Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Continue stroomgevoel benen/voeten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
sjois

Continue stroomgevoel benen/voeten

Bericht door sjois »

Hallo,
Ik heb in december 'n schub (tintelingen, doof gevoel voeten en evenwicht stoornis) gehad en ben daar best OK uitgekomen.
Maar nu lijken m'n klachten te veranderen? De tintelingen in m'n billen, benen en voeten zijn veranderd in een soort continue stroomgevoel. De doofheid in m'n voeten is gereduceerd tot een brede streep doof gevoel aan de onderkant van beide voeten.

Maar wat ik zelf nogal gek vind, is dat wanneer ik beweeg, bijv. fiets of wandel, dat daarna dat tintelende/stroomgevoel lijkt te exploderen. Als ik bij de fysio ben geweest dan heb ik 't uur daarna een toename van dit stroomgevoel, daarna wordt het wel minder maar 't is nooit helemaal weg.

Elke ochtend als ik wakker word, denk ik dat 't weer 'n stuk minder is, maar zodra ik opsta en wat ga doen, komt 't weer terug en als ik intensiever beweeg neemt het gevoel toe.

Autorijden bijv. lukt wel maar voelt bijzonder oncomfortabel vanwege dat gevoel. Zodra ik m'n voeten beweeg, neemt het gevoel toe en tja, autorijden doe je vooral met je voeten.

Iemand vergelijkbaar gevoel?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ben hier wel bekend mee maar bij mij is het overgebleven uit mijn eerste en enige schub zo'n 20 jaar geleden.

Het is er niet altijd even sterk bij mij maar zeker in tijden dat het niet zo lekker gaat zeg maar steekt het de kop weer op.

Op zich ben ik redelijk gewend aan dit "ongemak" en raakt het min of meer op de achtergrond.

Soms is het bij mij ook een teken van overbelasting, te veel vergen van m'n lijf en dat betekent dan toch wat gas terug nemen.

Als jouw huidige klachten aan blijven houden of wellicht nog erger worden kun je het best even contact opnemen met de neuroloog of de MS verpleegkundige.

Sterkte.
sjois

Bericht door sjois »

Bedankt!
Dat balansen en proberen niet te overbelasten vind ik nog 'n lastige hoor. Doe voor m'n gevoel echt niet zoveel, ben nog niet terug aan 't werk dus heb echt veel rust naar mijn idee. En toch als ik loop of oefeningen doe, neemt dat gevoel toe, vreemd. Maar zet 't zeker op m'n lijstje voor 't volgende bezoek aan vpk.

Heb jij verder veel last/ongemakken van je MS ook al ben je 'schub-vrij' gebleven?
Knillis

Bericht door Knillis »

Helaas zijn er in de loop der jaren allerlei nieuwe klachten ontstaan. Nooit in de vorm van een plotselinge verslechtering maar uiterst langzaam.

Door het dove/prikkelende gevoel in handen en voeten zijn ze niet goed te sturen zonder er goed naar te kijken. Kijk ik bv niet naar mijn hand terwijl ik een kopje vasthoud dan zakt het kopje langzaam uit m'n hand.

Soms knijp ik veel te hard in een voorwerp waardoor bv een wijnglas makkelijk breekt door te hard te knijpen of juist niet stevig genoeg wordt vastgehouden.

Verder brandende zenuwpijn in de bovenbenen, bovenrug en één bovenarm.

De blaas is langzaam maar zeker slechter gaan werken waardoor ik momenteel meerdere keren per dag moet katheteriseren.

Het was een enorme stap er mee te moeten beginnen maar inmiddels gaat het makkelijker en sneller als zelf gaan proberen te plassen.

Ook de darmen werken niet helemaal goed meer maar met twee keer per dag een zakje psylliumvezels is dat redelijk naar wens te houden.

Dus al met al best wat moeten inleveren, want ook mijn energie is sterk beperkt maar het had allemaal veel beroerder kunnen zijn na 20 jaar MS hebben.

Het is en blijft elke keer opnieuw aanpassen en bijstellen maar ik ben inmiddels 60+, dus zal de leeftijd onderhand ook gaan meetellen ;)
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=sjois;1072040]
Maar wat ik zelf nogal gek vind, is dat wanneer ik beweeg, bijv. fiets of wandel, dat daarna dat tintelende/stroomgevoel lijkt te exploderen. Als ik bij de fysio ben geweest dan heb ik 't uur daarna een toename van dit stroomgevoel, daarna wordt het wel minder maar 't is nooit helemaal weg.

Elke ochtend als ik wakker word, denk ik dat 't weer 'n stuk minder is, maar zodra ik opsta en wat ga doen, komt 't weer terug en als ik intensiever beweeg neemt het gevoel toe.

Iemand vergelijkbaar gevoel?[/QUOTE]

Welkom op dit forum sjois...:)
Lees lekker in, en vraag wat je wil, er is altijd wel iemand die wil antwoorden.

In het begin zijn zulke gevoelsstoornissen maar raar en akelig, maar je zal zien, dat dit op een gegeven moment gaat wennen en je er minder acht op slaat...

Wanneer het 'slechts' een ontsteking is van tijdelijk aard (soms verdwijnt een ontsteking namelijk), bestaat er kans dat dit vanzelf afneemt.
Zodra een plek reeds littekenweefsel is geworden, zijn deze klachten meestal van blijvende aard.

Krijg jij ook stroom door je lijf wanneer je de kin op de borst brengt?
Zoja, dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met het 'Teken van L'Hemitte'.
Dit wordt veroorzaakt door ontsteking/littekenweefsel aan de achterstrengen van de zenuwbanen op nekhoogte (cervicaal).

Wanneer jou laesies hoog cervicaal in het ruggenmerg zitten, heb je zowel kans op storing in armen èn benen, alsmede romp.

Stroomgevoel/tintelende benen na beweging, stukje lopen etc. is herkenbaar voor mij, dit is zo bij mij vanaf 1998 begonnen tezamen met hevige moeheid/burn-out.
Soms wisselt de intensiteit van alle gevoelsstoornissen, maar is nooit helemaal weg.

Gaandeweg de jaren zijn mijn klachten langzaam aan toegenomen en kwamen er meerdere klachten bij (o.a. loopstoornis/slechte balans/blaas-darm problemen), in een meer progressief gestage achteruitgang.
(geen MS shubs zoals bij jou.)
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=sjois;1072064]Bedankt!
Dat balansen en proberen niet te overbelasten vind ik nog 'n lastige hoor. Doe voor m'n gevoel echt niet zoveel, ben nog niet terug aan 't werk dus heb echt veel rust naar mijn idee. En toch als ik loop of oefeningen doe, neemt dat gevoel toe, vreemd. Maar zet 't zeker op m'n lijstje voor 't volgende bezoek aan vpk. [/QUOTE]

Volgens mij geef je zelf al antwoord op je vraag... ;)

Jij kunt dan wel [I]vinden [/I]dat je niet zoveel doet, maar blijkbaar denkt je lijf daar anders over.
Dat betekent niet dat je vanaf nu voor de rest van je leven op de stoel moet blijven zitten, dat is juist dé manier om achteruit te gieren omdat je spieren zo niets meer te doen krijgen en je dus steeds zwakker wordt.

Maar je moet nog wel de balans zien te vinden en aan leren voelen wanneer je je lijf net iets te veel belast. En dat heeft gewoon tijd en ervaring nodig.

Je kunt ook besluiten die tintelingen voor lief te nemen, zeker als ze na een tijdje rust vanzelf weer wegtrekken.
Want je hebt tenslotte oefeningen gedaan, dus is je lijf even moe en moet herstellen. Ieder lichaam moet dat, alleen uit het zich bij jou op deze manier. Bovendien hebben "wij" langer nodig om te herstellen van inspanning.

Ik herken het gevoel wel. Kan het ook hebben nadat ik iets te veel van m'n lijf gevraagd heb. ;)
Meestal is dat in een periode dat m'n lijf sowieso al wat kuren heeft, sneller vermoeid raakt en het niet zo soepel loopt.
sjois

Bericht door sjois »

Fijn dat het herkenbaar is voor een aantal van jullie.
Ik zit er pas zo kort in dat ik bij alles denkt hè wat is dit nu?
Zeker als ik met mijn hoofd naar beneden buig en de tintelingen toenemen denk ik aan een beknellen in de nekwervel of zo.

Merk dat ik die vermoeidheid ook lastig vind, wanneer moet ik er even doorheen onder het motto even flink zijn en wanneer moet ik er even aan toe geven.

Merk dat ik het liefst zo min mogelijk concessies wil doen :-)
Knillis

Bericht door Knillis »

Het "stroomgevoel" door het lichaam bij het buigen van het hoofd naar voren (kin op de borst) heet het teken van 'l Hermitte.

Mij is het zo uitgelegd dat op het moment dat dat gebeurt er een soort kortsluiting is omdat de beschadigde uiteinden van bepaalde zenuwen in de wervelkolom contact maken met iets waarmee ze geen storend contact zouden maken als die uiteinden niet beschadigd zouden zijn door myeline verlies.

Het is beslist niet gevaarlijk maar het kan, zeker als het soms een flinke stroomstoot geeft, hinderlijk zijn. Als het bij mij gebeurt als ik sta kan in door de schrik wankelen of dreigen te vallen.

Hoe fitter ik ben, hoe minder het voorkomt.
Wilmie

Bericht door Wilmie »

[QUOTE=sjois;1072317]

Merk dat ik die vermoeidheid ook lastig vind, wanneer moet ik er even doorheen onder het motto even flink zijn en wanneer moet ik er even aan toe geven.

Merk dat ik het liefst zo min mogelijk concessies wil doen :-)[/QUOTE]

Ik zou zeggen. Geef er aan toe. Neem optijd je rust. Ik vind het ook 1 van de lastigste dingen hoor. Maar als ik niet naar mn lichaam luister en mezelf voorbij blijf rennen kom ik mezelf dubbel zo hard tegen.
belladonna

Bericht door belladonna »

Welkom op het forum.
Fijn hè, dat je nu al zoveel herkenning krijgt, je staat niet alleen.
Maar je moet natuurlijk wel zelf je puzzelstukjes weer op de juiste plaats krijgen.

Je kan hier een stukje begeleiding in krijgen door middel van een revalidatie traject.
Ja het is intensief, maar je leert hier enorm veel van.
Zeker in het herkennen van jezelf overbelasten en
wat je kan doen om dit te voorkomen of te herstellen.

Wellicht kan een fysiotherapeut de beknelling in je nek verlichten, kraken, bij mij helpt dit prima.

Veel succes.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp