Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spriraaltje en ms

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Pieno

Spriraaltje en ms

Bericht door Pieno »

Hallo,
Even voor de vrouwen onder ons. Wie heeft er ervaring met het koperspiraaltje? Ik heb tien dagen geleden een spiraaltje laten zetten. Ik heb al twee maanden last van een schub maar was daar van aan het herstellen. Mijn klachten zijn verergerd en uitgebreid de laatste tijd. Ik twijfel of dat door het plaatsen van het spiraaltje komt en of ik hem er misschien meteen maar weer uit laat halen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Heb je een koperspiraaltje of de Mirena-spiraal? Ik dacht dat de koperspiraal niet/nauwelijks meer voorgeschreven werd, maar ik kan me vergissen.

Ik heb de Mirena. Ik heb er geen last van.
Bij de koperspiraal heb je (toch?) meer last van bloedingen en krampen en ik kan me voorstellen dat je lijf daardoor wat harder aan het werk is. Misschien dat je daardoor extra klachten hebt?
Maar het kan ook toeval zijn natuurlijk.
Pieno

Bericht door Pieno »

Ik heb de koperspiraal omdat ik geen hormonen meer wil. Ik heb normaal niet zoveel last van buikpijn en krampen en ongesteld zijn dus het risico van een beetje meer last durfde ik wel aan. Ik denk dat mn lichaam nu inderdaad wel harder aan het werken is maar ik vraag me af hoe lang dat dan duurt. Ik kan niet echt normaal functioneren zo...en als dat dan komt door een schub....ok. maar als het beter gaat als ik dat ding eruit laat halen ga ik dat denk ik toch maar doen.
Fia

Bericht door Fia »

Ik heb jarenlang een koperspiraal gehad. De eerste tijd had had ik last van behoorlijk heftige krampen bij de menstruatie. Verder geen klachten. Ik heb hem 6 jaar gehad.

Een paar jaar terug heb ik er nogmaals een laten plaatsen, na de zwangerschap.
Maar die is volgens mij niet helemaal goed geplaatst, ik had heel vaak bloedingen, dus toen binnen een jaar weer verwijderd. Bij het verwijderen bleek dat hij wel heel vast zat.


Ik heb in de tijd dat ik de spiraal had geen verslechtering van de ms gemerkt die aan de spiraal zou kunnen liggen.

Liefs,

Fia
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik heb een jaar geleden een koperspiraal geplaatst en ik heb nooit een reactie met de ms gemerkt.

Heb je al met de neuroloog overlegd?
Pieno

Bericht door Pieno »

Nee ik heb niet overlegd met de neuroloog. En ik vind ook nergens online aanwijzingen dat klachten zouden kunnen verergeren. Maar heb hem vandaag toch maar laten verwijderen. Ik vond het idee van een vreemd voorwerp in je lichaam al niet echt fantastisch en misschien was het ook niet echt een goed idee om hem tijdens een schub te laten plaatsen omdat je lichaam het dan al wat moeilijker heeft. Nouja ik ben iig blij dat hij er uit is. Bedankt voir jullie reacties iig!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp