Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Copaxone en gele koorts vaccinatie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
SSSS

Copaxone en gele koorts vaccinatie

Bericht door SSSS »

Vraagje,

heeft iemand toevallig Gele koorts vacinatie naast het gebruik van Copaxone gekregen.

Niet duidelijk of het wel of niet kan, de verschillende artsen spreken elkaar tegen. wel of niet nuttig risico vol.

Graag ervaringen indien die er zijn
Leeuwin20

Gele Koorts

Bericht door Leeuwin20 »

Gele Koorts

Met deze vraag heb ik onlangs ook gezeten maar dan m.b.t. Gele Koorts in combinatie met Tysabri. Mijn MS-verpleegkundige en de leverancier van Tysabri konden mij ook niet echt duidelijk antwoordt geven.

Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de GGD. Mij is uiteindelijk gezegd dat je in combinatie met Tysabri niet gevaccineerd mag worden omdat het om een "levend" vaccin gaat.

Maar in mijn geval is het positieve hierin dat ik voor mijn MS periode jaren terug al een Gele Koorts vaccinatie heb gehad. Destijds werd gezegd dat deze vaccinatie 10 jaar bescherming gaf. Dit wordt nu gezien als levenslange bescherming. Die vaccinatie heb ik dus niet meer nodig.

Andere vaccinatie zoals DTP en Hep A was geen probleem in combinatie met Tysabri omdat die geen "levend" vaccin betreffen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Mijn ervaring is dat je geen arts gaat vinden die zowel het fijne weet van copaxone als van vaccinaties.

De GGD arts werd er zenuwachtig van dat ik copaxone spoot, maar volgens de neuro heeft het echt miniem effect op je immuunsysteem en weerbaarheid en ben je nauwelijks verminderd vatbaar.

Gele koorts had ik al, maar wij moesten voor India een buiktyfusvaccinatie. Die wordt ook afgeraden bij een verzwakt immuunsysteem, maar je immuunsysteem wordt dus niet verzwakt door de copa, aldus de neuro.

Nergens last van gehad in ieder geval.

Je zult zelf de knoop moeten doorhakken.

De afweging risico versus impact. De impact is bij besmetting met gele koorts best groot, aangezien je een goede kans hebt om dood te gaan.

Maar de kans dat je het krijgt is heel klein. De mensen die daar wonen zijn meestal ook niet gevaccineerd en jij neemt (denk ik) deet mee en slaapt waarschijnlijk onder klamboes. Dat is al meer anti-mug-maatregelen dan het grootste deel van de bevolking in dat soort landen. Ter illustratie: ik ben tijdens mijn reis door kenia nul keer geprikt en er zaten echt wel muggen. Een beetje opletten en goed smeren scheelt al veel.

Ga je lang naar gele koorts gebied?

Ga je een mooie reis maken?

Succes met de keuze!
SSSS

Bericht door SSSS »

ja ik ga naar gele koorts gebied de Iguazu watervallen3 nachten.

Ik wacht laatste advies af van Erasmus MC maar ik
heb nu besloten dat ik het idd niet neem en daar nieuwe deet koop en me helemaal suf insmeer. Heb in ieder geval een lange broek met gesloten broekspijpen en tshirt met lange mauwen mee, zal wel zweten worden daar is het 31 graden.

de artsen eten niet veel van beide dingen en dan scheelt het ook nog in welke land je de informatie vraagt.
Nessa

Bericht door Nessa »

Wat is volgens de artsen die zeggen dat het niet kan het probleem?

Ik gebruikte destijds avonex en daarbij werd de vaccinatie tegen gele koorts ook afgeraden. Dat kwam omdat er het risico bestond op onvoldoende antistoffen.

Maar met 2 weken in gele koortsgebied wilde ik het risico niet lopen. Ik heb de gele koortsvaccinatie wél gehaald en daarna antistoffen laten bepalen. En die waren goed.

Overigens werd mij destijds als alternatief een profylaxe geboden van (ik meen) gammaglobuline. Misschien kan dat voor jou ook?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=SSSS;1091683]ja ik ga naar gele koorts gebied de Iguazu watervallen3 nachten.

Heb in ieder geval een lange broek met gesloten broekspijpen en tshirt met lange mauwen mee, zal wel zweten worden daar is het 31 graden.

[/QUOTE]

3 nachten is echt heel kort. En in junglegebied heb je minder kans op besmetting dan in de stad. Alhoewel ik denk dat de vaccinatie geen probleem is.

Zorg dat je broek en shirt een lichte kleur zijn. Zwart/donker en rode kleding trekt muggen aan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp