Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

S'ochtends opstartproblemen. Bekend?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Liselotje

S'ochtends opstartproblemen. Bekend?

Bericht door Liselotje »

Hai allemaal

Ik wordt inmiddels mega sago van het moeilijke opstartritueel.

Als ik wakker word is het net alsof mijn lichaam totaal niet meer doet wat ik wil. Alles gaat moeizaam. Mezelf eerst mijn bed uithijsen. (Van buikligging opdrukken tot ik op mijn knieën zit,benen over bedrand en opstaan ). Dan met 2 stijve benen naar wc strompelen en daarna naar beneden. Dit alles kost mij al ca 25min.

Alles is dan stijf en als ik harde geluiden hoor zoals wasmachine of tv kan ik helemaal niets meer aansturen. Alsof ik een error in mijn kop krijg.

Als ik daarna een kop koffie op heb en een sigaret voel ik mijn lichaam weer terug komen en gaat alles weer wat makkelijker.

Herkennen jullie dit? Zou zo graag weer wat sneller willen zijn s'ochtends...
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Toen we gezond waren konden we zeggen dat wij de baas waren over ons lichaam, het deed wat we wilden.

Met MS is je lichaam de baas over je geworden, vaak is het zo dat je lichaam bepaald wat je doet of doen kan.

Heel frustrerend maar ik kan er inmiddels wel mee leven, niet ik...maar mijn lichaam bepaald het tempo.
MarcC

Bericht door MarcC »

Ha Liselotje, een en al herkenning, jouw verhaal. Behalve dan dat sigaretje ;-). Opstaan, aankleden, wassen enz. kost veel tijd en moeite. Maar na een kopje koffie en een boterham gaat het meestal veel beter.

En dan gedurende de dag gaat het meestal steeds nog beter, lopen, energiepeil enz. Is de omgedraaide wereld.

Hoe dat kan? Geen idee.

groetjes, Marc
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ook hier steeds meer tijd nodig 's morgen om op te starten! Na het wakker worden liefst eerst nog een uur op bed blijven, dan opstaan en ontbijten, en uiteindelijk klaar om te douchen. Maar helaas kan niet elke dag er zo uitzien... ;)
Evand1

Bericht door Evand1 »

Heel bekend. Ik heb sinds kort een eigen auto zodat ik later kan komen op mijn werk. Soms gaat het opstarten extra moeizaam en zo kan ik dan iets later beginnen of alvast eerder naar huis gaan, wat ook wel gebeurd...

Verstuurd vanaf mijn SM-T230 met Tapatalk
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ook bij mij een erg herkenbaar verhaal. Op advies van de ergotherapeut ben ik zittend gaan douchen met een badplank; dat scheelt al een beetje.
Ook probeer ik met werk afspraken niet al te vroeg te maken, en als ik toch ergens vroeg moet zijn en het is wat verder weg vertrek ik 's avonds en pak ik een hotel.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Fijn dat er herkenning is!

Ik moet s'ochtends minimaal 1,5 uur wakker zijn voordat ik überhaupt in staat ben om te douchen. Doe dat ook liever s'avonds.

S'avonds na een drukke dag met mijn peuter zoontje ben ik op mijn best. Maar als ik hele dag heb bankgehangen als hij op creche zit ben ik de hele dag pap

Idioot zit ms eigenlijk in elkaar
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien "raar maar waar" maar ik start 's morgens, als ik tenminste goed geslapen heb, fris en fruitig.

Drie maal per week word ik geholpen met douchen en aankleden en daardoor hou ik wat meer energie over voor andere dingen.

Ik voel me het best gedurende de ochtend uren maar rond 13.00 uur is alle energie verbruikt.

Ik ga dan 2 uur rusten, de ene keer slaap ik, de andere keer lig ik alleen te rusten.

Daarna ben ik weer zo ver "opgeknapt" dat ik eten kan koken en eten ennog even zitten maar daarna is mijn dag ten einde.

Maar voor de volledigheid moet ik wel vermelden dat ik ook vóór de diagnose altijd al een ochtendmens was. Ik ben nooit een avondmens geweest. Ik en heb dus altijd al behoefte aan voldoende nachtrust gehad.
Dango

Bericht door Dango »

herkenbaar dat stijve en 0% energie bij het opstaan.
Na het douchen en aankleden eet ik wat en ik merk dan dat ik na deze langzame opstart een beetje tot leven kom.

Ga ik dan daarna op een vrije dag bankhangen en lekker niets doen dan merk ik dat mijn lichaam weer zijn energie kwijt raakt en ik weer helemaal inkak.

Gewoon weer lichamelijk thuis of op het werk bezig zijn werkt bij mij het best ook al loopt mijn energie level op halve kracht.

Rust roest in mijn geval , echter moet ik de taken wel goed verdelen op de dag.

Ik werk nog wel 36 uur...
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Heel herkenbare verhalen. En naarmate ik ouder word (ben inmiddels 65) wordt het er niet beter op. Normaliter was ik ook een ochtendmens, maar nu is dat totaal onvoorspelbaar. [B]MS[/B] bepaalt wanneer ik fit ben en wat en wanneer ik iets kan doen; zelfs de dingen die ik graag doe zoals schilderen of schrijven.

Heel frustrerend. Zelfs na een 'goede' nachtrust (die meestal een keer of 4 tot 5 onderbroken wordt door een gang naar de wc) kan ik me 's morgens gesloopt voelen. Een dutje in de middaguren mag wel eens helpen om de accu op te laden.

Daarom maak ik ook zelden afspraken voor de dag erna want ik weet niet hoe ik me die dag ga voelen. Ik kan nerveus worden als van mij verwacht word dat ik de volgende dag ergens naartoe 'moet', hoe leuk dat uitstapje ook zijn mag.

Doodmoe kan ik worden van opmerkingen als: 'Je hoeft toch alleen maar in de rolstoel of de auto te zitten.' Nog altijd, na al die jaren, wordt het vaak niet begrepen dat zelfs dát me nog teveel is als ik uitgeput ben. Van auto's die op de snelweg langs me heen razen word ik doodmoe.

Nu onderneem ik alles op de spontane toer, voor zover dat mogelijk is. Het woord [I]moeten[/I] komt in mijn vocabulaire niet meer voor. Uitzondering natuurlijk geplande ziekenhuisafspraken e.d. Ik sta 's morgens op en als ik me fit voel gaan mijn man en ik samen ergens naartoe.

Ik heb nu 20jaar de diagnose MS en je leert met de beperkingen leven maar er aan wennen....nou, nee. Niet echt. :nee:

p.s. hoewel ik reuze blij ben dat het me nog lukt om zelf te koken en de was te doen, zonder hulp.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp