Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Achteruitgang borstkas (ms hug)

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Köln1985

Achteruitgang borstkas (ms hug)

Bericht door Köln1985 »

Ik heb al veel gelezen hier over de achteruitgang in allerlei vormen.
mijn achteruitgang uit zich in toenemende pijn. De pijn in mijn armen en benen gaat niet meer weg. Daar waar het 11 jaar lang alleen in bed aanwezig was is het er nu de hele dag. Mijn gezicht toont dan ook aardig hoe ik me voel. Vermoeid van pijn.

Ik heb nu 7 maanden lang geen schubs meer. Vergeleken met afgelopen jaar 6 schubs van ieder 8 weken. Dat leek een vooruitgang was het niet dat de achteruitgang 10 keer harder aan het werk is en ik mijn schubs terug wens want daarvan was herstel nog een optie.

Nu is er geen herstel, geen verbetering alleen verergering. Ik heb al 2x keer afgelopen jaar een schub gehad de welbekende ms hug. Nu krijg ik de ms hug te pas en te onpas. Het komt en het gaat al maandenlang waardoor ik mij afvraag hoe dit verder zal gaan. Duidelijk dat mijn borstkas, armen en benen het zwaarst getroffen worden.

Maar achteruitgang in je borstkas??? Ik bedoel hoe gaat dat? Wordt dat alsmaar erger?

Vraag mij dan ook af bij de mensen die híer vele klachten hebben of zij dit ook hebben? Dus niet in schubvorm maar echt als in achteruitgang en hoe dit zich verder heeft gevormd?

De pijn wordt alsmaar erger maar pijn in mijn borstkas benauwd me letterlijk en figuurlijk. Want als dat verder blijft doorbroeien want zijn daarvan dan de gevolgen? Vind het ook moeilijk om daar meer over te vinden.
eefeef

Bericht door eefeef »

Ik zit voornamelijk ook met die vervelende pijn in mijn borstkas 😢 Of dit de welbekende MS hug is weet ik niet... Komt en gaat met vlagen.
Leg er nu op aanraden van de revalidatiearts regelmatig ijs op.
belladonna

Bericht door belladonna »

Heeft een fysiotherapeut hier wel eens goed naar gekeken /gevoeld?
Het is ook mogelijk dat je rug en nek gekraakt moeten worden.

Longen en hart luisteren is ook geen overbodige luxe.
Je conditie zal met ms niet optimaal zijn.

Oftewel schuif niet alles op ms, dit kan je soms duur komen te staan.
Veel sterkte
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Longen en hart zijn in orde. De druk komt dan ook niet van die plaats, meer eromheen. Heb het al tijdens 2 schubs gehad 8 weken lang. Het stopte precies als de schub voorbij was samen met bijvoorbeeld uitval van de benen. Dus het is wel herkenbaar...
Fysio ga ik binnenkort heen en wou het zeker gaan bespreken. Wellicht zijn er oefeningen die het kunnen verlichten.

Meestal houdt het aan als ik dan niet rustig ga liggen met rustig liggen en diep in en uit ademen wil het vaak verminderen/wegtrekken. Alsof je de spieren in de borstkas dan traint/beweegt om het te verhelpen.

Eefeef helpt dat ijs bij jou? Lijkt me ook een beetje lastig omdat het zo ijskoud wordt kan nou ook niet bepaald prettig aanvoelen op de plaats. Het is wel hopeloos. Het komt en gaat inderdaad en komt helaas steeds vaker voor. Alsof die spieren steeds slechter worden aangestuurd...
eefeef

Bericht door eefeef »

Hallo,

Ik ging ook reeds langs bij cardioloog, hart is in orde 😀 Super! Maar daarmee is de last niet verdwenen natuurlijk... De letsels in mijn rug zouden voor een groot deel deze pijn veroorzaken. Maar door de pijn ga ik ook helemaal verkeerd ademen, waardoor er nu ook hyperventilatie is ontstaan.

Het beperkt me echt in mijn dagelijkse bezigheden. Het ijs verzacht de pijn wel wat heb ik de indruk, maar ook niet direct natuurlijk. En je hebt ook niet altijd de mogelijkheid er ijs te gaan opleggen.

Bij de fysio ga ik, vanaf morgen, wel een nieuw programma opstarten dat op termijn verlichting zou moeten bieden. Laat ons hopen.

Köln1985, ik hoop dat jij ook ergens een 'oplossing' kunt vinden zodat het wat draaglijker mag worden. Sterkte en succes alvast!
april

Bericht door april »

Hallo,

Momenteel loop ik ook bij de cardioloog om andere ernstige dingen uit te sluiten. Hoogst waarschijnlijk is het bij mij ook de m.s. hug :(

Wel fijn dat er goed naar gekeken wordt. Stel je voor dat het toch wat anders zou zijn. Half september krijg ik de uitslag van de onderzoeken.

Ik vind het een pijnlijk en angstig gebeuren!
eefeef

Bericht door eefeef »

Ja, goed dat ze toch nakijken of er niets anders aan de hand is. Ik duim met je mee!

Maar bon, los van alles en wat het ook mag zijn het is idd een zeer pijnlijk en angstig iets 😔
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Al eens aan Syndroom van Tietze gedacht? Geen idee hoor, maar dat heb ik ook 2x gehad en doet enorm veel pijn op de borst, ook bij ademhalen. De kraakbeenaansluitingen van je ribben zijn dan ontstoken en het kan weken duren.
april

Bericht door april »

Nee het is dus niet het syndroom van Tietze leeuwtje-nl. Dan heb je die klachten inderdaad langdurig. Bij de m.s.hug komt het aanvalsgewijs. Soms heb ik er weken geen last van en dan 6 maal op 1 dag :(
Klick

Bericht door Klick »

oww ik heb de hug nooit echt goed begrepen.. ik bedoel wat het nou precies is.

ik heb zelf ook wel eens een soort van druk /kramp thv mn borsten.. lastig maar meestal niet langdurig. ik heb het al jaren af en toe.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp