Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

klachten ms symetrisch of a-symetrisch

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
stijn

klachten ms symetrisch of a-symetrisch

Bericht door stijn »

Hallo allemaal!

Sinds twee jaar heb ik een aantal neurologische klachten.
1-10 seconde durende plaatselijke pijnen over het hele lichaam.
Plaatselijke spiertrillingen
Tintelingen hier en daar.
Het gevoel alsof er meer druk op je voetzolen staat...
Het zelfde voor mijn vingertoppen.
Pijnlijk rechterbeen, welke geregeld vreemd/beetje doof aanvoelt.


Hersenscan was oke. Geen witte vlekken.

Artsen in ziekenhuis zeggen dat het absoluut geen ms kan zijn.
Motivatie: oa. klachten ms zijn altijd a-symetrisch.

Mijn vraag aan jullie? Heeft er iemand van jullie de diagnose ms, maar wel symetrische klachten. Bv gevoelsstoornissen aan beide handen of voeten of andere symetrische klachten?

Vast bedankt! Stijn
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Over het algemeen start MS inderdaad bij de meeste mensen met a-symmetrische klachten, dus aan een zijde.

In een later stadium kunnen klachten overal in het lichaam komen, maar zie je vaak wel dat een zijde nog steeds het meest/erger aangedaan is.

Is er alleen een MRI van hersenen gemaakt?
Niet van ruggenmerg?
Toevallig ook een LP gedaan, betreft punctie hersenvocht?

Soms besluit de neuroloog alsnog een MRI te maken van het (cervicale)ruggenmerg, tenminste wanneer de arts de klachten doet vermoeden vanuit het ruggenmerg.

P.S. Is er ook bloedonderzoek gedaan om aandoeningen uit te sluiten dan wel aan te tonen bijv. Lyme, vit. B12 tekort, Syfilis etc.?
stijn

Bericht door stijn »

Dank voor je antwoord. Er is alleen een mri van de hersenen gemaakt.
Lumbaalpunctie zag ik tegenop en wilde daarom eerst de uitslag van de mri afwachten.

Op dit forum kom ik klachten van mensen tegen met PPMS welke overeen komen met de mijne. Heb gelezen dat PPMS zich meer in het ruggenmerg manifesteerd.
Pijn in rechterbeen en rechterarm en hand is wel symetrisch.

Ben nu bij 3 verschillende ziekenhuizen geweest, maar geen enkel arts die denkt aan ms.

Blijf toch twijfelen. Als er mensen zijn die zich herkennen in bovenstaande klachten hoor ik dat graag!
stijn

Bericht door stijn »

Lyme heb ik ook een tijd vermoed, omdat ik vaak tekenbeten gehad heb en testen aantonen dat ik een doorgemaakte infectie met borellia heb doorgemaakt. Echter geen actuele infectie..volgens de testen.
b12 is door de huisarts getest. Bleek in orde. Syfilis ga ik me eens in verdiepen. Nogmaals dank voor je antwoord!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Al bij 3 ziekenhuizen geweest, 2 jaar klachten en geen enkele neuroloog heeft een ruggenmerg MRI gemaakt...:???:
Je zou een verzoek kunnen doen voor spinale MRI, met jou onderbouwing dat je herkenning ziet met PPMS.

Kwam er geen aanwijzing uit het bloed onderzoek ?
Er zijn verschillende aandoeningen, die qua klachten overeenkomen met MS, maar met een hele andere oorsprong.

Een LP kan zeker zinvol zijn, valt te overwegen, tenminste wanneer de neuroloog daarin mee gaat.

Succes en sterkte met het verdere onderzoek traject.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=stijn;1073035]Lyme heb ik ook een tijd vermoed, omdat ik vaak tekenbeten gehad heb en testen aantonen dat ik een doorgemaakte infectie met borellia heb doorgemaakt. Echter geen actuele infectie..volgens de testen.
b12 is door de huisarts getest. Bleek in orde. Syfilis ga ik me eens in verdiepen. Nogmaals dank voor je antwoord![/QUOTE]

Borrelia schijnt een raar beestje te zijn die grote schade met breed scala aan klachten kan geven, waaronder neurologisch.
Zelfs 10-20 jaar na een besmetting...daarvoor hoef je dus niet onlangs gebeten te zijn.

Blijkbaar is het wel lastig om hiervoor diagnose rond te krijgen, vooral in NL.
Van horen en zeggen; in Duitsland zouden de Lyme testen beter zijn.
Google maar eens wanneer je interesse hebt, maar zou dit zeker ook met de arts gaan bespreken.

Succes !

P.S. heb je zelf de bloeduitslagen op papier?
B12 moet minimaal 150 pmol/l zijn...;)
(liefst hoger, maar lab houdt deze ondergrens aan)
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Hé Stijn welkom op het forum, al is de aanleiding niet zo fijn.

Je klachten zouden in theorie bij ms kunnen passen, maar dat hoeft niet. Het zijn klachten die ook bij tal van andere aandoeningen kunnen horen.

Wat betreft je vraag over symmetrisch of a-symmetrisch bij ms, is denk ik geen eenduidig antwoord te geven. Ik heb hoofdzakelijk klachten veroorzaakt door een laesie op niveau T10, waardoor ik klachten heb in beide benen.

Aan de andere kant kreeg ik in september een stevige gevoelsstoornis/zenuwpijn alleen op de linker helft van mijn rug. Ik zou me zo kunnen voorstellen, maar ik ben geen arts, dat klachten veroorzaakt vanuit het ruggenmerg, eerder een symmetrisch klachtenbeeld zullen geven dan wanneer er iets in de hersenen stuk is.

En bij het ruggenmerg hangt het er dan misschien nog maar net vanaf hoe de 'schade' ligt, meer naar links, meer naar rechts, meer op het midden. Een hernia geeft bv zelden tweezijdig klachten, omdt deze meestal of naar links of naar rechts zit, aldus mijn diagnosticerend neuroloog.

Bij de hersenen is het zo dat links rechts aanstuurt en omgekeerd, dus bij een probleem vanuit de hersenen zou ik sneller a-symmetrische klachten verwachten.

In jou geval zou het de moeite kunnen lonen te vragen of er ook een MRI van je nek/rug gemaakt kan worden. Hou er echter rekening mee dat op basis van de huidige criteria bij eventuele laesies in je ruggenmerg waarschijnlijk ook nog geen diagnose ms wordt gesteld.

Zoek maar eens op McDonald criteria, dan kun je lezen wat de artsen nodig hebben om daadwerkelijk ms te diagnosticeren. Er zijn maar weinig artsen die daar van afwijken.

Een tekort aan B12 kan echter ook klachten geven en schade aanrichten als dit langdurig is. Ook een laagnormaalwaarde kan al klachten geven.
stijn

Bericht door stijn »

[QUOTE=Artemis-;1073058]Borrelia schijnt een raar beestje te zijn die grote schade met breed scala aan klachten kan geven, waaronder neurologisch.
Zelfs 10-20 jaar na een besmetting...daarvoor hoef je dus niet onlangs gebeten te zijn.

Blijkbaar is het wel lastig om hiervoor diagnose rond te krijgen, vooral in NL.
Van horen en zeggen; in Duitsland zouden de Lyme testen beter zijn.
Google maar eens wanneer je interesse hebt, maar zou dit zeker ook met de arts gaan bespreken.

Succes !

P.S. heb je zelf de bloeduitslagen op papier?
B12 moet minimaal 150 pmol/l zijn...;)
(liefst hoger, maar lab houdt deze ondergrens aan)[/QUOTE]

Lyme heb ik me indd in verdiept via Google. Je komt dan in een wereld terecht waarin veel mensen, waaronder artsen tal van uitspraken doen die geen enkele wetenschappelijke grondslag hebben. Niet dat het daarom niet waar kan zijn en de wetenschap heeft het ook vaak niet bij het juiste eind dat begrijp ik wel, maar in mijn situatie geloof ik niet meer in Lyme. Dit vanwege het feit dat ik denk dat een baceriele of virale infectie zich anders gedraagd.
Het TV programma radar heeft eens aandacht gegeven aan die alternatieve wereld van Lyme. 2 medewerkers melde zich aan met klachten bij een alternatieve arts welke levendbloedanalyses uitvoerde. Zij kregen vervolgens te horen dat ze beide Lyme hadden...Beeld onder de microscoop liet ook duidelijk spyrocheetachtige bacterien zien. Toch waren beide medewerkers van Radar kerngezond.

Ik zal de uitslagen van de bloedtesten eens opvragen indd.
Bedankt voor de tip!
stijn

Bericht door stijn »

[QUOTE=Anna1975;1073060]Hé Stijn welkom op het forum, al is de aanleiding niet zo fijn.

Je klachten zouden in theorie bij ms kunnen passen, maar dat hoeft niet. Het zijn klachten die ook bij tal van andere aandoeningen kunnen horen.

Wat betreft je vraag over symmetrisch of a-symmetrisch bij ms, is denk ik geen eenduidig antwoord te geven. Ik heb hoofdzakelijk klachten veroorzaakt door een laesie op niveau T10, waardoor ik klachten heb in beide benen.

Aan de andere kant kreeg ik in september een stevige gevoelsstoornis/zenuwpijn alleen op de linker helft van mijn rug. Ik zou me zo kunnen voorstellen, maar ik ben geen arts, dat klachten veroorzaakt vanuit het ruggenmerg, eerder een symmetrisch klachtenbeeld zullen geven dan wanneer er iets in de hersenen stuk is.

En bij het ruggenmerg hangt het er dan misschien nog maar net vanaf hoe de 'schade' ligt, meer naar links, meer naar rechts, meer op het midden. Een hernia geeft bv zelden tweezijdig klachten, omdt deze meestal of naar links of naar rechts zit, aldus mijn diagnosticerend neuroloog.

Bij de hersenen is het zo dat links rechts aanstuurt en omgekeerd, dus bij een probleem vanuit de hersenen zou ik sneller a-symmetrische klachten verwachten.

In jou geval zou het de moeite kunnen lonen te vragen of er ook een MRI van je nek/rug gemaakt kan worden. Hou er echter rekening mee dat op basis van de huidige criteria bij eventuele laesies in je ruggenmerg waarschijnlijk ook nog geen diagnose ms wordt gesteld.

Zoek maar eens op McDonald criteria, dan kun je lezen wat de artsen nodig hebben om daadwerkelijk ms te diagnosticeren. Er zijn maar weinig artsen die daar van afwijken.

Een tekort aan B12 kan echter ook klachten geven en schade aanrichten als dit langdurig is. Ook een laagnormaalwaarde kan al klachten geven.[/QUOTE]

Dank voor je antwoord Anna! Ben zeker geholpen met je antwoord.
Ik denk ook dat er indd van afhangt waar de schade zich bevind. Gezien de klachten die sommige hier omschrijven vraag ik me af of er ook geen schade kan zijn aan de zenuwbanen in de rest van het lichaam.

Omdat ik al drie keer een verwijzing heb gevragen voor de neuroloog is het misschien beter om nog even te wachten hiermee,maar een scan van de nek/rug is zeker een optie ja.
Zal me eens verdiepen in de McDonald criteria.
Zal de uitslag van het b12 onderzoek eens opvragen om te kijken of deze aan de lage kant is.

Woon toevallig ook in Eindhoven, in Gestel en jij?
Rijn

Bericht door Rijn »

Meestal betekent niet altijd (en wat niet kan is nog nooit vertoond.) Ik bedoel dan dat geen MS, want geen asymmetrische klachten te kort door de bocht is.

Ik heb een laesie op C2-C3 niveau (cervicale wervels, dus erg hoog in de nek) en daardoor -heel symmetrisch- volledige gevoelsuitval van kuiltje hals tot en met voetzolen. Juist doordat er niet alleen een MRI van het hoofd, maar ook van de ruggengraat is gemaakt kon ik gediagnosticeerd worden. (Maar er zaten al wat -reeds bekende- laesies in de hersenen en een LP zat ook in het programma.)

Symmetrische klachten in armen, handen en polsen zouden vanuit C5-C6 kunnen komen. Is mogelijk, naast de andere (vele?) mogelijkheden dan.

Ik zou me opnieuw presenteren met de klachten die je noemt, misschien met hulp van de huisarts. Twee jaar is (te)lang en 'geen ms' is één ding, maar dan nog kan je vragen aan je arts: "En....., wat gaat u daaraan doen? Hoe gaat u mij verder helpen?"

Groetjes,

Rijn
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp