Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

benen uit bed

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
cees

benen uit bed

Bericht door cees »

Hallo allemaal,

Misschien dat iemand mij een tip kan geven. Ben elke morgen bevreesd dat ik mijn bed niet meer zelfstandig uit kan komen.
Ben door de stijfheid bijna niet meer in staat om mijn benen s'morgens een halve meter naar rechts te schuiven zodat deze over de rand naast het bed naar beneden vallen.

Als oplossing dacht ik bv. aan een aan het plafond bevestigde grijper die met een afstandsbediening de voeten een beetje verplaatsen of een blokje aan het bedeinde die de voeten een stukje naar rechts duwen.

Herkent iemand dit probleem?

cees
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik heb hier ook enorm last van.

Wat ik doe is om mijn buik draaien en dan opdrukken zodat ik mijn benen onder mij gevouwen heb. Zo rek ik de stijfheid eruit. Daarna benen over bedrand en je zit.
belladonna

Bericht door belladonna »

Mocht je een bed hebben waarbij je rug omhoog kan.
Dan zou je die eerst helemaal omhoog kunnen doen.
Dan heb je die hobbel niet meer te nemen
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Je kunt bij thuiszorgorganisaties een zgn papagaai lenen. Daar kan je je aan optrekken.

Ik heb sinds kort een electrisch verstelbaar bed, zalig. Maar een stuk duurder.
Klick

Bericht door Klick »

Iemand zei me laatst een sta-op-paal
Iets waar haar man heel blij mee is.. heb het zelf nog niet nodig maar die tip wel onthouden ;)
Janine

Bericht door Janine »

Die paal heet een pakpaal. Ik heb hetzelfde probleem en met die pakpaal kan ik nu een stuk makkelijker in en uit bed komen. Bij mij is het geregeld via de ergotherapeute.
Rutje

Benen uit bed

Bericht door Rutje »

Benen uit bed

Werkt heel goed zo'n pakpaal. Ik kan niet meer zonder. Via ergotherapeut aangevraagd. En had hem heel snel.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Wanneer je een satijnen laken in de lengte vouwt en hem zo gebruikt als steeklaken en dan ook een satijnen broek draagt, kan je je heel makkelijk op je zij draaien

Als je je op je zij draait kan je makkelijker je benen optrekken en iets laten ontspannen en er uit draaien of duwen.

Mijn ervaring met een papagaai/paal is dat het niet werkt bij strekspasme, omdat de stijfheid vaak vanuit je heup al begint, kom je nog niet makkelijk omhoog, ook niet met rug omhoog zetten
dientje

Bericht door dientje »

misschien heb ik nog een tip.
een antislip mat gebruiken voor de benen.
kun je een beetje afzetten als dat lukt,.

ik zet mijn bed altijd in het midden wat hoger.
zo,n verstelbare bodem heb ik.

ikzelf wordt geholpen door mijn man , die haalt me eruit.
anders kom ik er niet uit, die fase ben ik nu voorbij.

daarvoor ook vele dingen geprobeerd.
maar misschien lukt het je met een antislib mat, en een glij zeil.
wat loesepoes zegt klopt , als je in een trekspasme zit kun je moeilijk/niet je benen buigen.

ontspannen proberen, en met behulp van de antislib mat en glij zeil lukt het misschien beter.
Carl

Bericht door Carl »

Cees,
Helaas ook ervaring met stijfheid. Het lijkt mij wel een goed idee om zoiets als een robotarm naast mijn bed te zetten. Het zal technisch wel mogelijk zijn.
Voor nu: gooi ik er een baclofen in zodra ik wakker word. Na een half uur til ik m'n pyjama broek op en sta 'een soort van' op.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp