Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koude voeten en hitte-intolerantie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sylvia1

Koude voeten en hitte-intolerantie

Bericht door Sylvia1 »

Veel mensen met MS hebben last van koude voeten en van hitte-intolerantie. Zo ook ik tegenwoordig. Momenteel heb ik zelfs last van ondertemperatuur.

Allemaal dingen die te maken hebben met je lichaamstemperatuur. Nou heb ik begrepen dat die geregeld wordt via je schildklier, de thermostaat van het lichaam.

Hier op het forum heb ik regelmatig berichten over problemen met de schildklier voorbij zien komen. En dan met name het schildklierhormoon dat in je lever wordt omgezet in de actieve vorm.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe waarschijnlijker ik het vind dat dit een probleem is dat bij MS hoort.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zijn jullie gedachten hierover?
Klick

Bericht door Klick »

mijn schildklier is nog nooit echt onderzocht.

wel heb ik altijd snel koude handen en voeten gehad, voordat ik rebif begon te spuiten.
altijd handschoenen aan, al heel snel blauwe nagels en vingers.
ik was altijd de eerste, als het nog niet echt heel koud was.

het is nu zelfs opvallend dat ik warme voeten en handen heb (door de rebif)
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Bedankt voor je reactie, Klick. Fijn dat je geen koude voeten meer hebt door de Rebif.

Ik heb in 2010 ook Rebif gespoten, maar volgens mij veranderde dat niets aan mijn klachten (behalve bijwerkingen).
Anna73

Bericht door Anna73 »

Hai,interressant ja....ik heb al heel lang last van koude voeten.
Slaap met skisokken van oktober tot mei......
Daarvoor heb ik het juist vaak heel erg warm gehad.
Stukje fietsen en het zweet droop van me af.
Ook op vakanties had ik het vaak tè warm.
Sinds 4 jaar doe ik de Wim Hof methode en waarschijnlijk door de koude douche elke dag lijkt het alsof mijn temperatuur zich beter reguleert..
Op vakantie heb ik het niet te warm en in kou word ik niet te koud.(de koude zoek ik dus op)
Bij dat laatste moet ik dan wel heel goed opletten dat ik het niet forceer.
Ik denk dat eea er dus zeker mee te maken heeft en dat je er ook zelf best iets mee kan.(sturen)
Groetjes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Wat houdt de Wim Hof-methode precies in, Anna?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb inderdaad veel last van warmte-intolerantie; bij bovengemiddeld hoge temperaturen (vanaf ongeveer 25C, maar waarbij ook luchtvochtigheid een rol speelt) krijg ik snel meer klachten. Het lijkt alsof de zenuwgeleiding dan ernstig afneemt; ik kan niet meer op mijn benen staan en mijn zicht wordt erg slecht.

Ook heb ik snel last van koude vingers en tenen, en dat lijkt steeds erger te worden. Bij 10C (soms eerder) komen de handschoenen al te voorschijn. Vooral mijn vingers bewegen lukt dan bijna niet meer.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Zijn jouw schildklierwaarden ooit getest, jrs77?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Sylvia1;1089956]Zijn jouw schildklierwaarden ooit getest, jrs77?[/QUOTE]
Nee, niet dat ik weet (misschien is het ooit eens in de overdosis aan onderzoeken uitgevoerd, maar als er iets bijzonders uit was gekomen had ik het wel onthouden)
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb ook beide. Ik slaap zelfs nu met bedsokken (die soms 's nachts uitgaan)
En te lang veel warmte kan ik slecht verdragen.
In de periode dat ik zoekende was naar een diagnose is mijn schildklier wel eens onderzocht. Dat was toen goed. (maar de exacte waardes weet ik niet).
Anna73

Bericht door Anna73 »

Hai de Wim Hof methode is een combinatie van koude-training,specefieke ademhalingsoefeningen en meditatie.
[url]http://www.innerfire.nl[/url]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp