Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Fietsen en gezichtsvermogen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Fia

Fietsen en gezichtsvermogen

Bericht door Fia »

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, ik heb al jaren dat als ik fiets voor enkele minuten mijn gezichtsvermogen enorm achteruit gaat. Het overige verkeer verandert dan in wazige vlekken.

Herkent iemand dit en weet iemand of je als je een elektrische fiets hebt je dit kunt voorkomen? Zit hier namelijk aan te denken (zou erg leuk zijn als ik met Jarno zou kunnen fietsen (nou ja niet met dit weer, maar in de zomer:D ). Het is nogal een grote investering dus ben ik benieuwd naar de ervaringen.

Liefs,

Fia
karlaksiewelwa

Bericht door karlaksiewelwa »

Ik ken dit. Mijn neuroloog noemt het het Uthoff fenomeen. Bij

inspanning ga je wazig zien. Daarom rij ik geen auto meer; binnen 3 km

ging ik wazig zien, ik zag een fietser wel rijden maar in combinatie met

grotere reactie tijd vond ik het te gevaarlijk. Ook op de electrische fiets

had ik er last van, al duurde het wat langer voor ik wazig ging zien. Ik

heb een tijdje met mijn man op een sportieve tandem gereden, maar

echt leuk vond ik het niet omdat je minder ziet.
Lanah

Bericht door Lanah »

Iets soort gelijks. Tijdens een schub kon ik bijvoorbeeld wel auto rijden maar nauwelijks fietsen. Omdat dit meer inspanning vergde ging ik sneller dubbelzien.

Maar je zou het natuurlijk kunnen uitproberen door bij een fietsenmaker een proefrit te maken.

De inspanning bij een elektrische fiets is natuurlijk lichter als met een gewone fiets.
karlaksiewelwa

Bericht door karlaksiewelwa »

Ik ken het niet als dubbel zien, maar wazig zien. Ook als ik öpwarm"

gebeurd het. Dus in de zon of bij de kachel. Gelukkig verdwijnt het weer

bij rust of afkoeling. De neuroloog zei ook dat ik niet kapot kan maken

als ik het signaal negeer en door ga met inspannen of zo.
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Hier had ik nog nooit van gehoord, maar nu weet ik eindelijk waarom ik ineens wazig begin te zien als ik moe word. Vaak ook bij het avondeten. Dat verklaart misschien dat wandelen in de sneeuw me juist goed lijkt te doen.
Roely

Bericht door Roely »

als ik moe ben dan is het net of ik met mijn kop in een wolk zit, ik zie dan zo wazig als de pieten :ogen:

oplossing:[U] rusten [/U](het is heel saai maar wel effectief) ;)
Snowym

Bericht door Snowym »

[QUOTE=MiSsty;829495]Dat verklaart misschien dat wandelen in de sneeuw me juist goed lijkt te doen.[/QUOTE]

Ik heb er ook last van, als ik moe ben dan zie ik wazig.
Bovenstaande snap ik echter niet in dit verband.
meindert

Bericht door meindert »

[COLOR="Blue"]
het Uthof fenoneem ken ik maar al te goed:

Vroeger werd ik na een 100 m. fietsen stekeblind

Tegenwoordig ga ik wel slechter zien na ff fietsen
maar word ik niet absoluut blind meer
(nu SP)
meindert
[/COLOR]
Fia

Bericht door Fia »

Bedankt voor de reacties, ben blij met de herkenning. Bij mij is het wazig zien echt als ik moe ben of bij fietsen, niet met autorijden (gelukkig).

@ wilmy goede tip een proefritje maken had ik zelf nog niet aan gedacht.
@ karlaksiewelwa Fijn te weten dat je eigenlijk gewoon door kan gaan.

@Roely ja rusten zou heerlijk zijn, denk dat dat ook wel scheelt, maar zodra ik ga fietsen komt het weer (althans in het verleden, heb inmiddels al jaren niet echt meer gefietst) en rusten met een kleintje van nog geen 3 maanden:huh: wordt lastig, hoewel hij wel doorslaapt en meestal 's-middags ook nog even slaapt.

@ Meindert Fijn dat je nu niet meer stekeblind wordt na fietsen, lijkt me helemaal lastig.

Liefs,

Fia
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hey Fia,

Ik herken het ook.
Dat was voor mij deels een reden om een scoot aan te vragen.
Nu heb ik er ook last van bij warmte.

Een auto koopt men niet zonder proefrit, dus waarom geen proefrit bij de fietsenmaker;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp