijnen (meestal ter hoogte van ontblootte borstkas/schildklier en gezicht.Je moet alleen opletten dat je niet in slaap valt,dus zet een wekker of iets dergelijks). Het voelt lekker ontspannend en erna voel ik me wat beter opgeladen net zoals het zonlicht wat op me scheen.
Ik gebruik hem pas een halve week,maar ik ben er op deze donkere dagen al erg blij mee geweest!
Giechel

Bericht door Giechel »

hier ook al heel lang opstartproblemen. ik kom uit bed wanneer ik me uitgeslapen voel. ben dan wel helemaal kapot.

dan ga ik naar beneden waar koffie voor me wordt gezet en ingeschonken. Buiten drink ik 2 grote mokken koffie, of 3.

dan voel ik hoe langzaam alles uit mn hoofd weer beter doorgegeven wordt naar mn lijf.

vervolgens zet ik het nieuws aan en kijk het nieuws (teletekst) op nederland en belgie, en zap door de zenders.

daarna ga ik op mn gemak douchen en aankleden en kan de dag beginnen.
maar dan zijn we wel 1,5 tot 2 uur verder.

het gebeurt weleens dat ik er erg vroeg uitmoet en moet haasten.
dan moet ik me overal aan vasthouden en ben ik suf en onvast.
dribbel77

Bericht door dribbel77 »

Ik word standaard om half 6/6uur wakker doordat ik moet plassen, dus snel uit bed voor er ongelukjes gebeuren. Verrassend genoeg gaat dat wel soepel. Dan duik ik tot 8u terug in bed zodat mijn lichaam langzaam wakker kan worden. Ik speel dan vaak een spelletje op mn ipad, meteen wat hersentraining.

Maar om 8 uur moet ik er echt uit, want dan wil de hond graag zn behoefte doen. Dus kleed me rustig aan en ga met hem een wandeling doen. Als ik terug ben neem ik mn ontbijt. Of in het ergste geval moet ik eerst naar de winkel om brood te halen.

Na ontbijt ben ik een paar uurtjes actief in mn huishouden. En 's middags lig ik op bed om bij te komen. Meestal sukkel ik dan wel in slaap. Maar zo kan ik het tot iets later in de avond volhouden.

Op echt slechte dagen loop ik wel after met de hond, maar die heeft daar ook niet veel problemen mee. Hij is erg geduldig en dat vind ik wel fijn.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik heb het ook vooral die stijfheid. Had het eigenlijk juist alleen als ik in bed lag en wakker werd maar nu gedurende de dag ook. Erg vervelend inderdaad en wordt er ook chagie van.
Ik moet de kids naar school brengen dus we staan hier 6.15 op. Meestal wordt ik voor die tijd al wakker. Maar direct actief en rond vliegen helaas niet. Terwijl ik altijd al een ochtend mens was dus dat langzame opstarten is wel even wennen.

Slik nog niets aan mineralen/vitaminen of iets. Wellicht dat zoiets daarmee ook wel helpt. Had even bij de drogisterij hier gekeken maar zag dat dingen als magnesium etc. In verschillende dosissen voorkomen dus durfde niet zomaar wat mee te nemen. Misschien zijn er mensen hier die verbetering voelen op dat gebied na het extra vitamines nemen of iets. Misschien wishfull thinking 😉
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Köln1985;1065228] Misschien zijn er mensen hier die verbetering voelen op dat gebied na het extra vitamines nemen of iets. Misschien wishfull thinking ��[/QUOTE]

Het gaat bij mij beter sinds ik de volgende lading aan supplementen slik:

D3
B12
biotine
Q10
alfaliponzuur
acetyl-l-carnitine
magnesium

Maar helemaal stralend uit bed kom ik niet :D. Ik heb echt een half uur nodig voor ik aanspreekbaar ben.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Dan valt het bij mij nog een beetje mee.
Stijf opstaan zeker wel, en vooral hopen dat ik het toilet op tijd haal. Dan langzaam aankleden en eten. Ruim een uur na het verlaten van mijn bed ben ik een beetje klaar en als ik moet werken lukt het mij vaak wel om op tijd te vertrekken.
Douchen doe ik liever later op de dag.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

[QUOTE=Nessa;1065237]Het gaat bij mij beter sinds ik de volgende lading aan supplementen slik:

D3
B12
biotine
Q10
alfaliponzuur
acetyl-l-carnitine
magnesium
.[/QUOTE]

Ik ben wel benieuwd Hoeveel je overal van gebruikt en hoe vaak en van welk merk?
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=Nessa;1065237]

Maar helemaal stralend uit bed kom ik niet :D. Ik heb echt een half uur nodig voor ik aanspreekbaar ben.[/QUOTE]

vooral dat laatste is volgens mij bij de meeste mensen "normaal" :D
Fratema

Superherkenbaar

Bericht door Fratema »

Superherkenbaar

Bijna 1 op 1
Alleen die peuk 's ochtends niet meer (voor hoelang? :D)

Vanaf wakker worden om 6.00u tot op het werk inloggen 9.30 ben ik voor mijn gevoel continu bezig met zelfzorg
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp