Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wanneer op de dag is de vermoeidheid bij jullie het ergst?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Pris

Wanneer op de dag is de vermoeidheid bij jullie het ergst?

Bericht door Pris »

Herkennen jullie een patroon in de dag? Dus momenten waarop de vermoeidheid het ergst is of wanneer zijn jullie juist (ineens) wat fitter? Overvalt die je ook soms ineens?

En vooral; hoe gaan jullie met de vermoeidheid om?

Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik denk dat dit voor iedereen anders zal zijn maar wie ben ik. Ik ga elke middag om een uur of 2-3 even een uurtje liggen en ben dan weer op tot 11-12 uur zonder problemen.
Pris

Bericht door Pris »

Dat klopt Dannifan. Maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie er mee omgaan in het dagelijks leven. Als je merkt dat de moeheid op bepaalde momenten het hevigst is, kun je er misschien rekening mee houden. Al is dat als de vermoeidheid je zomaar overvalt, weer lastiger.

Ik heb mijn "piek" of eigenlijk dip s middags net als jij en s avonds na het eten. Terwijl ik vaak op de tijden dat ik naar bed ga dan weer niet kan slapen.

Als ik rustig de dag opstart, kom ik hem ook wat beter door.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik moet het voornamelijk van de ochtenduren hebben.

Na een goede nachtrust ben ik op z'n best zo tussen 7 en 12. Daarna brokkelt het af en is de energie op.

Na de lunch ga ik zo'n twee uur naar bed zodat ik na 15.00 uur weer een beetje bijgetankt ben en het avondeten kan voorbereiden.

Koken, eten, opruimen en daarna nog eventjes zitten en dan is het echt einde dag.

Niet alleen vanwege een tekort aan energie maar in mijn geval ook omdat ik niet langer rechtop kan zitten vanwege pijnklachten.

Ik ben het beste af als ik in mijn eigen omgeving een min of meer vast schema aanhoud en daarvan niet al te vaak afwijk.

Dat is soms enorm frustrerend want ik zou graag meer willen kunnen maar ik kan me er maar beter een beetje aan houden zodat ik me wat "lekkerder" voel.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

[QUOTE=Knillis;1092846]Ik moet het voornamelijk van de ochtenduren hebben.

Na een goede nachtrust ben ik op z'n best zo tussen 7 en 12. Daarna brokkelt het af en is de energie op.

Na de lunch ga ik zo'n twee uur naar bed zodat ik na 15.00 uur weer een beetje bijgetankt ben en het avondeten kan voorbereiden.

Koken, eten, opruimen en daarna nog eventjes zitten en dan is het echt einde dag.[/QUOTE]

Precies zo.

En dan het liefst uiterlijk 21.00 op bed maar dan omdat mijn lijf het zat is in de rolstoel, wel kan ik op bed dan internetten. lezen of tv kijken tot 23.00 of 24.00 uur.

08.00 uur weer de wekker.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Pris vraagt hoe ik er mee omga? Ja dat is eigenlijk heel simpel, ik moet gewoon gaan liggen als ik langzaam leeg loop, of er nu visite is of wat dan ook boeit me totaal niet. Ik denk alleen aan mijzelf in deze.

Ik merk ook wel dat ik steeds minder dingen ga doen buiten de deur die dan z.g. "moeten"
Ik plan gewoon niets meer van tevoren want ik weet nooit hoe mijn lichaam het doet dat moment.
Als het kan ga ik iets doen en als het niet kan heb ik er ook geen enkele moeite mee het niet te doen.

Het klinkt een beetje aso als ik dit zo schrijf maar IK ben het belangrijkste en wil ik nog een tijdje meegaan moet ik ook alleen aan mijzelf denken en niets meer "moeten"
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik ben bij het opstaan erg moe. Als ik een uurtje uit bed ben, trekt dat weg.

Verder heb ik na de lunch en na het avondeten een energiedip. Ik heb al voedingsaanpassingen gedaan omdat ik een suikerdip vermoedde. Maar dat hielp niet. Waarschijnlijk kost mijn spijsvertering me dus gewoon veel energie.

Tussen 8-12 uur, 14-18 uur en 20-22 uur ben ik het meest fit. Om 22 uur stort ik in en ga dan ook naar bed. Blijf ik toch op, dan lukt het me vaak pas tegen half 1 om in slaap te komen.

Als ik moe ben, probeer ik wel bezig te blijven, maar op een laag pitje. Als ik ga zitten, word ik alleen maar vermoeider.
Emile D

Bericht door Emile D »

Hoi Pris,

Ik heb veel profijt van het punten schema wat ik hanteer.

Alle basis zaken heb ik die energie kosten heb tussen 1 en 3 punten ingedeeld.
niet te veel categorieën maken want dan wordt het een te grote administratie.
Wat energie oplevert -1 punt.

Alles per half uur.

Als je een basis hebt hou de punten aantallen dan vast.

Uiteindelijk is bij het resultaat dat als ik op een verbruik van max 10 punten zit ik het beste resultaat behaal.

v.b. :
bezoek 3 pnt
eten 2 pnt
auto rijden3 pnt

rusten -1

je heb een half uur bezoek gehad 3 pnt
je hebt 15 min gegeten 1 pnt
je hebt een 1 uur auto gereden 6 pnt

totaal 10 pnt. dat betekent dat je moet rusten om de volgende energie punten te kunnen gebruiken.

na een tijdje krijg je een goed dag schema wanneer je moet rusten en wanneer je het beste bezoek kan ontvangen.
Morg

Bericht door Morg »

[QUOTE=Dannifan;1092853]Pris vraagt hoe ik er mee omga? Ja dat is eigenlijk heel simpel, ik moet gewoon gaan liggen als ik langzaam leeg loop, of er nu visite is of wat dan ook boeit me totaal niet. Ik denk alleen aan mijzelf in deze.

Ik merk ook wel dat ik steeds minder dingen ga doen buiten de deur die dan z.g. "moeten"
Ik plan gewoon niets meer van tevoren want ik weet nooit hoe mijn lichaam het doet dat moment.
Als het kan ga ik iets doen en als het niet kan heb ik er ook geen enkele moeite mee het niet te doen.

Het klinkt een beetje aso als ik dit zo schrijf maar IK ben het belangrijkste en wil ik nog een tijdje meegaan moet ik ook alleen aan mijzelf denken en niets meer "moeten"[/QUOTE]

Niks aso, ik wou dat ik dat onder de knie kreeg!
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Het is voor mij vrij simpel Morg, Ik ben een man en geen kinderen meer thuis dus dat kan al schelen, voor mij wel tenminste.

Mijn vrouw is het inmiddels wel gewend en die rekent al niet meer op me. Ik doe wat ik kan en als het niet kan doe ik het ook niet.
Ik forceer gewoon niets want ik weet dat ik terug moet betalen en dat is het me niet waard.

Misschien is het als vrouw anders maar daar kan ik niet over oordelen natuurlijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp