Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spastische tenen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
dribbel77

Spastische tenen?

Bericht door dribbel77 »

Vanavond zat ik op de bank en ineens schoot er een spasme bij mijn tenen in. Het is precies op de plek waar je tenen beginnen vanaf de voet. Het deed echt ongelofelijk veel pijn. Zowel aan de boven kant als aan de onderkant.

Dit was voor mij de aller eerste keer dat dit gebeurde en vond het best eng om mee te maken. Ik krijg weleens kramp, maar dat doet niet zo'n pijn als dit.

Mijn vriend heeft toen geprobeerd het weg te strekken zoals bij kramp, maar dat werkte dus niet, het ging alleen maar meer pijn doen.

Eigenlijk durf ik nu ook niet goed te gaan slapen, omdat ik bang ben dat het er vanacht weer in schiet.

Mijn vraag aan jullie (voor het herkend): hoe gaan jullie hiermee om, en wat doen jullie om het weg te krijgen?
Ik heb hier nog geen medicijnen voor, maar zou ze kunnen aanvragen bij de neuro. Heeft iemand ervaring met de medicijnen hiertegen?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik had ook regelmatig zeer pijnlijke kramp in mijn tenen (alleen de twee tenen direct naast de kleine teen). Meestal links, maar soms ook rechts. Meestal in de nacht maar soms ook overdag.

Ik gebruik daarvoor Baclofen en daarmee is het vrijwel verdwenen.

Héél soms gaat het nog wel eens fout. De laatste keer stond één van de teentjes helemaal scheef over de andere tenen heen. Erg pijnlijk.

Maar Baclofen (3 x 10 mg per dag), 's avond in combinatie met Rivotril helpt me dus van de meeste klachten af.

Sterkte want pijnlijk is het zeker.
dientje

Bericht door dientje »

ik heb nu sinds kort nihibin, dat kun je zonder recept krijgen bij de apotheek.
dat helpt tegen krampen en spasmes.

ik neem er een voor het slapen voor de nacht.

en dat helpt wel, alleen durf ik nog niet meer te nemen.
want s,ochtends is het weer uitgewerkt.

ik heb er geen bijwerkingen van, niks.

als je last hebt van kramp, kun je er een nemen, en dan gaat het vrij snel weg.
maar je mag er niet meer dan 3 op een dag.

ik moet het overdag ook een keer uitproberen.

ja, giechel, was dat, die wees me erop, bij haar helpt het ook heel goed.
Blom

Bericht door Blom »

Eind vorig jaar werd ik een aantal weken elke ochtend wakker met een scherpe pijnlijke kramp in mijn tenen (linker voet) zodra ik mijn voet/been bewoog.
Nadat ik een pred kuur heb gehad (voor veel andere klachten), merkte ik dat het nu heel lichtjes blijft en 's ochtends vaak niet doorzet.

Wel heb ik die scherpe pijnlijke kramp in de tenen bijna dagelijks, maar heel even, en een paar keer per dag, dit is al jaren zo. Een kleine halve minuut en dan is het meestal wel weer weg.
Na de tijd of soms 's ochtends merk ik een soort beurs gevoel op de plaats waar de kramp zat.

Ik trek dan wel mijn tenen naar me toe of ga ze naar me toe buigen al staande of met handen, help de kramp doen stoppen. Tijdens mijn medisch fitness krijg ik ook bij bepaalde oefeningen kramp in vaak linker, heel soms rechter tenen.
Almond

Bericht door Almond »

Heb het een periode heel veel gehad. Altijd linker voet en de twee tenen naast de kleine teen. Die gingen dan spontaan omhoog staan.

Soms leek het aan de schoenen te liggen. Ik schopte ze dan meteen uit.
Maar ik heb het ook 's nachts, alleen dan de hele voet en ook rechts.
Soms houdt het een hele tijd aan.

Het is geen kramp, want je kunt het er niet uit rekken. Ik houd de voet dan maar stevig vast, dat helpt een beetje, maar als ik hem dan weer los laat schiet het er weer in.

Gebruik voor de nacht Sirdalud. Heb er dan weinig last van.
Giechel

Bericht door Giechel »

ja klopt ik neem ook Inhibin bij spasme.
bij mij werkt het toppie en snel.
poeky

Bericht door poeky »

Ik vind het wel typisch.
Ben nog niet zo lang bekend met alles wat misschien bij ms komt kijken.
Mijn diagnose is cis ms.

Maar ik voer kramp in de zoek optie in en kom dit tegen.
Ik ging zoeken omdat ik vandaag weer die nare kramp in mijn tenen kreeg..
En ik kreeg exact te lezen wat ik voel.

Zoals ik al in meerdere topics beschreef, ik link toch niet alles aan ms?
Dit zijn dan ook dingen die ik niet aan mijn neuroloog door heb gegeven.

Wel heb ik vorige week tijdens een telefonisch consult een paar dingen genoemd, en nu moet ik morgen weer op de poli komen.
En waarom weet ik eigenlijk niet.

Maar we zullen het wel horen morgen.
sabine-vl

Bericht door sabine-vl »

nee maar het is wel handig om dit soort dingen op te schrijven en aan de neuroloog te geven/vertellen.

Hij is de aangewezen persoon om dit soort dingen wel of niet aan de ms te linken en kan hij verder mee komen
dribbel77

Bericht door dribbel77 »

Ik had toen met de ms-verpleegkundige gemaild en die vond het typisch ms. Vooral op de plek die ik beschreef.

Sinds een paar weken krijg ik ook spasme in mijn andere voet en dan vanuit mijn voetzool. Dat doet ook ongelofelijk veel pijn. En als ik pech heb zelfs 2 voeten tegelijk. Meestal is dat 's nachts als ik iets te ver strek...
poeky

Bericht door poeky »

Ik heb het vandaag besproken met de neuroloog .
En met de rest van mijn symptomen morgen weer beginnen met een pred-kuur:(

Het zij zo
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp