Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Klein oog, syndroom van Horner

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Molly74

Klein oog, syndroom van Horner

Bericht door Molly74 »

Voor mezelf ben ik wel eens op deze site geweest. Maar ik heb nu een vraag m.b.t. een vriendin. Ze veranderde vandaag haar profielfoto op WhatsApp. Toen viel me extra op wat ik al vaker heb gezien: haar ene oog is kleiner dan het andere.

Dat is op zich niets vreemds natuurlijk, want niemand is symmetrisch. Maar nu had ik de neiging er eens op te googelen. Nu kom ik iets tegen over het syndroom van Horner. Dat uit zich door één klein oog en het andere normaal.

Dit kan diverse oorzaken hebben. Eén van de mogelijke oorzaken is MS. En aangezien zij diverse klachten heeft aan haar bewegingsapparaat, niet allemaal even helder, vond ik het toch wel typisch.

Op dit forum kom ik het via de zoekfunctie niet tegen. Maar wellicht dat mensen het herkennen als een symptoom van hun MS. En kan ik haar op die manier toch nog helpen, want het voelt (net als bij mijn eigen klachten) niet fijn om machteloos toe te zien.

Aanvulling op voorgaande: uiteraard komt dit niet vanuit het niets; ze is bekend in het ziekenhuis, heeft diverse aandoeningen en kampt nog steeds met een deel 'onbekend en niet te duiden'. Ze heeft dus allerlei klachten; aan haar ogen voelt ze niets. Maar ik benoemde het hier dan ook enkel als symptoom. Dus graag reacties of mensen bekend zijn met het syndroom van Horner in relatie tot (hun) MS.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik zou haar eens langs de huisarts sturen als ik jou was, je begint nu met MS als gedachte en dat slaat nergens op vind ik.

Laat de huisarts eens kijken en als hij redenen ziet zal hij haar ongetwijfeld doorsturen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Heeft ze ooit aangegeven dat ze er last van heeft, het haar beperkt, of zich er anderzijds zorgen om maakt?

Zo niet, waarom zou je hier dan over beginnen? :weetniet:
Je praat haar hooguit een complex aan over haar "ongelijke ogen"..... :ogen:
Molly74

Bericht door Molly74 »

Jouw reactie slaat nergens op Dannifan. Want uiteraard heeft ze al een hele voorgeschiedenis. Ik schreef ook al dat ze al bekend is met diverse klachten aan haar bewegingsapparaat. Ze heeft geen last van haar ogen, maar ze heeft dus diverse andere klachten en mogelijk onderliggende aandoeningen waar dat oog een symptoom van zou kunnen zijn.

Ik praat haar ook niets aan Suzan. Ten eerste omdat ik dit niet met haar besproken heb. En ten tweede waardeert zij het dat er altijd meegedacht wordt. Want ze is een beetje ten einde raad over wat haar allemaal mankeert. Ze is geen onbekende in het ziekenhuis; alleen is aan MS nooit gedacht voor zover ik weet.

Bedankt voor deze 'input'. Graag ontvang ik reacties op mijn vraag over het syndroom van Horner bij mensen met MS (zoals ik elders wel op internet lees).
dorotheez

Bericht door dorotheez »

Beste Molly,

ik ben inmiddels zo'n twintig jaar werkzaam als Technisch Oogheelkundig Assistent en ik zou je graag twee dingen willen meegeven.

Ten eerste bestaan er meerdere al dan niet neuro-opthalmologische (vakgebied waarin de neurologie en de oogheelkunde elkaar kruisen) aandoeningen waarbij één oog of één pupil kleiner lijkt/is dan de ander. In het geval va jouw vriendin hoeft het dus geen Horner te zijn.

Ten tweede lag bij géén van de patiënten met een Horner die ik in de afgelopen twintig jaar gezien heb MS ten grondslag aan de Horner maar altijd iets anders.

Ik zeg niet dat je vriendin geen MS heeft maar ik zou haar adviseren eerst eens (via de huisarts) een oogarts te raadplegen om eerst de goede oogheelkundige diagnose te krijgen en dan zal blijken of een consult bij de neuroloog nodig is.

Ik hoop dat jij hier iets aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Dorothee
MS-patiënt met oogheelkundige achtergrond
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik snap ook niet waar Molly74 zich mee bemoeid, haar vriendin zie ik hier niet en over die persoon gaat het tenslotte.

Nu gaat een vriendin vragen wat haar vriendin kan hebben???
Molly74

Bericht door Molly74 »

En waar bbemoei jij je mee Dannifan als je niet kunt antwoorden op mijn vraag? (wie is ermee bekend?)

@Dorotheez: het hoeft inderdaad geen Horner te zijn. Dat begrijp ik ook. Maar ik las elders op diverse plaatsen dat MS erachter zóu kunnen zitten.

Maar nogmaals: Ik vraag of er iemand mee bekend is.
Emile D

Bericht door Emile D »

Hoi Molly74,

je schrijft:

[COLOR="black"]Maar ik las elders op diverse plaatsen dat MS erachter zóu kunnen zitten.[/COLOR]

Ik kan dat nergens vinden?
heb je een link voor me zodat ik het kan nalezen?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kwam dit op Google tegen:

[url]http://www.gezondheid.me/Ziekten-Voorwa ... 92017.html[/url]


Het is maar een beetje hoe je het artikel leest. Het syndroom van Horner kan zeer veel verschillende achterliggende oorzaken hebben (allerlei soorten hersenletsel, cystes, trauma's etc.

Zoals ik het lees zouden MS ontstekingen op bepaalde plekken er voor kunnen zorgen dat iemand tijdelijk of permanent een kleine oog en/of een wat hangend ooglid heeft en dat wordt dan het syndroom van Horner genoemd.

Zelf ben ik het nog nooit ergens tegengekomen, ook niet op dit forum.
Het lijken me dus uitzonderingen. Ik zou dus in dit geval het laten voor wat het is.

Als jouw vriendin er zelf nooit iets over gezegd heeft dan zou ik nu niet zomaar over het syndroom van Horner en/of MS te beginnen.

Misschien is ze wel geboren met één wat kleiner oog?
Molly74

Bericht door Molly74 »

Emile, o.a. de link van Knillis. :)

En inderdaad, het kan verschillende oorzaken hebben, waarvan eentje MS. Daarom ook hier mijn vraag.

Maar verder is er dus niemand bekend mee hier, dus dan laat ik het voor wat het is. Dank Knillis. :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp