Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toiletperikelen.....grote zorgen...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marteg51 † 31-07-2017

Movicolon etc

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Movicolon etc

@ Knillis en Antoinette :

Ik gebruik tegenwoordig 's morgens een half zakje Movicolon en dat werkt veel beter (de productie lijkt weer ergens op :-)

Voor mij werkte een heel zakje dus niet. Kwam alleen maar dunne troep uit.
Heb als achtervang nog een pot psyliumvezels staan dus kan ook nog in de strijd worden gegooid.

Fijn dat dit probleem nu voor iedereen is opgelost!
Knillis

Bericht door Knillis »

@ Antoinette

Ik heb mijn zakjes even nagekeken. Er staat op dat er natriumchloride en natriumalginaat in zit. Er staat niet bij welke hoeveelheid er in één zakje zit. Eigenlijk wel een beetje vreemd eigenlijk want dat is bij alle levensmiddelen die er zijn verplicht.

Natriumchloride is het zout dat opgelost in water ook gebruikt wordt in een waakinfuus en wordt via een infuus toegediend als iemand het risico op uitdroging heeft. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat er zo veel natrium in zit dat je er dorst van kunt krijgen.

Natriumalginaat is een verdikkingsmiddel dat gemaakt wordt zeealgen en zou onschadelijk moeten zijn (zit in veel levensmiddelen).

Als bijwerking wordt dorst niet genoemd.

Even goed in de gaten houden of de dorst blijvend is of nog erger gast worden en als dat zo is kun je het best even bij de huisarts langs gaan want dat is er misschien iets aan de hand (dorst komt bv voor bij diabetes en ook wel bij een ernstig vitamine b12 tekort).
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Knillis

Dankjewel voor de waardevolle informatie en de moeite die je genomen hebt om dit uit te zoeken.

Aan diabetes had ik zelf ook al gedacht maar bij het laatste bloedonderzoek bleek dat hier geen sprake van was. Maar ik kan hier toch nog eens op laten prikken omdat het al een half jaar geleden is. En mijn vitamine B 12 is uitzonderlijk hoog. [B]418[/B] Zeker voor een vegetariër.

De oorzaak kan natuurlijk ook de warmte zijn of iets anders.
Ik houd het in de gaten.

:bedankt:
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Ik heb zojuist bij de apotheek een pakje psyliumvezels verpakt in sachets gehaald. Op aanraden van mijn dochter die dit al jaren gebruikt. Ze zei dat Movicolon te chemisch is en dat psylliumvezels puur uit natuurlijke vezels bestaat. Klopt dat?

Ik heb de bijsluiter van de Movicolon en de mogelijke bijwerkingen eens goed doorgelezen. Ik schrok wel van een paar dingetjes.
Ik heb erg veel last van jeukende uitslag en dat zou best eens van de Movicolon kunnen komen.

Zou ik gewoon kunnen overstappen?
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mij kun je probleemloos overstappen. Je kunt tenslotte psylliumvezels bij elke drogist en apotheek vrij verkrijgen.

Ik gebruikte al heel erg lang psylliumvezels op doktersassistente toen ik bij de apotheek plotseling Movicolon kreeg.

Ik was daar niet blij mee want de psylliumvezels bevielen mij juist zo goed. Het "moest" helaas van de zorgverzekeraar volgens de apotheek.

Ik heb maar één doosje meegenomen naar huis want ik wilde niet eigenwijs zijn en het dan toch maar eerst even een maandje uitproberen.

De werking was vrijwel het zelfde maar ik had wel last van veel meer krampen in de darmen en dat voelt niet echt erg fijn.

Toen ik dat ging melden bij de apotheek kreeg ik toch weer psylliumvezels gelukkig. Er is nu een speciale aantekening gemaakt dat ik de vezels mag blijven gebruiken en geen Movicolon meer hoeft te gebruiken.

Als ik jou was zou ik het via de voorschrijvend arts "spelen". Die kan je een recept geven voor de vezels zodat je het kunt uitproberen en als hrt bevalt zul je ze vast gewoon mogen blijven gebruiken. Altijd beter dan zelf steeds moeten kopen toch ;)
Antoinette

Knilllis

Bericht door Antoinette »

Knilllis

Dankjewel voor je duidelijke antwoord Knillis. Ik heb mijn HA gebeld en hij zei dat zijn computer geen interactie aangaf;, m.a.w. ik hoefde me geen zorgen te maken over de mogelijke bijwerkingen die op de bijsluiter staan, dit i.v.m. mijn hartfalen en de huiduitslag.

Aangezien ik last heb van gevoelsstoornissen over mijn hele huid is het moeilijk in te schatten, zei hij, waar wat vandaan komt. Van de MS of van de Movicolon. Ik zou nog even doorgaan met de Movicolon omdat mijn lichaam hier nu aan begint te wennen en niet afwisselend Movicolon en psylliumvezels door elkaar gaan innemen, zei hij.

Dus, ik zie het nog even aan.
(p.s. Antoinette, de eeuwige 'uitpluizer'. :haha: Leer ik het dan nooit af?)
gvvianen

Weinig bewegen.....help de binnenboel zit op slot!

Bericht door gvvianen »

Weinig bewegen.....help de binnenboel zit op slot!

Waarschijnlijk/hopelijk gaat het alweer beter met de binnenboel, letterlijk en figuurlijk is het behoorlijk shit als het daar tegenzit. Zelf ben ik ook al jaren aan het kwakkelen met dit probleem, had het meeste baat bij elke dag een dragee van Bloem darmflora en een glas chiazaadjes op water in de ochtend.

Maar toen het knopje om ging na allerlei verhalen over voeding ben ik overgegaan op vers, geen kant-en-klaar pakjes meer. En dat heeft enorm veel goed gedaan.

Nu ben ik dan ook eindelijk de Kefir tegengekomen en daarmee begonnen. Of dat helpt weet ik niet, het ging tenslotte al goed, maar het is in ieder geval prima voor de darmen en voor het velletje! Ik heb overigens Kefir genoeg om te delen.

Geertje
MiSsty

Hoe lossen jullie dit op?

Bericht door MiSsty »

Hoe lossen jullie dit op?

Hoe lossen jullie dit op?

Ben nu al 2 en halve maand in het revalidatiecentrum.

Maar nu lukt het me niet meer om thuis naar het toilet te gaan.

De kracht in mijn benen is niet meer genoeg.

Staan en lopen geeft geen problemen maar op toilet gaan zitten en weer opstaan wel.
Suzan

Bericht door Suzan »

Beugel(s) aan de muur doen wonderen.
Zijn te koop bij elke doe het zelf zaak en niet al te duur.

Bovendien worden ze meestal wel vergoed door WMO bij een ms indicatie. Maar dan moet je natuurlijk wel de tijd hebben om op zo'n beslissing te wachten.
DaPowerrr

Bericht door DaPowerrr »

Juist omdat ze bij een doehetzelf zaak te koop zijn worden ze vaak niet meer vergoed.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp