Bijwerkingen tecfiera

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gebruikersavatar
Alderliesten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 11:02
Locatie: Rotterdam

Bijwerkingen tecfiera

Bericht door Alderliesten »

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier dus ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik zit wel met een 'dilemma' waar ik het antwoord maar niet op kan vinden! Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik slik sinds juli Tecfidera. Ik heb eerder nooit medicatie geslikt, ik weet namelijk pas sinds juni 2016 dat ik MS heb. Toen was ik nog maar 19. Ik heb dus geen ervaring met andere medicijnen en bijwerkingen.

Nu is de situatie dat ik in het begin voornamelijk last had van flushing (rood, hoge temperatuur, rode vlekken op armen/benen/hals, prikkelende en jeukende huid, gevoel alsof ik heel erg verbrand was door de zon etc.)
Ik had eerst ook maagklachten, maar die zijn opgelost nu ik maagbeschermers slik.
De bijwerkingen werden wel minder, maar ik bleef wel flushen. Ik heb toen het medicijn acetylsalicylzuur gekregen. Pas na 3 maanden gebruik was het flushen helemaal weg. Ik had vanaf december eigenlijk geen last van bijwerkingen meer.

Het gekke is dat sinds begin Februari de bijwerkingen weer terug zijn. Ik kan geen verandering vinden in mijn eet- en of leefpatroon die dit zouden kunnen verklaren. Ik heb wel een griepje gehad in januari / februari. Ik heb ook een tijd op advies van mijn neuroloog aspirine slikken erbij (500 mg) om de nieuwe flushes te onderdrukken.

Heeft iemand advies voor mij?
Ik eet al een boterham met pindakaas bij mijn yoghurt met muesli in de ochtend.
Gisteren las ik de tip over je medicijnen met melk innemen, dus dat ga ik vanaf vandaag ook doen. Ik las ook iets over massage olie maar die snapte ik nog niet helemaal, hoe dat kan helpen tegen flushes?

Maar kan iemand mij verder op weg helpen of nog adviezen geven?
Ik wil heel graag weer van de flushes af! Ik hoop dat het duidelijk is… Het is nog erg nieuw allemaal!
mischa
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2004, 22:00
Locatie: omgeving Den Haag

Bericht door mischa »

En het vervelende van die flushes is ook dat ze erger worden als je je er druk over maakt...

Bij mij helpt de acetylsalicylzuur wel goed. Als ik er een tijdje pauze van neem wordt ik weer elke dag zo rood als een kreeft.

Ik weet niet goed hoe dat met die olie zit, maar een minder droge huid helpt een beetje. En olie is aardig vettig. Dus misschien is dat het.
Gebruikersavatar
Alderliesten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 11:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Alderliesten »

[QUOTE=mischa;1077334]En het vervelende van die flushes is ook dat ze erger worden als je je er druk over maakt...

Bij mij helpt de acetylsalicylzuur wel goed. Als ik er een tijdje pauze van neem wordt ik weer elke dag zo rood als een kreeft.

Ik weet niet goed hoe dat met die olie zit, maar een minder droge huid helpt een beetje. En olie is aardig vettig. Dus misschien is dat het.[/QUOTE]

Bedankt voor je reactie!
Ik wist niet dat ze daardoor erger konden worden, maar dat verklaart het ook wel een beetje! Want in het weekend als ik veel afleiding heb lijken ze ook veel minder heftig te zijn..

Heb je nog tips qua voeding dat kan helpen?
belladonna
Berichten: 611
Lid geworden op: 08 apr 2015, 19:06

Bericht door belladonna »

In de winter is je huid inderdaad droger, komt ook door de verwarming.
Zorg dat de waterbakjes van de radiator gevuld zijn.

En iedere ochtend een druppel massage olie op je gezicht en hals smeren, zelf gebruik ik die van nivea zonder parfum.
En geregeld je armen en handen in smeren.
Het branderige gevoel verdwijnt direct. 😀

Het werkt ook perfect tegen een verbrande huid door de zon.
Iedere avond voor het slapen gaan je insmeren en
dan wordt je mooi bruin..
Gebruikersavatar
Alderliesten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 11:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Alderliesten »

[QUOTE=belladonna;1077342]In de winter is je huid inderdaad droger, komt ook door de verwarming.
Zorg dat de waterbakjes van de radiator gevuld zijn.

En iedere ochtend een druppel massage olie op je gezicht en hals smeren, zelf gebruik ik die van nivea zonder parfum.
En geregeld je armen en handen in smeren.
Het branderige gevoel verdwijnt direct. 😀

Het werkt ook perfect tegen een verbrande huid door de zon.
Iedere avond voor het slapen gaan je insmeren en
dan wordt je mooi bruin..[/QUOTE]

Zorgt een niet-droge huid er ook voor dat een flush niet meer komt? Werkt het preventief of meer tegen de pijn op het moment dat je een flush hebt? 🙈
mischa
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2004, 22:00
Locatie: omgeving Den Haag

Bericht door mischa »

[QUOTE=Alderliesten;1077336]Heb je nog tips qua voeding dat kan helpen?[/QUOTE]

Niet echt, ik neem de tecfidera na de maaltijd met wat yoghurt. Dus altijd op een redelijk gevulde maag. Verder probeer ik nooit een lege maag te hebben, dan gaat het wel beter.
Gebruikersavatar
Marteg51 † 31-07-2017
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:18
Locatie: Leiden

Bijwerkingen Tecfidera

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Bijwerkingen Tecfidera

Ben nu met de 3e week bezig (2 × 120mg).
Tot nu toe geen bijwerkingen gespot.

Eet 's morgens 1 boterham (niet altijd met pindakaas) maar wel regelmatig volvette kwark. Dus yoghurt is wellicht niet vet genoeg, dat zou je kunnen proberen te vervangen door kwark.


Succes ermee !
Gebruikersavatar
Dark Knight
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:34

Bericht door Dark Knight »

Ik nam de tecfidera altijd in de ochtend na het ontbijt. Ik had soortgelijke klachten die jij beschrijft. Met name de maagklachten.
Ik neem nu de tecfidera na de lunch en na het avondeten. Op de een of andere manier valt de tecfidera bij mij in de ochtend nooit echt lekker. Nu ik het in de middag neem heb ik hier een stuk minder last van. In de avond heb ik af en toe en flush maar dat is 'even' doorbijten.
Ik zou idd kwark of roggebrood aanraden om te proberen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp