Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slapeloosheid door Prednison ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marteg51 † 31-07-2017

Slapeloosheid door Prednison ?

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Beste forumleden,

Sinds mijn driedaagse Prednison kuur eind januari slaap ik nauwelijks. Soms hele nachten wakker, af en toe een uurtje en dan is het weer raak.

Dokter geweest en heb temazepam gehad. Dit werkt soms wel en soms niet (kan dan hooguit 5 uurtjes slapen).

Wie heeft hier ervaring mee en mag ik aannemen dat dit door de kuur wordt veroorzaakt ? Heb altijd prima kunnen slapen......maar ervaar nu een ernstig verstoord slaappatroon. Zal dit verdwijnen zodra de pred is uitgewerkt na ong. 3 maanden ?

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips om beter te kunnen slapen.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi,

ik lees dat je eind januari niet alleen de predkuur, maar ook de diagnose MS hebt gekregen.

Mijn eerste gedachte is dat je je misschien best veel zorgen maakt, en daardoor beroerd slaapt.

Of je nou onrustig bent door de prednison of door zorgen, ontspanningsoefeningen of iets mindfulness-achtigs kan in beide gevallen je lichaam en geest wat rust geven. Ik heb in de periode rond m'n diagnose een paar verschillende dingen gedaan, en gebruik die vaardigheden zo nodig. Het is geen tovermiddel, maar wél een kunstje waar je in de loop van je leven steeds profijt van kunt hebben.

Er is bijvoorbeeld een mindfulness-app [url]http://www.mindfulnessapp.nl/[/url], je kunt ook es met je huisarts overleggen of hij/zij tips heeft op dat gebied.

Ik heb destijds autogene training gedaan op voorstel van m'n huisarts, en later als een soort herhaling nog wel es met een psychosomatisch fysiotherapeut gewerkt.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb geen ervaring met prednison, maar heb wel vaker gehoord/gelezen dat de ene er heel hyper van wordt (en slecht slaapt in de periode daarna) en de ander er juist lusteloos van wordt. Het zou dus goed kunnen.

Maar wat Sara zegt zou ook goed kunnen. Er komt veel op je af na zo'n diagnose en dat kan goed invloed hebben op je slaappatroon.

Ik zou het de tijd geven en zo nodig inderdaad wat hulp proberen te pakken dmv een rustgevend middeltje, of ontspannende oefeningen. Grote kans dat het na verloop van tijd weer wordt zoals je gewend bent.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tijdens een 3-daagse kuur slik ik ook echt 3 nachten een pammetje om enigszins te kunnen slapen. Daarna probeer ik het op eigen kracht weer op te pakken, maar dat kan inderdaad wel even duren. (Geen 3 maanden hoor, bij mij!)

Probeer in elk geval gewoon in bed te blijven, ook al doe je geen oog dicht. Zelf heb ik altijd tal van andere bijwerkingen (enorme spierpijnen overal), waardoor in bed liggen al zeer doet.

Prednison is voor mij een garantie voor een week of 3 ellende en slapeloze nachten, daarom zal ik er ook niet snel meer voor kiezen. Ik heb nu 4 kuren gehad.
belladonna

Bericht door belladonna »

Slapeloze nachten, Pffff .
Ik ken ze me ook goed herinneren van toen ik net de diagnose gekregen heb.

Er vliegen zoveel gedachten door je heen.
Wat mij goed hielp was mijn gedachten op te schrijven in een dagboekje.
Op papier is uit je hoofd.
Sluit wel altijd opbeurend af, erg belangrijk om tot rust te komen.
Heel bijzonder om later terug te lezen.

Ook wil ik je aanraden om even te gaan plassen en tegen jezelf te zeggen/ denken nu ga ik weer lekker naar mijn warme bed, heerlijk.
Maak van de frustratie juist weer iets positiefs.

Veel succes..
Marteg51 † 31-07-2017

Slapeloze nachten..

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Slapeloze nachten..

Oh Belladonna,

Dat vind ik een goeie tip. Alles ff van me afschrijven. Ja als je thuis geen klankbord hebt (woon alleen) dan blijven die gedachten maar malen....

Fijn dat het zeer herkenbaar is !
Draakje

Bericht door Draakje »

Laatste 3 daagse kuur is al weer van augustus 2015 en ik had alleen de eerste nacht een draak (jaja) van een nacht. Niet kunnen slapen, rusteloos, zeer kort lontje etc.

Volgens mijn verpleegkundige kan dat bij de bijwerkingen horen.

Hoop voor je dat het snel rustiger wordt voor je.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik heb het ook van mijn predkuren. Krijg altijd 5 dagen lang 1000 mg per dag en begin er de 1ste dagen van te stuiteren. Lijkt wel speed ofzo. Energie voor 10. Na 2 a 3 dagen ben ik uitgeblust en super moe. Desondanks slaap ik dan nauwelijks. Mijn slaappatroon is dan totaal ontregeld. Ben nu inmiddels ruim 3 maanden verder maar ik wordt nog steeds in de nacht wakker. Dan kijk ik 3 uurtjes tv en voel me daarna weer moe genoeg om te slapen. Soms probeer ik deze uren in te halen overdag als dat lukt.
Sinds alle kuren kort achter elkaar merk ik dat ik ontregeld ben. Maar nu is het wel al wat beter en gelukkig niet de hele nacht meer wakker...
Marteg51 † 31-07-2017

Predkuren en slapeloosheid

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Predkuren en slapeloosheid

[QUOTE=Köln1985;1077347]Ik heb het ook van mijn predkuren.
Sinds alle kuren kort achter elkaar merk ik dat ik ontregeld ben. Maar nu is het wel al wat beter en gelukkig niet de hele nacht meer wakker...[/QUOTE]

Hallo Koln dat klopt dus inderdaad. Maar heb jij regelmatig zoveel shubs dat er weer een predkuur tegenaan gaat ? Ik had altijd begrepen dat artsen er niet zo happig op zijn om de ene kuur na de andere erin te gooien.....kan mij voorstellen dat je dan continue wakker ligt. Trouwens, na bijna 7 weken heb ik eindelijk weer eens goed geslapen. Hopelijk komt dit voor jou ook gauw weer in zicht ! Weet hoe geradbraakt je je kan voelen. Sterkte met de slapeloosheid !
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik woon in Duitsland en dat gaat hier toch wel allemaal heel anders. Ze starten met 3 dagen een kuur zolang je op dag 3 nog totaal geen verbetering voelt gaan ze door tot aan de max van 5 dagen 1000 mg methylprednisolon.
Bij mij werkt een kuur niet, althans de schub wordt niet afgeremd en gaat 8 weken door. Of die restschade beperkt bestaan discussies over. Mijn schubs die niet behandeld zijn met predkuur heb ik allemaal restschade aan over gehouden terwijl de schubs waarbij ik wel een infuus voor heb gehad volledig hersteld zijn.

Ik heb PRMS dus en aanvallen en tussen de schubs ben ik progressief en heb ik dus achteruitgang ( het beste van beide ahummm).
Het is een zeldzame vorm van ms en bij mij behoorlijk agressief. Heb afgelopen jaar afgesloten met 6 schubs ieder 8 weken lang en heel wat functies die verloren zijn.
Echter de laatste keer in het ziekenhuis beland met een spoedopname doordat ik eindigde met maagzweren, schimmelinfectie in de slokdarm, verkleinde nieren en cystes in de galblaas en blaas van alle predkuren.
Valt dus absoluut niet aan te raden. Denk als je het niet vaak nodig hebt het zeker het proberen waard is maar indien bij veel gebruik zijn er dus heel wat meer dingen waarmee je kan eindigen behalve dan botafbraak alleen...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp