Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Genezen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Artemis-

Genezen lijkt een grote uitspraak...

Bericht door Artemis- »

Genezen lijkt een grote uitspraak...

Verbetering of remming is natuurlijk iets anders als geheel genezen.
Laesies schijnen soms gedeeltelijk of geheel te kunnen oplossen, alhoewel op micro niveau er vrijwel altijd celschade blijft.
(uitspraak van neuroloog Dr.Hengstman)

Maar zolang men de oorzaak niet weg kan halen, blijf je toch latent ziek?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Team Life Hack;1072151]De oude laesies waren verdwenen, is mij verteld.[/QUOTE]
Dan heb ik een even bijzondere, persoonlijke anekdote:

Ik ben niet religieus, en geloof zeker niet in wonderen. Een bevriend (wel religieus) stel heeft me toch over kunnen halen een keer met hen mee te gaan naar Lourdes. Onder het motto "baat het niet, schaadt het niet" zijn we afgereisd, voor mij met het idee dat het gewoon een gezellig tripje kon worden.

Op de dag van ons bezoek hebben we ons aangemeld. Ik kreeg een gewaad aan, en kon met rolstoel en al een bad in rijden. In het water merkte ik al dat er iets gebeurde. Toen ik er weer uit werd geholpen stond iedereen vol verbazing te kijken. Ik zelf nog het meest! Het was niet te geloven, een echt wonder! Mijn rolstoel had nieuwe banden!

(Ofwel: elk wetenschappelijk tijdschrift zou de foto's van die MRI's willen plaatsen, maar ze komt naar jou?)
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Jrs77...:haha::haha: leuke anekdote.

Alhoewel laesies wèl kunnen verdwijnen hoor...;)
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=MiSsty;1070528]Wie heeft MS gehad en is er inmiddels van genezen?[/QUOTE]

Wat denk je zelf ?

Er zijn misdiagnoses en MS kan in remissie gaan, maar er bestaat geen genezing.
Mariette68

Bericht door Mariette68 »

jrs77 :haha::haha::haha: dank voor de lach op voor mij een nare dag!
kaasje

Bericht door kaasje »

O fijn! Stel je hebt een misdiagnose van het syndroom van hughes. (komt redelijk vaak voor)

En je denkt goh laat ik dat paleo dieet maar eens proberen dan.

Redelijke kans dat je dat niet na kunt vertellen door de verhoging van het vit. K gehalte!

Zeker je hebt geen klachten meer dat is een feit!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hahahahaha Jrs77!

Ik heb ook al 2 jaar geen nieuwe laesies en zoals eerder gemeld is er zelfs eentje verdwenen en eentje bijna verdwenen. Maar ik ben niet genezen.

Dat er 1 persoon bij jullie komt met zo'n mooi verhaal is leuk, maar zegt nog niks over of MS te genezen is. Als er zich 1000 mensen melden met een dergelijk verhaal ben ik nog steeds niet onder de indruk. Het kan namelijk goed met toeval te maken hebben.
En naast toeval is het ook gewoon logisch dat goede voeding, stoppen met roken en meer sporten een verbetring kan opleveren (en misschien is dat effect wel groter bij MSers dan bij gezonde mensen). Maar verbetering is geen genezing.

Goed dat jullie hier verder onderzoek naar doen, want als dit werkelijk voor veel mensen een heel groot verschil maakt ( zo groot dat er over genezing gepraat kan worden, of al is het maar stabiliseren van MS) dan zou dat super zijn!

Ik hou er van als er buiten de paden gekeken wordt. Wie out of the box denkt bereikt vaak meer. Ga dus vooral door. Maar ik denk dat het woord "genezen" heel voorzichtig gebruikt moet worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Elinee

Bericht door Elinee »

[QUOTE=Hanna71;1072128]Tja, wat is de definitie van "genezen".



Ik geloof zeker dat je met gezondere voeding je prettiger voelt en minder klachten kunt hebben. En ik denk dat de meeste ex-rokers zullen beamen dat de conditie wat verbetert. En sporten, dus conditie opbouwen, maakt ook dat je je gezonder voelt.



Dat is niks nieuws.



Ik doe al die dingen niet. Ik eet nog hetzelfde, ik sport niet, ik heb nooit gerookt. Kortom: ik leef mijn leven nog net zo als voor de diagnose. En ook bij mij is er 1 laesie compleet verdwenen en is 1 laesie enorm gekrompen (bijna niet meer zichtbaar). En ik neem dus ook geen medicatie.



Oh ja, ik heb wel wat veranderd sinds de diagnose: Ik ben minder gaan werken.

Maar om nou te zeggen dat het minder werken bijdraagt aan de genezing van MS.....[/QUOTE]



Beste Hanna, een reactie jouw laatste alinea; minder werk heeft zeker een reactie op je lichaam. Je hebt minder pannetjes hoog te houden, minder stress in de breedste zin van het woord. Gezien stress een triggerpoint is bij ms....denk ik dat minder werken ( als in meer rust) bijdraagt aan minder ms problemen. ;))

Groet Eline




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

@Elinee Dat ben ik helemaal met je eens. Ik weet zeker dat het komt door minder werken dat ik me nu zoveel beter voel. Ik heb jarenlang veel te veel hooi op mijn vork genomen.

Maar daardoor ben ik nog niet genezen.

Al die dingen die genoemd worden hebben invloed op je welzijn en gezondheid. Maar ik geloof niet dat we daardoor kunnen genezen van MS.
Pippi

Bericht door Pippi »

Iemand die MS geneest zal heel rijk worden
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp