Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ernstige, extreme vermoeidheid

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mario

Ernstige, extreme vermoeidheid

Bericht door Mario »

Hallo,


Ik weet dat deze topic regelmatig terugkomt.


Toch is het naar mijn gevoel nooit wennen.... Het is al bij al

aangenaam weer buiten, maar ik voel me zo verschrikkelijk

moe :-( Ik heb daarnet eindelijk een bad genomen en me

aangekleed. Het duurt allemaal zo lang.... Ik heb een af-

spraak bij de dokter om 18U30, maar voel me uitgeput...


Ik heb al jaren last van moeheid, maar zoals ik me nu voel,

ik hoop dat dit terug beter word, want dit zie ik echt niet zitten.


Herkennen jullie dit ? Wat doen jullie bij deze extreme ver-

moeidheid ?


Groet, Mario.
AmiraMS

Bericht door AmiraMS »

Hallo Mario,

Heeft het niet te maken met een lage vitamine D te kort. Ik merk wanneer het erg warm buiten is dt ik ook last heb van vermoeidheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mario

Bericht door Mario »

Hallo AmiraMS,



Ik laat om de 2 maanden m'n bloedwaarden controleren en

die waren in orde.... Ik denk dat het gewoon de ms is....

Ik zit al 23 jaar "in het vak" en heb al die tijd last van die

vermoeidheid gehad, maar dit jaar voelt het moeilijk.... de

vermoeidheid is echt wel lastig, ondraaglijk, vandaar mijn

vraag.
vicsa

Bericht door vicsa »

Ik heb erg veel baat bij het slikken van Q10, te verkrijgen bij het kruidvat, 2x daags 200mg in combinatie met 1 capsule visolie.
De vermoeidheid is niet helemaal weg, maar als ik stop met het slikken hiervan (meerdere malen geprobeerd) dan voel ik me net als jij je nu voelt (denk ik) en dat is inderdaad haast niet te doen.
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik heb er ook veel last van sinds de warmte.
Je lijkt wel een soort te verlammen, gelukkig niet letterlijk

Leg een cold pack omwikkeld in een theedoek in je nek, zodat je lichaamstemperatuur wat daalt
Emile D

vermoeidheid

Bericht door Emile D »

vermoeidheid

Hoi Mario,

Wat vervelend is dit hé, ik begrijp je volkomen en heb hier ook last van sinds mijn laatste aanval in feb. dit jaar.

Ik heb veel hulp van de ergotherapeut.

Door het punten systeem probeer ik daar iedere dag mee door te komen.

Wat ik zelf had was het gevoel dat iedereen dacht dat ik me aanstelde.

Zowel de neuroloog en mijn vrouw hebben mij duidelijk gemaakt dat dit door de MS komt en dat ik me er bij moet neerleggen.

In 2016 had ik een aanval en ben toen door gegaan ondanks de vermoeidheid, volgens de Neuroloog was de laatste aanval mogelijk uitgelokt door de oververmoeidheid die zich had opgebouwd.

Hij vertelde dat als ik weer de vermoeidheid zou gaan negeren ik waarschijnlijk binnen een paar weken weer opgenomen kon worden.

Aan mij de keus.

Mario sterkte, probeer te luisteren naar je lichaam en rust regelmatig.

let op, rust altijd 1,5 uur. dit is een complete cyclus.
korter of langer is niet verstandig.
Suzan

Bericht door Suzan »

Die volledig onhoudbare verlammende vermoeidheid heb ik gelukkig al vele jaren niet meer gevoeld.
Eigenlijk sinds ik weet dat ik ms heb en noodgedwongen naar m'n lichaam heb leren luisteren en niet maar door en door en door ga... :stom:

Op tijd aan de rem trekken om te voorkomen dat ik totaal uitgeput raak (en dus veel langer nodig heb om te herstellen en het risico op een uitval) werkt goed bij me.

En eigenlijk sinds ik dat besef, heb ik geen noemenswaardige uitvallen meer gehad. :yes:
Wel tijden dat het bepaald niet jofel met me ging, en ik dus wel tegen een schub aan hing. Maar serieuze uitvallen heb ik sindsdien niet meer gehad.

Meestal, als ik dus zo belachelijk vermoeid raak, hang ik dus tegen een schub aan. En die waarschuwing neem ik serieus en ik ga dan wel in "standje drie" om te voorkomen dat het verder uit de hand loopt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp