Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Blauwe/donkere plekken Copaxone

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mariska27

Blauwe/donkere plekken Copaxone

Bericht door Mariska27 »

Ik spuit nu 2 maanden Copaxone en krijg op mijn bovenbenen steeds meer blauwe/donkere plekken. Is dit normaal en trekt dit nog weer weg? :eek:
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Hoi Mariska,

Ik zou er even mee naar de huisarts of de neuroloog gaan om uit te sluiten dat er sprake is van necrose.

Groetjes,

Saskia
Mariska27

Bericht door Mariska27 »

:eek: Ik heb even gegoogled, maar ik hoop niet dat dat het is... Ik heb de Copa-mevrouw maar even gemaild en anders moet ik maar ff langs de huisarts ben ik bang.
Luca76

Bericht door Luca76 »

goed dat je de ms pleeg heb gemaild, want dat is dus niet goed...

zelf prik ik ook copax en dat blauwe kan! zijn dat je een bloedvaatje hebt aangepikt en dat het onderhuids wat heeft nagebloed.

en dat donkere heb ik soms ook en dat is dus echt niet fijn, voel het al branden etc. (anders dan "normaal") en dan als gevolg deuk onder de huid (spier/vetweefsel weg) en dat komt in mijn ervaring niet meer terug.

helaas ben ik in beide gevallen naast de "gewone"prikschijven een expert :boos::(
Mariska27

Bericht door Mariska27 »

Nu je het zegt, ik zag laatst ook van die deuken in mijn been. Hmmm... Ben benieuwd wat ze er van zegt!
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Wellicht een tip . . .

Ik heb anderhalf jaar met Avonex geprikt. Dit hoeft maar één keer per week en ik deed elke week een ander been.

Enig nadeel ik, dat je intramusculair (in de spier) moet prikken. Ik vond dat niet eng en deed het derhalve zelf.

Een enkele keer raakte ik wel eens een bloedvat. Helaas kun je dit aan de buitenkant niet zien.

Maar het vervelende gevoel trok altijd weer snel weg.

Misschien heb je iets aan deze informatie. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe.

Wil je ons laten weten wat de bevindingen zijn van degene, die ernaar gaat kijken?

Groetjes,

Saskia
Mariska27

Bericht door Mariska27 »

@Saskia: ik heb in het verleden ook Avonex gespoten. Alleen de vele bijwerkingen die ik daarbij had hebben er nu voor gezorgd dat ik nu voor Copaxone heb gekozen. Ik raakte idd ook wel eens een bloedvat, eerste keer sta je dan even raar te kijken ;)

De Copa-juf komt binnenkort op huisbezoek, dus kan het haar dan even laten zien. Ze zei dat het idd kleine bloedinkjes/bloeduitstortingen zijn die wel weer wegtrekken, maar dan kan even duren. Ze gaf als tip om er Arnica-zalf op te smeren..
Joline

Bericht door Joline »

Hoi Mariska,

Ik prik nu bijna 2 jaar copaxone en heb ook blauw/grijze verkleuringen op de prikplekken.

Ik heb dit in het begin ook aangegeven bij de copavpk, msvpk en neuroloog, zij dachten eerder dat het een huidreactie was op de copaxone en geen blauwe plekken (voelt ook niet beurs oid) Ik heb toen ook necrose laten vallen, maar dat schijnt niet veel voor te komen, waardoor ze dus dachten aan een huidreactie. Ze gaven toen ook aan dat het waarschijnlijk blijvend was.

Ik ben wel gestopt met prikken in mijn bovenbenen, omdat deze veel grijs aan het vertonen waren, nu een half jaar later heb ik het idee dat de verkleuring op mijn bovenbenen aardig weggetrokken is. wel heb ik nog verkleuring op mijn rug en buik, maar dit is veel minder dan toen op mijn benen.

Ik houd de plekken wel in de gaten, mocht het er anders uit gaan zien of wel de bulten en deuken gaan geven, die meestal bij necrose ook genoemd wordt, dan zal ik weer aan de bel trekken.

Ook ik gebruik arnica, alleen niet de zalf maar de gel (ook van VSM) deze is minder dik dan de zalf, dus trekt sneller in en doordat het een gel is geeft het gelijk een beetje verkoeling.

Verder zeggen ze dat masseren werkt, ik heb daar zelf te weinig geduld voor dus ben er mee gestopt, ik gebruikte toen de sportmassage lotion van de kruitvat, deze bevat ook arnica. misschien ook iets om te proberen.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en dat de neuroloog en verpleegkundigen ook nuttige tips kunnen geven.

Groetjes Joline
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp