Hersenbank

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
raimonnea

Re: Hersenbank

Bericht door raimonnea »

[mention]Klick[/mention] sta je wel ingeschreven bij de hersenbank of niet?
Vegetariër🍏 Empathie dieren/natuur💑 Anti-Specism🐮 Autarkie🌞 Besef het Geweten💡
www.paardenkamp.nl www.pleegzorg.nl www.ikzoekbaas.nl www.proefdiervrij.nl
Klick

Bericht door Klick »

[mention]raimonnea[/mention] jazeker! ik ben hersendonor (en ben daardoor uitgeschreven als algemene donor...)
raimonnea

Bericht door raimonnea »

[mention]Klick[/mention] denk je als ik me zou aanmelden voor de hersenbank dat daarmee minder proefdieren worden gebruikt? Heb je daar informatie over? Dus liever op mijn 'levenloze' hersenen experimenteren dan op een levende dier.

Knap van je dat je beseft welke keuzes belangrijker voor je zijn i.v.m. genezing voor ziekte vinden en dus uitschrijven voor die andere register.

Zelf ben ik niet een orgaandonor wegens slechte genen en wil niet dat een donor 'besmet' wordt met mijn MS en god mag weten welke mankementen mijn lichaam nog meer heeft. Beter voorkomen dan genezen.
Vegetariër🍏 Empathie dieren/natuur💑 Anti-Specism🐮 Autarkie🌞 Besef het Geweten💡
www.paardenkamp.nl www.pleegzorg.nl www.ikzoekbaas.nl www.proefdiervrij.nl
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mij worden hersenen (en eventueel de ruggengraat) die gedoneerd worden na overlijden aan de hersenbank van mensen die MS hadden alleen gebruikt voor hersenonderzoek.

Dat staat dus los van dierproeven op levende dieren.
Afbeelding
Billy

Bericht door Billy »

Ik ben ook geregistreerd bij de Hersenbank, maar ook als donor.

Jaren geleden kreeg ik een brief van de Hersenbank, ze hebben zoveel donoren dat ze mij misschien niet eens willen bij overlijden ;).

Gewoon donor hoor je ook veel verschillen over, of het wel of niet kan met MS.

Ik heb mij geregistreerd. Ze hebben de toestemmingen en dan zien ze maar wat ze doen als ik overleden ben.
Afbeelding
Klick

Bericht door Klick »

de reden dat ik dit bericht weer ff up deed was een item op tv dat de hersenbank vraagt om donoren. zowel gezonde als zieke.

de hersenbank NL staat wereldwijd bekend en wordt wereldwijd gebruikt door wetenschappers. dit komt doordat hier de tijd dat een donor in een zh kan zijn heel kort is, 24/7 staat er een team paraat om de hersenen zo vers mogelijk te prepareren. als het niet vers is, hebben ze er niks meer aan.

proefdieren hebben hier niks mee te maken, het is ander type onderzoek.
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien even ter verduidelijking:
Als hersendonor moet het lichaam na overlijden binnen 8 uur in Amsterdam zijn om de hersenen rugengraat) uit te nemen.

Daarna gaat het lichaam terug naar de plaats waar verzorging en opbaring kan plaatsvinden.
Afbeelding
MSweb
Contacteer:

Bericht door MSweb »

Toevallig zojuist een bericht op MSweb over orgaan- en weefseldonatie aangevuld met informatie over donatie na euthanasie: https://www.msweb.nl/actueel/nieuws/ms- ... andonatie/

Onderaan dit bericht ook een link naar een interview met prof Swaab, oprichter van de Hersenbank. Mooi interview en geeft ook vast wat antwoorden op vragen.
https://www.msweb.nl/meer-over-ms/weten ... s-donoren/
Met vriendelijke groet,
Redactie MSweb

Afbeelding
Qanuk00
Contacteer:

Bericht door Qanuk00 »

Hoi,

Je kunt je via de NHB registreren voor hersendonatie, dit gaat niet via de reguliere donorregistratie.

Voor meer informatie: https://www.hersenbank.nl/hersendonatie/registreren/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp